2017-01-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Oj det här låter ju intressant. Kan du berätta mer? Själv använder jag mig aldrig av mathem osv. Jag tycker det är betydligt roligare att strosa i affärer.

Har god insyn ända sen MatHem bara var några få anställda. Man kan säga att det har stormat rejält alla dessa år mellan de anställda och den så kallade ledningen. Mycket tvivelaktigt företag.
Citera
2017-01-23, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roaming
Har god insyn ända sen MatHem bara var några få anställda. Man kan säga att det har stormat rejält alla dessa år mellan de anställda och den så kallade ledningen. Mycket tvivelaktigt företag.

Men Olapetter eller vad han nu kallar sig ville att du skulle beskriva lite mer ingående om vad som hänt.
Citera
2017-01-23, 22:40
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:

Det är ju flera ägare nu men du kanske menar de som startade företaget
Citera
2017-01-23, 22:41
Medlem
Fizzlors avatar
Man har troligtvis expanderat verksamheten utan att ta hänsyn till att extra personal behövs för att tillgodose behovet.

"Oj, fan va nice", säger ledningen. "Antalet kunder har ökat med 20% på två månader, fatta vilken vinst det blir!"
Sen att kunderna blir sura när chaufförerna inte kan köra ut 10 extra matkassar på samma tid, det skiter man i sålänge pengarna rullar in.

Lite som Sverige som plockar in hundratusentals personer utan att bygga fler lägenheter, skolor, sjukhus, eller anställa fler lärare, poliser, brandmän, läkare, sjuksköterskor. Då går det som det går tillslut
Citera
2017-01-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11217
Men Olapetter eller vad han nu kallar sig ville att du skulle beskriva lite mer ingående om vad som hänt.

Ska jag berätta "vad som har hänt" får jag sitta halva natten och skriva, men kort och gott - de anställde folk till slavlöner (70 kr/h), lät ungdomar jobba gratis, massavskedade folk minst en gång om året, avskedade folk (så gott det gick) som krävde sin rätt etc etc etc. Fin ledning!
Citera
2017-01-23, 22:42
Avslutad
Jag kan inte hjälpa dig med hemkörningen men jag ska recensera priserna;

-Idealmakaroner 750 gr 10 kr, billigt men det har Coop också ibland.
-Avokado 750 gr, 20 kr, det var nog de billigaste jag sett.

Resten mjölk, smör osv, låg på samma som i affären. Dyrt med lax för 90 kr även om det är Findus. Egen fisk från närmsta dike är förstås billigast.

Till slut åker jag på en expeditionsavgift på 95 kr. Det kan inte vara normalt. Det blir 125 kr för 750 gram makaroner och lika många gram avokado. Och vem fan är det som säljer bananer per styck? Det ska vara per kg, 10, 15 eller 20 kr.

Nä, det här kommer inte bli en framgång. Jag har sett de här bilarna åka runt, runt, de spyr ut diesel och skitar ner.

Jag ska tänka ut något smartare system. Tillsvidare är det nog bäst att folk besöker affärerna i egen hög person.
Citera
2017-01-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Det är ju flera ägare nu men du kanske menar de som startade företaget

Ja precis så menade jag!
Citera
2017-01-23, 23:07
Medlem
ArgusStarks avatar
MatHem är ett riktigt skitställe...Känner många som jobbat där. Arbetsledarna behandlar plockarna som skit, och alla är riktigt deprimerade där inne. Man får jobba övertid och cheferna är verkligen gestapo på de anställda. Kommer aldrig handla där, även om det är en skön tanke att få mat hemlevererat. Stöttar inte en organisation som plockar isär toaletterna i lokalerna för man vill "förhindra" att folk sitter extra länge på toan...Äckel företag.
Citera
2017-01-23, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusStark
Stöttar inte en organisation som plockar isär toaletterna i lokalerna för man vill "förhindra" att folk sitter extra länge på toan...Äckel företag.

Är det på riktigt?
Citera
2017-01-23, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ska jag berätta "vad som har hänt" får jag sitta halva natten och skriva, men kort och gott - de anställde folk till slavlöner (70 kr/h), lät ungdomar jobba gratis, massavskedade folk minst en gång om året, avskedade folk (så gott det gick) som krävde sin rätt etc etc etc. Fin ledning!

