Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 23:06
  #1
Medlem
Albtraums avatar
Nåväl, Trump lyckades inte övertyga nämnvärda kändisar att framföra under invigningsceremonin, än färre är de till vilken frågan aldrig ställdes men som vi kan utgå ifrån inte ville ställa upp: borde vi inte snarare ifrågasätta den mån i vilken POTUS genererar konstnärliga uttryck, vid installationen och framöver, oaktat om dessa uttryck härrör kändisar eller ej? Vad har konst, kanske i denna fråga i synnerhet musik, betytt för U.S.A:s presidenter, historiskt sett, och vad betyder det att skillnaden mellan Obama och Trump är så tydlig i termer av konstnärlig associering? Närmast tänker jag på Beyoncé Knowles och Stevie Wonder som, visst, räknas som kändisar, men som dessutom, vill jag hävda, besitter viss konstnärlig kvalitet: det faktum att de visade sitt stöd gentemot Obama och uppträdde därefter, men förblev otänkbara att framföra inför Trump. Vad betyder detta för den framtida populärkulturen? Nej, förresten, populism åsidosatt, vad kan vi förvänta oss, nu, vad konst från U.S.A. beträffar?

B.C.
https://www.youtube.com/watch?v=81Kpzre_gMQ

S.W.
https://www.youtube.com/watch?v=VdgNwvphFy4
__________________
Senast redigerad av Albtraum 2017-01-21 kl. 23:18.
Citera
2017-01-21, 23:12
  #2
Avstängd
Trump är inte Kanadas president.
Citera
2017-01-21, 23:14
  #3
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SystemOut
Trump är inte Kanadas president.

Nej, du har rätt, det är felformulerat. Låt säga att frågan bottnar i U.S.A, men att konsekvenserna potentiellt rör Nordamerika och resten av världen.
Citera
2017-01-21, 23:22
  #4
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albtraum
Nej, du har rätt, det är felformulerat. Låt säga att frågan bottnar i U.S.A, men att konsekvenserna potentiellt rör Nordamerika och resten av världen.

För tydlighetens skull har jag, rättmätligen, ändrat Nordamerika till U.S.A, där det framstår i ursprunglig frågeställning.
Citera
2017-01-21, 23:43
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Albtraum
För tydlighetens skull har jag, rättmätligen, ändrat Nordamerika till U.S.A, där det framstår i ursprunglig frågeställning.

Bra där!
OnT; Jag tror att det är många artister som gillar Trump men som ännu inte är redo att visa sitt stöd öppet. Det kommer ändras med tiden. Jag förstår dem som väntar tills stormen har lagts sig.
Citera
2017-01-26, 00:58
  #6
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SystemOut
Bra där!
OnT; Jag tror att det är många artister som gillar Trump men som ännu inte är redo att visa sitt stöd öppet. Det kommer ändras med tiden. Jag förstår dem som väntar tills stormen har lagts sig.

Tack för ditt svar. Det är särskilt intressant eftersom konstnärer verkar vara aktiva även, och kanske särskilt, under storm, men vad händer nu?
Citera
2017-01-26, 03:29
  #7
Medlem
De stora musikaliskt konstnärliga, även de genuint bra, är alla väldigt vänsterorienterade, vilket lade kraftiga käppar i hjulet i detta fall där media hade förklarat och stadgat vilka de rätta beteendemönstren skulle vara i denna fråga. Man kan bara konstatera att folk funkar så att man kan ha insikt i en sak (hur man gör bra musik) samtidigt som man helt saknar insikt i en annan (hur man för en politik som gör USA stort igen)
Citera
2017-01-30, 18:23
  #8
Medlem
Albtraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
De stora musikaliskt konstnärliga, även de genuint bra, är alla väldigt vänsterorienterade, vilket lade kraftiga käppar i hjulet i detta fall där media hade förklarat och stadgat vilka de rätta beteendemönstren skulle vara i denna fråga. Man kan bara konstatera att folk funkar så att man kan ha insikt i en sak (hur man gör bra musik) samtidigt som man helt saknar insikt i en annan (hur man för en politik som gör USA stort igen)

Men är det inte för enkelt att hävda en vänstervridenhet som ursäkt för att hävda sig politiskt? Frågan kvarstår vad det innebär att konstnärer, oavsett politisk färg, väljer att avstår association med nuvarande president? Ser vi en plötslig tudelning, jämfört med Obamas presidentskap, mellan politik och kultur, när det gäller, exempelvis, Sveriges förhållande till U.S.A?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback