2009-11-01, 22:47
Medlem
MyBBes avatar
Tråkigt
Minns när jag var liten och var sjuk och min käre far åkte iväg och köpte min första bustertidning. Den tidningen räddade en sjuk liten sportnörd.

EDIT: Benny Guldfot, Supermac och Åshöjden var helt klart de bästa
Senast redigerad av MyBBe 2009-11-01 kl. 22:49.
Citera
2009-11-02, 00:46
Medlem
Brossys avatar
Kommer nån ihåg vad den där viga målvakten hette? Själv har jag glömt bort namnet, det var iaf en kille som hade haft en farsa som var toppmålvakt och han själv var också en grym målvakt. Så började han i ett lag som var skitkassa osv osv. Han jagade också sin farsas stulna medaljer.
Citera
2009-11-02, 08:51
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Kommer nån ihåg vad den där viga målvakten hette? Själv har jag glömt bort namnet, det var iaf en kille som hade haft en farsa som var toppmålvakt och han själv var också en grym målvakt. Så började han i ett lag som var skitkassa osv osv. Han jagade också sin farsas stulna medaljer.

Gordon Stewart och hans son hette Rick.

http://seriewikin.serieframjandet.se...Greppet_direkt
Citera
2009-11-02, 09:00
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brossy

Tror att detta kan ha varit en lite äldre årgång av Buster och "Peter, pantern i målet" (Peter the Cat) från ITC, tecknad av Tom Kerr?
Citera
2009-11-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flarran1
Roy i Rovers United.

Hoppas du inte tänker på Roy Race nu. Roy var nämligen center i Melchester Rovers F.C, underbar serie. I alla fall "första omgången", när den tecknades på 60-talet. Fanns en 80-talsversion också med en långhårig Roy Race. Buu, killen ska vara välkammad och vinna cuptitlar till Melchester.

Tycker förresten det var den bästa fotbollsserien Buster haft. Annars handlade fotbollsserierna mest om anfallare som gjorde mycket mål, om Benny Guldfot med samma manus till alla äventyr (benny tappar bort sina skor, han upptäcker det precis när han ska in på planen. Han spelar första halvleken uselt, hittar skorna i halvtid och gör sedan succé) eller Super Mac som sköt med sulan, hårt.
Senast redigerad av vonSlyna 2009-11-06 kl. 18:40.
Citera
2009-11-06, 19:34
Medlem
Sangsoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Gordon Stewart och hans son hette Rick.

http://seriewikin.serieframjandet.se...Greppet_direkt
Greppetb direkt hette serien. Serien om hans son hette Arvtagaren.
Citera
2009-11-06, 20:16
Medlem
Worezs avatar
Fullständigt underbar tidning på alla sätt och vis. Kommer ihåg att jag sprang hem från skolan den dagen jag visste att tidningen skulle komma. För mig som 80-talist var Åshöjden och Super-Mac & Bullen favoriterna. Även serien om Roy Race´s son. Men det var även allt annat i tidningen som var bra, t.ex. topplistorna i stil med:

Mina fem favorit fotbollspelare:
1. Ronaldo
2. Zidane
3. Bartez
4. Maldini
5. Egdar Davids

Signatur: Inter_Fan_88
Citera
2009-11-06, 21:13
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Charlie Barr, John Regan, Duncan Fraser, Terry Evans, Igelkotten Jones, Josh Tee, Kevin Nicklish, Jimmy Grant. Tunga namn man minns från favoritserien United.
Citera
2009-11-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Charlie Barr, John Regan, Duncan Fraser, Terry Evans, Igelkotten Jones, Josh Tee, Kevin Nicklish, Jimmy Grant. Tunga namn man minns från favoritserien United.

Joe Pearson, Tug Evans, Fred Rimmy, avbytaren Green, Johnny King, Willy Barnes, backen Clive Obergan som blev bortbytt när han ville ha högre lön.

Minns att Duncan Fraser och Kevin Nicklish var skottar. Nicklish fick "segerpremier" för varje match, de andra fick pengar till ett disco.
Jimmy Grant hade väl länge en egen serie och spelade inte alltid i United?

Alex Igelkotten Jones var coolast, speltorsk och lyxbilskonsument med igelkottsfrisyr.
Citera
2009-11-30, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
backen Clive Obergan som blev bortbytt när han ville ha högre lön. [...]

Alex Igelkotten Jones var coolast, speltorsk och lyxbilskonsument med igelkottsfrisyr.

Jag kan förstå att Clive ville ha högre lön och att Igelkotten var speltorsk - så lite de torde ha tjänat är det rimligt att de var villiga att gambla lite för att få mer pengar.

