• 1
  • 2
2017-01-22, 16:41
Medlem
Ja, varför förkortar dom giltighetstiden på Bankid på fil till 3mån från 12mån?
Har dom en rationell förklaring till detta? Jag har sökt men inte hittat. Pratas ju alltid annars om säkerhetsskäl men de "rekomenderar" mobilt bankid och när man söker så visas säkerhetsrisker bara i samband med mobilt bankid så vad är anledningen?
Citera
2017-01-22, 16:45
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Har dom en rationell förklaring till detta? Jag har sökt men inte hittat. Pratas ju alltid annars om säkerhetsskäl men de "rekomenderar" mobilt bankid och när man söker så visas säkerhetsrisker bara i samband med mobilt bankid så vad är anledningen?

Key loggers är betydligt vanligare på datorer. Antagligen därför.
Citera
2017-01-22, 16:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71

De vill inte längre att folk ska använda "på fil", enklare att bara behöva stödja IOS , android och Windows mobile.

Vilka "säkerhetsrisker" ser du _i praktiken- med mobilt bank-id? Jag skulle ju oroa mig mer för keyloggers och malware på Windows och OSX än på exempelvis IOS.
Citera
2017-01-22, 16:48
Medlem
vtcs avatar
Ju jobbigare man gör det att använda BankID på fil, desto större chans att man lyckas få över ännu fler till mobilt BankID.
Citera
2017-01-22, 17:05
Medlem
men varför ger dom ingen förklaring till det? och om dom har gjort det vad är deras förklaring - key loggers?

Och finns det någon myndighet eller annan som frångått bankid på fil? har ett svagt minne av att jag varit på nån inloggning som inte tar "på fil"?
Senast redigerad av B71 2017-01-22 kl. 17:09.
Citera
2017-01-22, 22:58
Medlem
Installera en android/ios emulator på datorn, installera sedan mobilt bankid i emulatorn. Nu har du allt på datorn och slipper fippla med mobilen.
Citera
2017-01-27, 08:46
Medlem
Tycker det är taskigt. Jag har flipmobil, den har inte ens en kamera. Men å andra sidan så slipper jag ladda den varje dag och den gör det den ska.
Iallafall så blir det jobbigare för mig. Om alla börjar skicka in klagomål varje gång de måste förnya så kanske Swedbank backar. Kostar ju pengar om en drös klagomål kommer in hela tiden. Vad sägs? Hur många vill vara med? "For freedom!"

@Ugbug
- Det finns ofta sätt att upptäcka att programmet körs i emulator.
- Dessutom tänk om den tar ett footprint (ett slags identifierings sätt) på emulatorn? Sedan om fler kör samma emulator så blir det ju samma footprint. Då kan programmet börja gnälla och skrika rakt ut.
- Sedan så finns det ju spårning som de flesta program i mobilen försöker med.
- Hmm.. ingen anslutning till det mobila nätverket.

Jag vet inte hur Swedbanks program på mobilen fungerar. Om den behöver kommunicera med något eller inte.

Men jag är frestad att pröva för skojs skull. Någon här som kör på emulator eller har prövat?
Citera
2017-01-27, 09:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berattaren
Om alla börjar skicka in klagomål varje gång de måste förnya så kanske Swedbank backar.
Detta förvånar mig inte när det gäller värdelösa Swedbank som man inte inte vill vara kund hos, skaffa en vettig bank så slipper du både försämringar och höga avgifter
Citera
2017-01-27, 09:14
Medlem
BankID på fil är mindre säkert och uppfyller inte moderna krav på informationssäkerhet. Byt till BankID på kort om du inte vill köra mobilt BankID.
Citera
2017-01-27, 10:21
Medlem
Enydrions avatar
Jag läste nånstans att de typ skyllde på att när folk säljer sin gamla dator så ligger bankid kvar ofta, och om de då förkortar giltighetstiden så reducerar man detta problem...
Citera
2017-01-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berattaren
Tycker det är taskigt. Jag har flipmobil, den har inte ens en kamera. Men å andra sidan så slipper jag ladda den varje dag och den gör det den ska.
Iallafall så blir det jobbigare för mig. Om alla börjar skicka in klagomål varje gång de måste förnya så kanske Swedbank backar. Kostar ju pengar om en drös klagomål kommer in hela tiden. Vad sägs? Hur många vill vara med? "For freedom!"

@Ugbug
- Det finns ofta sätt att upptäcka att programmet körs i emulator.
- Dessutom tänk om den tar ett footprint (ett slags identifierings sätt) på emulatorn? Sedan om fler kör samma emulator så blir det ju samma footprint. Då kan programmet börja gnälla och skrika rakt ut.
- Sedan så finns det ju spårning som de flesta program i mobilen försöker med.
- Hmm.. ingen anslutning till det mobila nätverket.

Jag vet inte hur Swedbanks program på mobilen fungerar. Om den behöver kommunicera med något eller inte.

Men jag är frestad att pröva för skojs skull. Någon här som kör på emulator eller har prövat?

Jag har testat på Nox och det fungerar.
Citera
2017-01-27, 12:31
Bannlyst
antagligen vill dom att folk ska använda mobilt id istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in