Jag hoppas i så fall att den här tråden blir stor så att de förlorar massa kunder. Men det gäller ju förstås att ni, de insatta, skriver mer om det.
Citera
2017-01-23, 23:19
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag kan inte hjälpa dig med hemkörningen men jag ska recensera priserna;

-Idealmakaroner 750 gr 10 kr, billigt men det har Coop också ibland.
-Avokado 750 gr, 20 kr, det var nog de billigaste jag sett.

Resten mjölk, smör osv, låg på samma som i affären. Dyrt med lax för 90 kr även om det är Findus. Egen fisk från närmsta dike är förstås billigast.

Till slut åker jag på en expeditionsavgift på 95 kr. Det kan inte vara normalt. Det blir 125 kr för 750 gram makaroner och lika många gram avokado. Och vem fan är det som säljer bananer per styck? Det ska vara per kg, 10, 15 eller 20 kr.

Nä, det här kommer inte bli en framgång. Jag har sett de här bilarna åka runt, runt, de spyr ut diesel och skitar ner.

Jag ska tänka ut något smartare system. Tillsvidare är det nog bäst att folk besöker affärerna i egen hög person.

Ett smartare system skulle väl vara ifall man kunde lägga en beställning hos exempelvis ICA, välja butik (få till en början, tills man fått systemet att funka), välja tid, och sen komma och hämta en ihopplockad matkasse vid tiden man angett. Betala en extra 20a för besväret.
Om man är riktigt smart så kan man göra som så att beställningarna som kunderna gör även går ut till de kunder som befinner sig i affären via exempelvis en app eller skärmar i butiken (när du står vid bananerna står det på en skärm: "3 bananer beställda. Plocka med och lämna vid XX för 4kr rabatt på dina varor"). Ifall de hämtar x antal av varorna och lämnar det till snubben som packar grejerna så får de x antal kronor i rabatt på sakerna som de i sin tur köper.
Bam, kunderna får rabatt för att hjälpa till, du slipper betala någon för att gå runt och plocka varor.

Tror detta skulle vara mer praktiskt än att ha bilar som ska åka hem till folk. Hur många kassar kan de ta innan de måste åka tillbaka och hämta fler?
Citera
2017-01-23, 23:32
Medlem
Plasticsmiless avatar
Älskar ju tanken av att få mat hem levererad eftersom bilen är trasig och avställd. Och jag är lat.

De första på marknaden var väl MatHem så jag nappade ganska omgående (i början hade de leveranskort (i princip gratis leverans) för 1 kr per kort, gäller i tre månder) så det var ju trevligt.

Beställde därifrån flera gånger och det funkade bra, i början kunde man även få med någon extra vara som de slängt ner i påsen (en påse chips, nått nytt steksmör osv.). Samt efter varje beställning fick man med någon rabattkod i påsen ,visserligen inte användbara då de va typ "beställ för över 1000 inom en vecka så får du 10% i rabatt"... man ba jo men jag storhandlade ju precis nu så jag kommer inte göra det om en vecka igen.. Kundtjänsten var också väldigt behjälplig och erbjöd 50 kr rabatt ganska fort för att lugna en arg kund.. Allt detta upphörde såfort de fick fler kunder.

Priserna är rimliga och sortimentet är det bästa som finns jämfört med mat.se och liknande, mkt ekologiskt och sånt man inte hittar i vanliga mataffärer.

Jag fortsatte ju handla där månad efter månad tills man insåg att när de fått en som "stammis" så slutar de uppskatta en, rabattkoderna slutade komma och inga fler gratisgrejer.Kundtjänsten bara beklagade att de glömde mina tomater. (som var ganska viktiga just den kvällen till middagen).

Det är väl avgiftsfritt om man handlar över en viss summa numer, 500? 700? Frakten kunde man få för 29 kr vissa tider.

Kött,kyckling och chark köper man INTE på mathem då de säljer löjligt dyrt kött ( typ 498 kr/kilot för fryst oxfile)

Extrapriserna de hade var helt okej.
Slutade handla efter ett tag när jag insåg att jag ändå fick gå till mataffären och komplettera med vissa saker. Inte bara att beställa hem några liter mjölk å sådär eftersom det blir dyrt som fan om man hamnar under 500 kr.

Har även provat konkurrenten mat.se, som visserligen var mycket sämre. Sämre sortiment, färre extrapriser och dyrt.

Lite tråkigt att både mat.se och mathem.se ger allt från 100-250 kr rabatt på beställningen för nya kunder, men såfort du börjat handla så struntar de i dig.

Vinnaren är hemköp som levererar hem för 20lappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in