2017-03-02, 19:04
Medlem
Det finns traktorer som går 55 km/t också. Ligger dom på en 70 väg är det i teorin omöjligt att köra om dom om vägen inte är spikrak. Det tar helt enkelt för lång tid att köra om en sådan på en vanlig landsväg om du inte överstiger max tillåtna hastighet.

Vem bryter mot lagen? Traktorn som inte kan köra 70 km/t eller du som kör om i 90 km/t?
Nej, det är inte hindrande av trafik i ett sådant fall. Och även OM traktorn KUNDE köra 70 km/t så är det inte alltid säkert att göra så.

Detsamma gäller ju för gubb-jan på vägen som kör en äldre, helt laglig, bil som inte är lika bra som din egen på att varken ta kurvor, accelerera eller stanna.

Och så har vi den där biten med "jag tror att det är säkert att köra 90 på denna 70 vägen så därför gör jag det" mot de som tänker "det är nog bättre att jag ligger i 55 km/t på denna vägen idag för det ligger många fläckar av lera från traktorer och man vet aldrig när en kurva har haft ett större spill som gör att vem som helst halkar av".

Dvs, bara för att ditt säkerhetstänk är otillräckligt betyder inte det att du har rätt.
Lagen hanterar UPPENBARA hinder för trafiken. Då tas MÅNGA fler faktorer i beaktning än ni är kapabla av att göra.

Har jag sett folk köra långt under hastighetsgränsen omotiverat? Nej!
Visst har jag sett folk köra under hastighetsgränsen och ibland undrat vad som får dom att göra detta just där. Men jag är inte satt att fälla dom och utmäta straff.
I trafiken har vi BARA skyldigheter.
Citera
2017-03-02, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Nix, det är inte uppenbart.
Är din gräns vid 55knyck? Ej hinder vid 58?

I min vokabulär är ett hinder, som tidigare nämnts i tråden, en lastbil på tvären.
En traktor anser jag inte vara ett hinder.

Håller du med?

Diamondgrit har väl skrivit ca 100 inlägg i tråden nu utan att ha någon som helst förståelse vad det innebär att i juridisk mening vara hindrande för andra trafikanter. Det är bara att ge upp, en del kommer aldrig att förstå helt enkelt.
Senast redigerad av Skalman71 2017-03-02 kl. 19:37.
Citera
2017-03-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja det kan du ju önska om du vill. Men det är du och ett fåtal till. Om dom flesta gjorde så, så skulle man ha ett helvete att komma fram dagtid (mycket värre än det är nu). Men det räcker ju med ett fåtal för att detta beteende ska vara riktigt irriterande.

Sen är det ju fint att du förespråkar att man ska köra bil, påverkad av lugnande medel - men vad förväntar man sig av en sån som dig.

EDIT: För att va tydlig nu - jag snackar om dom som skiter i bakomvarande. Såklart ligger ju många och kör om med farthållare när det är tomt bakom eller uppenbart att den bakom inte vill köra snabbare. Det stör ju ingen.
Men jag ser ju ibland även folk som påbörjar omkörning och sen "ångrar" sig när dom ser man kommer lite fortare än dom trodde - för att sen gå ut igen när man passerat. Så att "dom flesta" skiter i bakomvarande, är önsketänkande från din sida. Men visst har jag ju tagit det lite till överdrift, när jag skrivit det så många ggr (så stort är ju inte problemet) - men det är ju en annan sak.
Jaha. Så nu är det ett fåtal o dessa gnäller du konstant över.
Citera
2017-03-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Jaha. Så nu är det ett fåtal o dessa gnäller du konstant över.

Ja - det behövs inte många som gör det, för att det ska vara irriterande. Men ja - enl ditt sätt och resonera så är det väl ok om någon t ex pissar på din bil när den står parkerad. Det är ju inget vanligt beteende, så varför ska man störa sig på det...
Citera
2017-03-03, 09:26
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Det finns traktorer som går 55 km/t också. Ligger dom på en 70 väg är det i teorin omöjligt att köra om dom om vägen inte är spikrak. Det tar helt enkelt för lång tid att köra om en sådan på en vanlig landsväg om du inte överstiger max tillåtna hastighet.

Vem bryter mot lagen? Traktorn som inte kan köra 70 km/t eller du som kör om i 90 km/t?
Nej, det är inte hindrande av trafik i ett sådant fall. Och även OM traktorn KUNDE köra 70 km/t så är det inte alltid säkert att göra så.

Detsamma gäller ju för gubb-jan på vägen som kör en äldre, helt laglig, bil som inte är lika bra som din egen på att varken ta kurvor, accelerera eller stanna.

Och så har vi den där biten med "jag tror att det är säkert att köra 90 på denna 70 vägen så därför gör jag det" mot de som tänker "det är nog bättre att jag ligger i 55 km/t på denna vägen idag för det ligger många fläckar av lera från traktorer och man vet aldrig när en kurva har haft ett större spill som gör att vem som helst halkar av".

Dvs, bara för att ditt säkerhetstänk är otillräckligt betyder inte det att du har rätt.
Lagen hanterar UPPENBARA hinder för trafiken. Då tas MÅNGA fler faktorer i beaktning än ni är kapabla av att göra.

Har jag sett folk köra långt under hastighetsgränsen omotiverat? Nej!
Visst har jag sett folk köra under hastighetsgränsen och ibland undrat vad som får dom att göra detta just där. Men jag är inte satt att fälla dom och utmäta straff.
I trafiken har vi BARA skyldigheter.
Du talar inte om lagbrott utan om personer som har giltiga skäl att köra för långsamt. Lagen är skriven för att hantera just det fallet.

