2017-03-13, 18:01
Medlem
Equinoxes avatar
Jag lånade en Tesla i helgen och skulle sträckköra långt på E6 i södra delen av landet.
Vädret var perfekt med plusgrader och solsken. För att spara batteri tänkte jag att jag lägger mig i 90km/h och harvar med lastbilarna i högerfilen och kör på autopilot i lugn och ro. Så f-n heller att det gick!
Redan efter ett par kilometer hann jag ikapp en kärringbestyckaf Kia Piccanto som varierade mellan 70-90 km/h. Alla tvingades köra om kärringen, t.o.m lastbilar. Och det kändes som om det var vid de tillfällena hon gasade för att plåga de stackars lastbilsförarna med sina hastighetsstypta dragare.
Så här höll det på under hela resan... Först Kian, sedan en Toyota Previa full med Somalier, en gammal Saab, en Corolla och en VW Polo. Sedan slutade jag att hålla koll på bilarna.
Det var ju jag som borde ha bilköer efter mig men ibland fick jag inte göra så mycket annat än att köra förbi stoppklossarna.
Citera
2017-03-13, 19:03
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Kap 3 16 § säger att man kan få böter om man kör för långsamt. Vad menar du?

Du förstår alltså fortfarande inte lagtexten du länkar till? Man kunde ju hoppas att något kunde gått in vid det här laget, men tydligen inte.
Citera
2017-03-14, 12:36
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Du förstår alltså fortfarande inte lagtexten du länkar till? Man kunde ju hoppas att något kunde gått in vid det här laget, men tydligen inte.
Jo, jag förstår den.
Citera
2017-03-14, 13:29
Medlem
pollenpers avatar

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Paragraf sexton.
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Kap 3 16 § säger att man kan få böter om man kör för långsamt. Vad menar du?
Det står inte vad du skriver,
Grejen är hindra andra förares körning
Citera
2017-03-19, 23:09
Medlem
Mackan1992s avatar
Om en person kör i 50 på 70väg för att det är rätt hastighet för den personen så förstör det för dom som tycker att 70km/h är rätt hastighet. Det är därför alla stör sig på såna som kör för sakta. Att köra fortare påverkar inte den som vill köra sakta men att köra sakta påverkar ALLA bakom som vill köra efter hastighetsskylten.

Det finns inget rätt eller fel här. Tycker dock att om man vill åka sakta så borde man åtminstone köra åt sidan en aning för att släppa förbi andra. Om det finns en vägren alltså.
Citera
2017-03-21, 13:26
Medlem
I mitt fall är det för att bilen kommer upp i max 90-110km/h beroende på nedförsbackar och medvind, vilket normalt sett inte gör så mycket då den endast agerar vinterbil.
Citera
2017-03-24, 05:19
Medlem
avcs avatar
Intressant tråd! Kommer inte dra en parallell med mina inlägg i Hur vågar ni köra så fort? men kan ju säga så mycket att Norrland är huvudghettot för inavel och krypkörning. Exempel:

Exempel 1: 2+1-väg, 100 km/h. Idioterna kör 90 km/h vid dubbelt körfält, skyndar sig in i avsmalnande fält och saktar ner till 65-70. Detta motsvarar ~60-65 km/h verklig fart (66 km/h på skitbilden men var definitivt inte halt på platsen)

Exempel 2: Fartkamera 80 km/h precis innan svag kurva. Tölparna kör 75 km/h 400m innan, motorbromsar till 60 och tänder därefter bromsljuset. Brukar ge just precis tillräcklig lucka att stampa fullt innan kameran så man får fanskapen på bild

Exempel 3: 90-väg i ett nät där andra vägar sänkts till 80. Dårarna tror inte på skylten och lägger sig för säkerhets skull på 65. Kör någon om hör man tant Runar i nästa radiosändning

Längtan till hojsäsongen är stark nu när de nya kamerorna är uppe
Citera
2017-03-24, 06:12
Medlem
Tuvtramps avatar
Haha, tråden om mig..

Fast så långt under kör jag inte men på `90-väg håller jag runt `80 och på motorvägen strax under hundra och anledningen till detta är att bilen inte går att köra över 100km/h utan att det låter & vibrerar samt varvar så in i helvete.

Lovar att köra lite fortare så snart jag bytt bil till en som är mer anpassad till vårt vägnät!
Citera
2017-03-24, 06:42
Medlem
Simma-Lugnts avatar
Min mor har en liten extra bil som köptes ny för 10 år sen, men den börjar ge upp nu. Den används till ICA o ut med hunden, går att få upp i 60, men då rusar motorn, 30 funkar bäst 😉... Uppförsbackar gillar den inte ... Av de 70 hk återstår nog bara 4 😉... Bilen får hänga med på "slutspurten" så länge den fungerar. Gick igenom bes.sist o skatt o försäkring är ändå betalad en tid till. Den lär inte hålla länge till o är inte värd att kosta på något mer... Sista tiden i väggrenen nu så mopederna kan köra om 😉...
Citera
2017-09-13, 19:12
Moderator
Tystnads avatar
Tycker detta här blir fan bara värre och värre!

Kör mycket stadskörning i jobbet och det finns inget mera irriterande än dessa väglusar som kör extremt sakta och dessutom skall bromsa! när dom kommer till en korsning eller liknande trots hastigheten ligger långt under 15 km/h, sällan farten är över 30 (40 km hastighetsgräns) på rakorna.
Det som är förvånande är att det är så många som kör extremt sakta nu för tiden.
Vad fan har hänt!
Citera
2017-09-13, 22:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Tycker detta här blir fan bara värre och värre!

Kör mycket stadskörning i jobbet och det finns inget mera irriterande än dessa väglusar som kör extremt sakta och dessutom skall bromsa! när dom kommer till en korsning eller liknande trots hastigheten ligger långt under 15 km/h, sällan farten är över 30 (40 km hastighetsgräns) på rakorna.
Det som är förvånande är att det är så många som kör extremt sakta nu för tiden.
Vad fan har hänt!

Jag märker av samma sak i såväl Sverige som i Tyskland, men jag märker också att det är stor skillnad på olika platser i landet.
Jag kör många tusen mil per år i båda länderna och har märkt att detta "långsamkörandet" nästan inte alls existerar i Stockholm och Hamburg, i dessa två städer är folk vakna och trampar på rätt bra på gasen, framförallt i Stockholm är jag imponerad av hur bra bilförarna faktiskt kör.

I Malmö däremot har det blivit sämre med åren, fruktansvärt många invandrare verkar helt oförmögna att framföra sitt fordon på ett korrekt vis, det hackar och hoppar när de ska komma iväg när det är grönt ljus, och när de väl fått i rätt växel så kör de jävligt sakta.. handlar troligtvis om ren inkompetens.
Även Ruhr i Nordrhein-Westfalen, och då framförallt i Duisburg där jag kör väldigt mycket, kör också många jävligt sakta och verkar helt sömniga.. ja, konstigt som fan, men så är det.

De två främsta orskakerna är nog en åldrande befolkning, - vi har fler äldre som kör bil längre!
Samt en hög andel invandrare som helt enkelt bara är dåliga bilförare, det märks ju även på att många av dessa inte ens kan trafikreglerna.
Citera
2017-09-14, 08:23
Medlem
y.ys avatar
Vad tror ni om skillnaden mellan digitala och analoga hastighetsmätare? Digital har på senare tid blivit klart vanligare.

Märkte klart på farsan när han köpte sin första bil med digital mätare att han sänkte farten en hel del. Med analog kör man mer på känsla och ligger 'typ' rätt fart. En digital blir mycket klarare att man kör för fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in