2020-01-06, 10:09
Medlem
pillenottens avatar
Bud är ju bindande enligt de regler som du godkänner när du registrerar ditt konto hos Tradera. Ångerrätt och andra distanshandelsbud gäller inte vid auktionsförfarande - om inte objektsbeskrivningen avsevärt avviker från beskrivningen. (typ, "ny i kartong" om en tydligt begagnad pryl)

Jag kollar säljarens omdömen, i a f när det gäller lite dyrare prylar - om det är samma "kunder" som återkommande lämnar omdömen, är det väl sannolikt att säljaren har polare som bjuder för att trissa priser och när trissande drivits för långt är det polaren som blir "köparen".
Har noterat detta vid ett antal tillfällen när "sålda objekt" direkt kommer tillbaka med samma säljare och att dessa ofta har återkommande namn i omdömeshistoriken.
(Då menar jag inte när reservationspris ej uppnåtts)

Finns en grej som stör mig på tradera dock: reservationspriser, att budgivning startar från t.ex. 1:- på objekt med ett reservationspris på 4000 - borde inte reservationspriset vara utropspriset?
Citera
2020-01-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det finns människor som även försöker tjäna pengar på portot!

Ett tips som jag själv råkade ut för kan vara att en köpare tar kontakt och erbjuder sig att betala en summa för portot och ordna frakt själv.
Jag gick med på detta och fick ett fraktnummer, paketerade varan och lämnade in på servicecenter och fick fraktsedel utskriven och skickade paketet.

Ja det var lite aå jag kände att personen tjänade pengar på portot.
Citera
2020-01-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersheriffen
Kom med era bidrag så att alla dem här skojarna lär sig att bud är bindande!

Bud är igentligen inte bindande, det är bara Traderas låsatsregler som säger det. Finns ingen paragraf i Sveriges rikes lagbok där det står att bud hos Tradera är bindande. Samma sak med bud på objekt på bostadsmarknaden. Du vinna en budgivning och sen bara skita i det. Finns inget sätt säljaren och mäklaren kan gå till Tingsrätten och tvinga dig att genomföra köpet.

Såklart det är fult att lägga bud på en auktion och sen inte stå för det. Det är ohederligt beteende.
Citera
2020-01-13, 12:24
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Lite OT
Ibland när man köper saker är det svårt att veta vikt o mått. Säljaren skriver en summa för porto.
Jag (naiv kanske) tänkte att säljaren då kollat detta i förväg. Köpte en vara och det stod 93kr i porto är paketet kom satt det frimärke för 53kr. Jag ifrågasatte till säljaren som hävdade att den tog 20kr i pack sen att den hade betalat 73 kr för frimärkena.
Tradera själva var väldigt undvikande i sitt svar om det är ok eller inte. Hur tänker ni? Ska man inte kunna lita på säljarens uppgivna porto?

Var det äldre frimärken? Nya frimärken har ingen valör. Frimärken har inget bäst före datum så används ett äldre som på sin tid kostade mindre motsvarar det värdet på ett nytt frimärke.
T ex köpte man ett gäng frimärken innan årsskiftet kostade de 9kr/st och efter årsskiftet är de värda ett porto på 11kr som de nya frimärkena kostar.
Citera
2020-01-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Var det äldre frimärken? Nya frimärken har ingen valör. Frimärken har inget bäst före datum så används ett äldre som på sin tid kostade mindre motsvarar det värdet på ett nytt frimärke.
T ex köpte man ett gäng frimärken innan årsskiftet kostade de 9kr/st och efter årsskiftet är de värda ett porto på 11kr som de nya frimärkena kostar.

Nej det var dom nya.
Citera
2020-01-14, 00:17
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Bud är igentligen inte bindande, det är bara Traderas låsatsregler som säger det. Finns ingen paragraf i Sveriges rikes lagbok där det står att bud hos Tradera är bindande. Samma sak med bud på objekt på bostadsmarknaden. Du vinna en budgivning och sen bara skita i det. Finns inget sätt säljaren och mäklaren kan gå till Tingsrätten och tvinga dig att genomföra köpet.

Såklart det är fult att lägga bud på en auktion och sen inte stå för det. Det är ohederligt beteende.
Fast du godkänner villkoren när du reggar dig på tradera - däribland att bud är bindande.
Citera
2020-01-14, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Fast du godkänner villkoren när du reggar dig på tradera - däribland att bud är bindande.

Måste man inte signera ett papper med sin signatur och datum eller med Bank-ID för att det ska vara verkligt bindande?

Hos Tradera kan vem som helt regga ett konto i någon annans persons namn om man har dennes personnummer och adress. Inte rättssäkert och har svårt se det hålla enligt lag då.
Citera
2020-01-15, 17:47
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Måste man inte signera ett papper med sin signatur och datum eller med Bank-ID för att det ska vara verkligt bindande?

Hos Tradera kan vem som helt regga ett konto i någon annans persons namn om man har dennes personnummer och adress. Inte rättssäkert och har svårt se det hålla enligt lag då.

Nja - numera krävs bank-id, och godkänner man avtalet , så antar jag att det är bindande i juridisk mening.
Sedan kan man ju inte till fullo skyddas mot blåsningar, men Tradera verkar stänga av folk som inte sköter sig och det går ju inte att regga nytt med samma personnr/ID
Citera
2020-01-15, 17:56
Medlem
Mycket blattar som fejkbudar. De sabbar tradera precis som blocket...
Citera
2020-07-12, 17:32
Medlem
FarbrorFranks avatar
Superbra lista!

Här är mina blockade typer, alltifrån mytomaner, fulbudare, folk som inte har råd, som skyller på sina ungar och liknande skit. Har inte tagit med de som redan är listade tidigare.

Har varit medlem på Tradera sedan över tio år tillbaka så en del kanske inte längre finns kvar, men det är bara att copy paste i din egen blocklista.

sheitonak
Dunisar
JONAS-777
flax 58
Latorparn
Billig2010
jocke 67
Nadiator
pmo61
komo589
mioliten
krokad
0LEA0
rafik_1
BaneJoker
delikates
baodolino
Trastelina
peterhsorensen
Muscardin
TellectDesign
Tarek96
samib133
Stabamata
jygge
Unilsson
flipcoin
Matmulle
Kirrosenfors
Utemagnus
Tarek963
trolljuno
thebeatrix86
Nero 10
alkhalil09
ErmirCani
anbj90
Saraaaaw
delfinkvinna
Sabina1985

blockerad medlem tradera lista blocklista blockera blockerade medlemmar
Senast redigerad av FarbrorFrank 2020-07-12 kl. 17:50.
Citera
2020-07-19, 12:50
Medlem
Citat:

Sveriges rikes lag är ju inte något annat än en bok som nordstedts ger ut, långt från alla författningar finns där.

Avtalslagen verkar väl ganska aktuell ändå.

1 kap. Om slutande av avtal
1 § Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret.
Citera
2023-06-25, 23:22
Medlem
FarbrorFranks avatar
Hade glömt denna tråd men den är värd att hållas vid liv.

Här är mina och min sambos muppar som blockats hos Tradera sedan sist (2020-07-12)
Bara att lägga in in din egen blocklista på Tradera:

aljabre4040
Orcen222
12nick
mohammads
hasnat
Tinawi
Moamin.Azad
Kevork.k
Ahmad-A
Gulhat
agussalam