2023-06-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceShip123
Jag har lagt en säljorder på en fond på 2000kr. När jag väl får pengarna på mitt konto får jag vara 1900kr. Vad har hänt med mina 100kr???
Lägger du en säljorder på 2000 kr i en fond så översätts det till antal fondandelar som du får för 2000 kr vid tillfället du lade ordern. T.ex. om man lägger en säljorder för 2000 kr i Avanza Zero idag så kommer det i själva verket vara en säljorder på 5,510705 andelar i fonden.

Själva försäljningen kommer dock göras till en NAV-kurs som tidigast sätts senare samma dag som du lade ordern och för en del fonder tar det flera affärsdagar för att genomföra en försäljning. Således kan försäljningen ske till en helt annan NAV-kurs än vid tillfället du lade säljordern.

Har fondinnehaven och NAV-kursen gått upp mellan ordertillfället och det faktiska säljtillfället kommer fondandelarna du lagt in en säljorder på vara värda lite mer än 2000 kr, men har NAV-kursen gått ner får du ut mindre än 2000 kr.
Citera
2023-06-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Lägger du en säljorder på 2000 kr i en fond så översätts det till antal fondandelar som du får för 2000 kr vid tillfället du lade ordern. T.ex. om man lägger en säljorder för 2000 kr i Avanza Zero idag så kommer det i själva verket vara en säljorder på 5,510705 andelar i fonden.

Själva försäljningen kommer dock göras till en NAV-kurs som tidigast sätts senare samma dag som du lade ordern och för en del fonder tar det flera affärsdagar för att genomföra en försäljning. Således kan försäljningen ske till en helt annan NAV-kurs än vid tillfället du lade säljordern.

Har fondinnehaven och NAV-kursen gått upp mellan ordertillfället och det faktiska säljtillfället kommer fondandelarna du lagt in en säljorder på vara värda lite mer än 2000 kr, men har NAV-kursen gått ner får du ut mindre än 2000 kr.

Tack för en bra förklaring.
Varför tar det flera dagar att genomföra en försäljning?
Citera
2023-06-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceShip123
Tack för en bra förklaring.
Varför tar det flera dagar att genomföra en försäljning?
De flesta fonder har ändå affärsdag samma dag som din order om du lägger ordern innan stopptiden på dagen. Vet inte varför en del har längre tid än så men det är kanske för att lättare kunna hantera tillfällen där det blir stor utflöden ur fonden på en gång. Sen kan det dock ta ytterligare ett antal dagar innan du ser pengarna på ditt konto. Brukar framgå av i det finstilta i handelsinfon för fonden på din banks sida vad som gäller.

Vill man kunna köpa/sälja direkt och veta exakt vad man får för kurs så finns ju dock alltid börshandlade fonder (ETF:er).
Citera
2023-06-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
De flesta fonder har ändå affärsdag samma dag som din order om du lägger ordern innan stopptiden på dagen. Vet inte varför en del har längre tid än så men det är kanske för att lättare kunna hantera tillfällen där det blir stor utflöden ur fonden på en gång. Sen kan det dock ta ytterligare ett antal dagar innan du ser pengarna på ditt konto. Brukar framgå av i det finstilta i handelsinfon för fonden på din banks sida vad som gäller.

Vill man kunna köpa/sälja direkt och veta exakt vad man får för kurs så finns ju dock alltid börshandlade fonder (ETF:er).

Tack. Ska sälja av alla mina fonder och byta till antingen aktier eller ETFer.

Är det dock inte konstigt att fonden ligger på plus men ändå får jag mindre pengar?! Känns verkligen skumt.
Citera
2023-10-21, 15:51
Medlem
R.Bloodworths avatar
En annan novis här som (äntligen) börjat få upp intresse för fonder.

Jag bestämde mig för att "leka" med 1000 kr, mest för att få en känsla av hur apparna fungerar och hur processen går till med att köpa & sälja (Swedbank & Avanza).

Som sagt, dessa tusen kr jag satt i rullning var mest i ett experiment syfte bara för att få en feeling över hur processen går till.

Så hur det ser ut för mig just nu är:

100 kr på Avanza Zero
500 kr på Swedbank Robur Access USA
300 kr på Swedbank Robur Technology
100 kr på Swedbank Robur Global

Tanken är att jag nu ska sätta in 2000 kr i indexfonder månadsvis, men vet inte riktigt på vilken fond jag ska lägga fokus. Är något av dessa indexfonder något att ha, ska jag satsa mer på den ena än den andra? Funderar på Avanza Global och möjligtvis någon Swedbank Robur indexfond som mina två primära indexfonder. Tankar?

Tacksam för svar och feedback.

