2017-04-14, 17:59
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sooofiieee
Vad betyder det när en fond går sämre än index? Måste den gå minus då, eller går den bara sämre än någon form av genomsnitt?
Alla fonder mäts emot Ett index passande för fondtypen. När man säger att en fond går sämre än index, så är det så enkelt att den procentuella uppgången är mindre för fonden jämfört med benchmark-index. För aktiva fonder är detta ett väldigt dåligt tecken, då förvaltaren gjort sämre placeringar än den genomsnittliga uppgången har varit för just den marknaden.
Citera
2017-04-14, 22:09
Medlem
Har en fråga här, hjälper en bekant med sitt fondsparande. Personen har sparat i Swedbank Global i flera år och har nu en 50 000 sek där. Det är en hög avgift på 1.25% och jag överväger att föreslå att sparandet ska föras till en indexfond men vet inte om det är värt det då fonden presterat helt okej.

Personen kommer gå i pension inom några år och då kanske det är dumt att sälja innehavet och flytta över till en indexfond då börsen är högt värderad.

Vad hade ni gjort? behållt fonden för pensionen eller sälja och placera i en global indexfond?

Hade det varit 10+ hade jag tagit indexfond men just nu är det lite osäkert.
Citera
2017-04-14, 23:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Har en fråga här, hjälper en bekant med sitt fondsparande. Personen har sparat i Swedbank Global i flera år och har nu en 50 000 sek där. Det är en hög avgift på 1.25% och jag överväger att föreslå att sparandet ska föras till en indexfond men vet inte om det är värt det då fonden presterat helt okej.

Personen kommer gå i pension inom några år och då kanske det är dumt att sälja innehavet och flytta över till en indexfond då börsen är högt värderad.

Vad hade ni gjort? behållt fonden för pensionen eller sälja och placera i en global indexfond?

Hade det varit 10+ hade jag tagit indexfond men just nu är det lite osäkert.
Den har underpresterat, precis som väntat.

Jag hade bytt. Vad är poängen med att stanna? Marknaden är lika högt värderad oavsett vilken du väljer.

Alternativt gå ur helt om pengarna snart ska användas.
Citera
2017-04-24, 10:06
Medlem
Konstig fråga kanske men "uppdateras" fonders värde någon speciell tid på dagen? Aktiekursen ändrar sig ju hela tiden, och ser ju att mina fonder också ändrar sig så smått men förstår inte riktigt när det syns i appen.

Och en till sak, finns det någon speciell tid på dagen då en köp/säljorder för en fond går igenom eller beror det på fondbolaget? Tänkte mig att om det står "visas på kontot 24 april" så borde det synas direkt när börsen öppnar, men det gör det ju inte.

Citera
2017-04-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sooofiieee
Konstig fråga kanske men "uppdateras" fonders värde någon speciell tid på dagen? Aktiekursen ändrar sig ju hela tiden, och ser ju att mina fonder också ändrar sig så smått men förstår inte riktigt när det syns i appen.

Och en till sak, finns det någon speciell tid på dagen då en köp/säljorder för en fond går igenom eller beror det på fondbolaget? Tänkte mig att om det står "visas på kontot 24 april" så borde det synas direkt när börsen öppnar, men det gör det ju inte.

Ja varje fond har en viss tidpunkt som den uppdaterar sitt värde- detta värde gäller dock för dagen innan vanligtvis. T.ex. Nordnet superfond uppdaterade just +0.2%, men kursdatumet är 2017-04-21. Jag kommer se dagens stora lyft först imorgon.

Mina SPP fonder brukar uppdatera vid en senare tid på dagen.
Citera
2017-04-24, 21:23
Medlem
trailblasers avatar
Vad bra att denna tråden fanns. Jag "kapar" den för en liten fråga.

Vilken kurs får man egentligen när man gör ett byte som innefattar flera olika bolag:
Jag har Swedbank, hos swedbank så gjorde jag nyligen ett fondbyte. Jag flyttade allt från Didner och Gerge till en fond hos Handelsbanken. Flera olika mellanhänder alltså.