Jag kommer inte ihåg hur mycket pengar det var som Igelkotten var skyldig, men det var en summa som torde ha varit låg redan på den tiden. Med risk för att ha fel påstår jag att det var en summa mellan 5 000 och 25 000 där det är mer troligt att det är närmare 5 än 25. När jag läste om serien i mitten av 00-talet skrattade jag gott åt hur lite pengar det rörde sig om. 20 år tidigare, dvs. under 1970-talet skulle det väl ha varit en del pengar, men inte under 90-talet

(Någon får jättegärna rätta mig och visa vilken summa det var och hur mycket den summan skulle varit värd i dagens läge. Dessutom kan det förstås ha varit en dålig översättning och att de varit för lata för att omvandla pund till svenska kronor, men jag kommer nästintill säkert ihåg att beloppet aldrig specificerades som pund.)
Citera
2009-11-30, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Jag kan förstå att Clive ville ha högre lön och att Igelkotten var speltorsk - så lite de torde ha tjänat är det rimligt att de var villiga att gambla lite för att få mer pengar.

Jag kommer inte ihåg hur mycket pengar det var som Igelkotten var skyldig, men det var en summa som torde ha varit låg redan på den tiden. Med risk för att ha fel påstår jag att det var en summa mellan 5 000 och 25 000 där det är mer troligt att det är närmare 5 än 25. När jag läste om serien i mitten av 00-talet skrattade jag gott åt hur lite pengar det rörde sig om. 20 år tidigare, dvs. under 1970-talet skulle det väl ha varit en del pengar, men inte under 90-talet

(Någon får jättegärna rätta mig och visa vilken summa det var och hur mycket den summan skulle varit värd i dagens läge. Dessutom kan det förstås ha varit en dålig översättning och att de varit för lata för att omvandla pund till svenska kronor, men jag kommer nästintill säkert ihåg att beloppet aldrig specificerades som pund.)

Är det inte ganska direktöversatt och är i pund?
Tror de brukade få ca 200 / match.
Minns även när Igelkotten köpte en ny fin sportbil (Ferrariliknande påhittat märke?) som blev stulen första dagen och krockad, och var inte försäkrad.

EDIT: Minns att i samma del som Clive skulle få med Josh på att klaga om sina löner, så var Igelkotten med i en godisreklam där han fick 50k.
Igelkotten köpte hästen Benny när backen Benny Grainer låg på sjukhuset, tillsammans med Duncan Fraser. Trions häst var dålig och Igelkotten satsade på hästen Nicke Neger.

Avbytaren hette George "Gee-Gee" Green som var nära att frysa ihjäl under en träningsrunda.

Minns ni huliganerna som hatade Kevin Nicklish och ville ha Johnny King tillbaks? De förstörde tåg och affärer, det togs kort på ledarna som blev avstängda.

Skulle kunna babbla hela natten om United, blir väl mer nån gång.
Senast redigerad av KitKatBlomman 2009-11-30 kl. 22:57.
Citera
2010-01-07, 02:11
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Underbart KitKatBlomman. Fantastisk läsning och många minnen som lossnar från bakhuvudet. Fyller själv på med lite smått och gott jag minns från United och Jimmy Grants serie.

United lånade en säsong in "världens bäste spelare", en synonym till Maradona tror jag, det måste ha varit under dennes glansdagar som denna serie gjordes? Kommer inte ihåg riktigt men nånstans vill jag ha det till att han rent utav hette "Maladona"? Iaf, denne man fick psykiska problem i England då han inte kunde gå någonstans utan att folk kände igen honom och ville ha en del av honom. Övriga United-stjärnor var som BK Häcken-spelare i jämförelse och kunde inte alls relatera till "Maladonas" problem.
Jag vill minnas att spelaren avgjorde Europacupfinalen och ligan för att sedan ta första bästa plan hem i en melankolisk scen där läsaren manades till eftertanke kring Maladonas situation: framgången har en baksida, du kan aldrig gå på gatan som en vanlig man igen.

Jimmy Grant lämnade mycket riktigt United för spel i den skotska storklubben "Rangers?" (kan mycket väl ha hetat nåt annat). Här var det idel världsspelare på varje position och man utmanade om Europacupen varje år. Jimmy Grant hade ett stört målsnitt och borde ha landat på en 60 baljor per säsong. Förlorade laget så satte Jimmy två tröstmål och det var inte ovanligt att han ensam vände matcher och gjorde hattrick varannan match.
Efter tiden i Skottland så drog Jimmy helt oförklarligt och blev spelande tränare i ett engelskt andradivisionslag vill jag minnas. "Albion" nånting?

Tillbaka till United, vill minnas att dom i ett avsnitt avverkade en hel säsong under vilken dom satsade hårt på att vinna alla 4 titlar: ligan, FA-cupen, ligacupen samt Europacupen. För att klara av detta så värvades tre världsspelare varav en var skallig och presenterades som en "tänkande mittfältare". Igelkotten Jones, vars position i startelvan var hotad, fäller en kommentar i stil med; "ja, han har tänkt så mycket att håret trillat av", vilket resulterade i att det fnissades hysteriskt i mitt pojkrum.
United lyckades vinna 4 titlar och dessa tre spelare som jag inte kommer ihåg namnet på försvann sedan ur serien.

Många sköna minnen, ursäktar meningsuppbyggnad och liknande då det brainstormades rejäöt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in