Edit: Tanken är att spara dessa pengar under en längre tid, så målet är alltså inte kortsiktigt, utan tänker mig minst 10-20+ år.
Senast redigerad av R.Bloodworth 2023-10-21 kl. 15:54.
Citera
2023-10-21, 22:31
Medlem
Ha inte så brått med insättningarna, utan kolla hur börsen/FONDERNA går i ett längre perspektiv genom att kolla års eller månadsgraferna.
Kollar man detta innan man handlar så får man in slantarna för ett bättre köp..
Själv så säljer jag med glädje när aktien jag köpt ,gör ett skutt uppåt och likadant när det brakar ner, så avvaktar jag tills det verkar vända upp igen.
Detta handelssätt gör att man optimerar sina fond eller aktieköp.
Citera
2023-10-22, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ha inte så brått med insättningarna, utan kolla hur börsen/FONDERNA går i ett längre perspektiv genom att kolla års eller månadsgraferna.
Kollar man detta innan man handlar så får man in slantarna för ett bättre köp..
Själv så säljer jag med glädje när aktien jag köpt ,gör ett skutt uppåt och likadant när det brakar ner, så avvaktar jag tills det verkar vända upp igen.
Detta handelssätt gör att man optimerar sina fond eller aktieköp.
Nej det gör det inte, du tror att du kan förutse kurserna men det kan du inte.
Sämsta rådet ever.
Citera
2023-10-22, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Nej det gör det inte, du tror att du kan förutse kurserna men det kan du inte.
Sämsta rådet ever.

Möjligt..
Men jag har handlat så och vill ÄN en gång nämna att jag hela förra året och även detta år inte gjort en enda förlust på mina köp och sälj..
Så VISST är det ett dåligt råd..
Men jag fortsätter TROTS det dåliga rådet att VERKLIGEN tjäna lite extra på mitt köpsätt !
Sen får du tro vad du vill eftersom jag hållit på sen -82..
Citera
2023-10-22, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Möjligt..
Men jag har handlat så och vill ÄN en gång nämna att jag hela förra året och även detta år inte gjort en enda förlust på mina köp och sälj..
Så VISST är det ett dåligt råd..
Men jag fortsätter TROTS det dåliga rådet att VERKLIGEN tjäna lite extra på mitt köpsätt !
Sen får du tro vad du vill eftersom jag hållit på sen -82..
Det räcker med att se hur du skriver.
Citera
2023-10-30, 01:42
Medlem
Jag är en nybörjare som vill börja testa att spara i aktier/fonder.

Min bank är en av de fyra svenska storbankerna.

Min bank erbjuder ISK och aktie/fondhandel.

Är det okej att jag gör all min handel genom min egen bank istället för att skapa ett konto hos Avanza? Eller förlorar jag mycket på att inte skapa konto hos Avanza och göra min handel där?
(Anledningen att jag vill sköta det genom min egen bank är att jag tycker det skulle vara skönt att ha allt samlat på ett ställe.)
Citera
2023-10-30, 10:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt

Är det okej att jag gör all min handel genom min egen bank istället för att skapa ett konto hos Avanza? Eller förlorar jag mycket på att inte skapa konto hos Avanza och göra min handel där?
(Anledningen att jag vill sköta det genom min egen bank är att jag tycker det skulle vara skönt att ha allt samlat på ett ställe.)

Tiden då Avanza/Nordnet var absolut billigast är sedan länge borta. Nu "beror det på", t.ex. vilka summor du tänker handla för och vilket utbud du behöver.
Sök på nätet efter "<din bank> ISK prislista" och jämför med "Avanza prislista" samt "Nordnet prislista".
Ganska ofta så är "gammelbank" samma pris eller billigare!
Citera
2023-10-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt

Prismässigt skiljer det som sagt inte så mycket mellan nätmäklarna och storbankerna nuförtiden och vad det gäller courtage på aktiehandel är storbankerna i många fall billigare än nätmäklarna (beroende på vilken bank, marknad, storlek på affär etc).

Däremot är det en stor skillnad i utbud av fonder, börshandlade fonder, aktier och andra värdepapper som du har tillgång till att handla. Nätmäklarna har ett betydligt större utbud och det inkluderar även antalet fonder med låga avgifter.

Sen är jag inte helt uppdaterad på alla storbankernas webbsajter och appar men jag misstänker att samtliga fortfarande ligger långt efter Nordnet och Avanza när det kommer till information och UI vilket gör svårare och tråkigare att följa sitt sparande.

Ska du bara månadsspara i någon indexfond och inte har något större intresse än så av ditt sparande så duger storbankerna (kanske med undantag för Nordea som jag tror har sunkigast fondutbud). Men för ett bättre utbud och användarupplevelse skulle jag rekommendera att öppna ett konto på Nordnet eller Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in