2017-01-23, 19:41
Medlem
eatworksleeprepeats avatar
Har i ungefär 6 mån använt mig av Mathem.se och fått min mat hemkörd. Tycke först att det fungerade smidigt och bra och leveransen kom på utsatt tid, plus minus 5 minuter. Priserna var också helt okej. Några kronor dyrare än i den lokala butiken men hemkörning gör det ju så mycket smidigare så den lilla prisskillnaden tar man.

Eller rättare sagt tog man, för nu får det vara nog. Priserna blir bara högre och högre och leveransen kommer numera aldrig i tid utan det kan skilja så mycket som upp till 2 timmar. Det står "ankommer i tid" och så den tid som man fått via SMS på morgonen men när det är ca 30 min kvar ändras informationen till "chaufförer är något försenad" och så flyttas tiden fram. Detta sker flera gåner och inom kort har 15 minuters försening blivit närmare 2 timmar.

Ringar man in till "kundtjänst" så svara en ung tjej som tuggar tuggumi och som inget vet eller kan när man frågar utan hon ber mig maila kundtjänst, "kundtjänst" som jag redan pratar med. Bra att hon har alla hästar hemma.

Någon annan här på forumet som har liknande erfarenheter av Mathem.se?
Citera
2017-01-23, 19:58
Medlem
Låter nästan som Postnord. I och med att Mathem tagit stora marknadsandelar så höjer dom priserna successivt för att höja sina egna vinstmarginaler. Precis samma sak händer med t.ex. "Linas matkasse".
Citera
2017-01-23, 20:27
Bannlyst
Att de höjer priserna är inget konstigt. Allt handlar om pengar. De kör ju inte ut mat till dörren för att vara snälla.
Citera
2017-01-23, 20:30
Medlem
Frisims avatar
Låter som att deras service har blivit mer populär utan att de ha hunnit bygga ut verksamheten för allt fler kunder. Ser inte annars varför de plötsligt blir senare.
Citera
2017-01-23, 21:03
Medlem
eatworksleeprepeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11217
Att de höjer priserna är inget konstigt. Allt handlar om pengar. De kör ju inte ut mat till dörren för att vara snälla.

Det är skillnad på att ta betalt för att kunna leverera en tjänst och att ta överpriser, speciellt när det är vi kunder som betalar för utkörningen. Man borde kunna hålla nera sina priser men väljer att inte göra det.
Senast redigerad av eatworksleeprepeat 2017-01-23 kl. 21:13.
Citera
2017-01-23, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eatworksleeprepeat
Det är skillnad på att ta betalt för att kunna leverera en tjänst och att ta överpriser, speciellt när det är vi kunder som betalar för utkörningen. Man borde kunna hålla nera sina priser men väljer att inte göra det.

Jag förstår vad du menar. Men höjer de priserna så pass mycket så borde du överväga att sluta handla hos dem.
Citera
2017-01-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Låter nästan som Postnord. I och med att Mathem tagit stora marknadsandelar så höjer dom priserna successivt för att höja sina egna vinstmarginaler. Precis samma sak händer med t.ex. "Linas matkasse".

Med ditt resonemang och din matematik så är alltså större matbutiker (typ Ica maxi) dyrare än Ica nära? Ica maxi - störst och billigast
Ica supermarket - näst störst näst billigast
Ica kvantum - näst dyrast

Osv osv

Resonerar du likadant med möbler, kläder, elektronikkedjor etc? Desto större kedja desto dyrare?

Är egentligen allergisk mot denna gubbe men ibland är den verkligen befogad
Citera
2017-01-23, 21:59
Medlem
Fyfan, rekommenderar ingen att handla där. Ägarna är riktiga svin som hatar sina anställda....
Citera
2017-01-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roaming
Fyfan, rekommenderar ingen att handla där. Ägarna är riktiga svin som hatar sina anställda....
Oj det här låter ju intressant. Kan du berätta mer? Själv använder jag mig aldrig av mathem osv. Jag tycker det är betydligt roligare att strosa i affärer.
Citera
2017-01-23, 22:16
Medlem
JustZlatans avatar
Första gången jag handlade där kom leveransen flera timmar sent, men det kan vara för att det var snökaos den dagen. Andra gånger har leveransen varit någorlunda i tid, man måste ha i åtanke att trafiken är som den är. De flesta förare är hjälpsamma men en gång kom en och ställde kassarna utanför dörren istället för att bära in dom. Vart är servicen liksom? Han blev väl trött av att gå i några trappor, stackaren.

Mathem har en del saker i storpack som vanliga matbutiker inte har och då blir det billigare att handla på Mathem än ICA. Jag är nöjd än så länge, utom några gånger med leveransen.
Citera
2017-01-23, 22:19
Medlem
Om man ändå ska beställa mat online, varför inte göra det direkt ifrån ICA Maxi? Dem har hemkörning i dem flesta storstäder, finns även här och bor bara en 80k här. Kostar 100kr och du får det direkt till dörren.
Citera
2017-01-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Med ditt resonemang och din matematik så är alltså större matbutiker (typ Ica maxi) dyrare än Ica nära? Ica maxi - störst och billigast
Ica supermarket - näst störst näst billigast
Ica kvantum - näst dyrast

Osv osv

Resonerar du likadant med möbler, kläder, elektronikkedjor etc? Desto större kedja desto dyrare?

Är egentligen allergisk mot denna gubbe men ibland är den verkligen befogad

Konkurrenssituationen i dina exempel är inte jämförbar. Mathem har över 30% av marknaden inom sitt område Källa. Och ja, du kan fetinghajja att om ICA hade ett liknande marknadsläge/konkurrensläge så hade du fått betala mycket mer för dina livsmedelsinköp där. Finns en anledning varför företag drömmer om monopolställning.

Och vi har ju dyrare matpriser just pga bl.a. ICA:s dominans på marknaden, som du kan läsa om här
Senast redigerad av DJ-Emerald 2017-01-23 kl. 22:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in