Bytet lades innan bryttid den 18:e. Säljer jag då till nästa dags kurs, och köper till kursen dagen efter?
Tacksam för svar.
Citera
2017-04-24, 21:31
Medlem
Kolla vad det står på "Affärsdag sälj" resp "Affärsdag köp". Står affärsdag sälj som "Samma dag" så säljer du till kursen den 18e. Ett fondbyte är egentligen samma sak som att sälja och sedan köpa. Så den dag som pengarna från försäljningen finns på kontot (Vilket kan vara nästa dag, men kan ibland ta flera dagar) vid bryttiden så kommer "Affärsdag köp" för den fond du köper att styra vilken kurs du får.
Citera
2017-04-24, 21:39
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lathund
Kolla vad det står på "Affärsdag sälj" resp "Affärsdag köp". Står affärsdag sälj som "Samma dag" så säljer du till kursen den 18e. Ett fondbyte är egentligen samma sak som att sälja och sedan köpa. Så den dag som pengarna från försäljningen finns på kontot (Vilket kan vara nästa dag, men kan ibland ta flera dagar) vid bryttiden så kommer "Affärsdag köp" för den fond du köper att styra vilken kurs du får.

Tack. På D&Gs fond så står det att det är 1 affärsdag på sälj, men så står det att det är 4 likviddagar på sälj också.
Betyder detta att bara sälj-delen av detta byte är 4 dagar?

Edit... Hittade en väldigt bra sida angående detta så nu är saken mycket klarare.
https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/fonder/fondskola/?contentid=CID_2040328
Senast redigerad av trailblaser 2017-04-24 kl. 22:03.
Citera
2017-04-26, 10:40
Medlem
Om man har cirka 250.000 k att placera. Skulle ni rekommendera att lägga 35 k i 7 olika fonder, eller är lägga typ 60 k i 4 olika fonder?

Tanken är att köpa fonder med låga förvaltningsavgifter i olika värdsdelar, tex Sverige, USA, Europa, Asien, Global..
Citera
2017-04-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Om man har cirka 250.000 k att placera. Skulle ni rekommendera att lägga 35 k i 7 olika fonder, eller är lägga typ 60 k i 4 olika fonder?

Tanken är att köpa fonder med låga förvaltningsavgifter i olika värdsdelar, tex Sverige, USA, Europa, Asien, Global..
Läs: (FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2017-04-26, 23:30
Medlem
God afton!

I mina yngre år så satte mina päron in en slant i fonder åt mej som har fått växa sedan dess då jag inte ägnat dem en tanke, Handelsbanken Sverige index samt Nordenfonden, högst mediokra fonder med dagens mått mätt alltså med tanke på avgiften. Jag har flyttat över dessa till mitt relativt nya konto på Avanza för att ha allt på samma ställe, de hamnade under aktie & fondkontot som har har där. Jag har även ett ISK på avanza där jag samlar mitt egna seriösa sparande i fonder.

På detta aktie & fondkonto konto finns även lite aktier där jag provade lyckan minst sagt som gick rakt ner i graven. Min fråga är egentligen vad som händer om jag flyttar över både aktierna och fonderna till mitt ISK konto. Kommer jag kunna kvitta förlusten mot vinsten i detta fall för att slippa skatten som vinsterna på fonderna genererat? Det skulle naturligtvis få förlusten av aktierna att inte vara särskilt kännbar. Som jag förstår det så räknas flytten från AF kontot till ISKen som en försäljning av aktierna så kan ju både äta kakan och ha den kvar på sätt och vis?

Jag har googlat en hel del i ämnet och det känns som att det är fullt gångbart att göra såhär, vill bara ha input från er om det verkligen kan fungera på detta vis? Inte pysslat länge med det här...

Tacksam för svar!
Citera
2017-06-04, 13:04
Medlem
jack.danielss avatar
Eftersom det här verkar vara en "fonder för dummies" tråd, så ställer jag oxå en fråga!

Finns det regler vad en aktiefond får investera i och hur mycket likvid dom får ligga med?

Tänker som så...att vid oroliga tider så kan en aktivt förvaltad blandfond (aktier/räntor) flytta över riskfyllda aktieplaceringar till säkrare ränteplaceringar! Vilket då en ren aktiefond inte kan göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in