Citat:
Ursprungligen postat av
medelpunkt
Jag är en nybörjare som vill börja testa att spara i aktier/fonder.
Min bank är en av de fyra svenska storbankerna.
Min bank erbjuder ISK och aktie/fondhandel.
Är det okej att jag gör all min handel genom min egen bank istället för att skapa ett konto hos Avanza? Eller förlorar jag mycket på att inte skapa konto hos Avanza och göra min handel där?
(Anledningen att jag vill sköta det genom min egen bank är att jag tycker det skulle vara skönt att ha allt samlat på ett ställe.)
Prismässigt skiljer det som sagt inte så mycket mellan nätmäklarna och storbankerna nuförtiden och vad det gäller courtage på aktiehandel är storbankerna i många fall billigare än nätmäklarna (beroende på vilken bank, marknad, storlek på affär etc).
Däremot är det en stor skillnad i utbud av fonder, börshandlade fonder, aktier och andra värdepapper som du har tillgång till att handla. Nätmäklarna har ett betydligt större utbud och det inkluderar även antalet fonder med låga avgifter.
Sen är jag inte helt uppdaterad på alla storbankernas webbsajter och appar men jag misstänker att samtliga fortfarande ligger långt efter Nordnet och Avanza när det kommer till information och UI vilket gör svårare och tråkigare att följa sitt sparande.
Ska du bara månadsspara i någon indexfond och inte har något större intresse än så av ditt sparande så duger storbankerna (kanske med undantag för Nordea som jag tror har sunkigast fondutbud). Men för ett bättre utbud och användarupplevelse skulle jag rekommendera att öppna ett konto på Nordnet eller Avanza.