Att just du inte är satt att fälla dom spelar ingen roll, de du sett köra för långsamt kan i och med det ha begått brott ändå. Och det är mycket möjligt att du skulle utmätt straff om du vore utbildad till att göra det.

Hur vet du att de inte gjorde det omotiverat?

Ang. "UPPENBARA hinder", se mitt svar till Skalman nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Diamondgrit har väl skrivit ca 100 inlägg i tråden nu utan att ha någon som helst förståelse vad det innebär att i juridisk mening vara hindrande för andra trafikanter. Det är bara att ge upp, en del kommer aldrig att förstå helt enkelt.
Det du menar som hinder hanteras i 2 kap. 1 § av trafikförordningen. Om det vore bra med det så skulle inte 3 kap. 16 § behövas. Men nu finns den där, eftersom den talar om en annan situation.
Citera
2017-03-03, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det du menar som hinder hanteras i 2 kap. 1 § av trafikförordningen. Om det vore bra med det så skulle inte 3 kap. 16 § behövas. Men nu finns den där, eftersom den talar om en annan situation.

Du kan länka till lagtexter (grattis!), men du förstår inte innebörden av det du länkar till. Du är typen av person som aldrig någonsin inser att du har fel. Därmed är det slöseri med tid att försöka lära dig något nytt - du är helt enkelt inte mottaglig för information. Tröttsamt värre, min tid är alldeles för dyrbar för att slösas bort på nötter.
Citera
2017-03-03, 11:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du kan länka till lagtexter (grattis!), men du förstår inte innebörden av det du länkar till. Du är typen av person som aldrig någonsin inser att du har fel. Därmed är det slöseri med tid att försöka lära dig något nytt - du är helt enkelt inte mottaglig för information. Tröttsamt värre, min tid är alldeles för dyrbar för att slösas bort på nötter.
Men verkligheten talar ju mot dig. Folk får böter för att de kör för långsamt. Men du tror väl att trafikpolisen utgörs av maktfullkomliga individer med storhetsvansinne som bara delar ut böter till höger och vänster för brott mot lagar de själva hittat på.
Citera
2017-03-03, 11:54
Medlem
vikingrods avatar
Vet inget om vad lagboken säger och sådant men jag och grabbarna har cruisat runt i dom flesta städer i brorsans Impala. Vi pratar om hastigheter på 5-10 km/h med rock'n'roll på högsta nivån på allt från 30 till 80 vägar. Så länge man låter folk passera så verkar inte snuten bry sig.
Enda gången dom stannat oss var för att kolla föraren så han var nykter. Annars skiter dom i det.
Citera
2017-03-03, 15:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Men verkligheten talar ju mot dig. Folk får böter för att de kör för långsamt. Men du tror väl att trafikpolisen utgörs av maktfullkomliga individer med storhetsvansinne som bara delar ut böter till höger och vänster för brott mot lagar de själva hittat på.

Citat:
Ursprungligen postat av vikingrod
Vet inget om vad lagboken säger och sådant men jag och grabbarna har cruisat runt i dom flesta städer i brorsans Impala. Vi pratar om hastigheter på 5-10 km/h med rock'n'roll på högsta nivån på allt från 30 till 80 vägar. Så länge man låter folk passera så verkar inte snuten bry sig.
Enda gången dom stannat oss var för att kolla föraren så han var nykter. Annars skiter dom i det.
Oftast går det ju bra, men just i Gävle har de tröttnat på det som upplevs som störANDE OLJUD.
dÄRFÖR TAR POLISEN TILL EN ovanlig men möjlig metod.

Jag känner bara till raggarcruising som drabbats av böter.
Citera
2017-03-03, 15:21
Medlem
Citat:
Fatta att det inte är du som avgör vad som är omotiverat utan den du retar dig på. Fatta att hindra inte är att du måste sakta in. Varför ska DU få hindra folk att köra i en laglig hastighet?
Ge dig inte på sånnt du inte begriper i framtiden.
Citera
2017-03-03, 18:48
Medlem
Citat:

Återigen - det finns INGET som heter för långsamt.

De fall du refererar till har INTE fått böter för att de "kört för långsamt". Dessutom klarade du inte ens av att länka till artikeln där man hade "cruisat med lastbil". Du trodde att artikeln handlade om det bara för att det fanns en kvinna framför en lastbil på bilden

Du gör egna tolkningar på allt du läser inom ämnet, som inte alls har med verkligheten att göra - men är uppenbarligen inte tillräckligt clever för att förstå det.
Senast redigerad av Skalman71 2017-03-03 kl. 18:51.
Citera
2017-03-03, 20:05
Medlem
Citat:
Du talar inte om lagbrott utan om personer som har giltiga skäl att köra för långsamt. Lagen är skriven för att hantera just det fallet.

Att just du inte är satt att fälla dom spelar ingen roll, de du sett köra för långsamt kan i och med det ha begått brott ändå. Och det är mycket möjligt att du skulle utmätt straff om du vore utbildad till att göra det.

Hur vet du att de inte gjorde det omotiverat?

Ang. "UPPENBARA hinder", se mitt svar till Skalman nedan.

Okej, låt oss göra det JÄVLIGT enkelt då.
Visa oss en video där någon bryter mot lagen genom deras val av hastighet på en viss väg.

Då kan vi komma vidare i diskussionen för du vrider och vänder alla scenarion med "men det var ju inte det jag menade" när du får dina teorier motbevisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in