2024-06-10, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om du sätter in pengarna på vanligt sparkonto är också någon skyldig dig pengar.
Långa räntefonder är i mitt tycke ännu sämre. Du bör inte investera uifrån vad du går igång på, utan vad som är störst sannolikhet går upp i värde under lång tid och då är aktiefonder bättre än räntefonder. Jag skulle kunna tipsa om massor av specialvarianter som du hade gillat (preffar, konvertibler etc) men jag tror det är bättre att du håller dig till sparkonto och /eller indexfonder.

Nej jag tänker köra aktiemarknaden. Pengarna ska komma till nytta, till det jag känner gör mest nytta. MasterCard, Airbus och John Deere. Prefensaktier fanns bara några få på Avanza. Konvertibler låter bättre vart köper man dem? Sparkonto klarar jag inte av att spara. Jag gillar se +2.46 sen -0.74 följt av +0.11. Det gör så att jag vill ha pengarna utan att röra dem.
Citera
2024-06-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Är du i den här tråden och försöker lura folk också?
Äger du en indexfond där du tjänar pengar på avgiften?

Kan du berätta om din teori eller hypotes? Är du judisk eller varför har du mer rätt om ekonomi än Mr.Burns.
Citera
2024-06-10, 22:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LittleGreenInvest
Kan du berätta om din teori eller hypotes? Är du judisk eller varför har du mer rätt om ekonomi än Mr.Burns.
Den som söker han finner.
Matteusevangeliet 7:7/11
Citera
2024-06-11, 16:28
Medlem
Hur bedömer man om en avgift är för hög?
Citera
2024-06-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Den som söker han finner.
Matteusevangeliet 7:7/11

Hallå, Demo Demonsson jag upptäckte att ISK har 30% skatt. Hur i helvete ska jag göra avkastning på mer än 30% det är ju sjukt. Sen lägg till räntan på 3.9 någonting. Det är ju omöjligt att vinna.
Citera
2024-06-12, 09:12
Medlem
Citat:
Hallå, Demo Demonsson jag upptäckte att ISK har 30% skatt. Hur i helvete ska jag göra avkastning på mer än 30% det är ju sjukt. Sen lägg till räntan på 3.9 någonting. Det är ju omöjligt att vinna.

Då upptäckte du fel, årets skattesats på ISK är 1,086%.
Citera
2024-06-12, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alhamdullilah
Då upptäckte du fel, årets skattesats på ISK är 1,086%.

Tack! لا إله إلا الله محمد رسول الله!
Citera
2024-06-22, 09:52
Bannlyst
Citat:
Om du sätter in pengarna på vanligt sparkonto är också någon skyldig dig pengar.
Långa räntefonder är i mitt tycke ännu sämre. Du bör inte investera uifrån vad du går igång på, utan vad som är störst sannolikhet går upp i värde under lång tid och då är aktiefonder bättre än räntefonder. Jag skulle kunna tipsa om massor av specialvarianter som du hade gillat (preffar, konvertibler etc) men jag tror det är bättre att du håller dig till sparkonto och /eller indexfonder.
Fel, om du sätter in pengar på ett sparkonto så är du en idiot som lånar ut dina pengar åt banken som i sin tur lånar ut dina pengar åt någon annan, så banken vinner mest på det.
Citera
2024-06-22, 11:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1871
Fel, om du sätter in pengar på ett sparkonto så är du en idiot som lånar ut dina pengar åt banken som i sin tur lånar ut dina pengar åt någon annan, så banken vinner mest på det.
Bankernas utlåning finansieras endast i liten del av inlåning från privatpersoner.
Citera
2024-06-30, 16:14
Medlem
Citat:
Bankernas utlåning finansieras endast i liten del av inlåning från privatpersoner.

Jag lyckades hitta ETF fonder? Ska man köpa.
Citera
2024-06-30, 18:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag lyckades hitta ETF fonder? Ska man köpa.
Vad heter dom?
Citera
2024-06-30, 22:39
Medlem
Citat:
Vad heter dom?

Tänkte bara på dom med US Treasury bonds. Ska köpa många och sen dumpa på marknaden så att USAs ekonomi kollapsar och vi behöver återgå till ett starkt autarkist Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in