2017-01-21, 16:37
Medlem
Har de senaste veckorna börjat sälja av en del prylar på Tradera och har redan efter sju annonser stött på tre köpare som inte vill stå för sina bud... Ni som känner igen er vet att de leder till enorm frustration då vissa är usla på att kommunicera eller kommer med tomma löften om att de ska betala.
Flera dagar kan bli bortkastade på dessa oärliga kräk som kostar en både tid och pengar (i värsta fall hämndomdömen).

Fick därför en ide att Traderare gemensamt kunde gå ihop och byta erfarenheter med varandra så att man i ett tidigt skede kan placera dessa användare på blockeringslistan och undvika eventuell huvudvärk i framtiden.
Länka till användarens profil så man kan skumma igenom omdömena. Även om en köpare har mer positiv feedback än negativ så kan de va selektiva till vilka köp de fullföljer, ganska lätt att se ett mönster.

Förhoppningsvis kan de här i längden bidra till att Tradera fungerar bättre, främst för privatpersoner som säljer, men även företagare.

Kom med era bidrag så att alla dem här skojarna lär sig att bud är bindande!
Senast redigerad av supersheriffen 2017-01-21 kl. 16:48.
Citera
2017-01-21, 17:42
Medlem
Tradera bud är väl inte bindande? bara en överkommelse att man ska köpa en vara väl?.
Citera
2017-01-21, 18:03
Medlem
Ett vinnande bud måste väl anses vara bindande? Oavsett om man inte har någon laglig skyldighet att genomföra köpet så är de något som förväntas på en sida som bygger på förtroende. Väljer man att vara en fitta borde man få konsekvenser för de också.
Citera
2017-01-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engenberg
Tradera bud är väl inte bindande? bara en överkommelse att man ska köpa en vara väl?.

Vinner du budgivningen skall budet vara bindande. Tyvärr är det en del som drar sig ur ändå.
Citera
2017-01-21, 20:57
Medlem
Det som hände mig var att jag kryssade i rutan "sälja nu" - och vips var det någon som hade klickat på det. Men det var en bluffmakare. Jag kontaktade Tradera och fick till svar att jag skulle INTE göra affärer med den personen.
Alltså dom kände till personen!
Därefter var jag mycket försiktig - Aldrig mer någon "sälja nu". Alltid kolla in köparna och deras goodwill - poäng. Tog alltid kontakt. Och kollade att det verkligen fanns en sån person på riktigt. Ratsit.
Citera
2017-01-25, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engenberg

Ett rättsfall har nu varit uppe i högsta domstolen och avgjorts om internet auktioner,
och jo ett bud är bindande.
Citera
2017-01-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerone
Ett rättsfall har nu varit uppe i högsta domstolen och avgjorts om internet auktioner,
och jo ett bud är bindande.

Kan du länka? hittar endast detta

http://www.dagensjuridik.se/2013/01/budgivning-pa-tradera-saknar-bevisvarde-bindande-avtal-inloggning-alltfor-enkel
Citera
2018-02-07, 20:04
Medlem
VilketsomHelsts avatar
Nedanstående har jag blockat för att de antingen har bjudit och sedan inte betalt eller för att de bjudit på något jag haft till salu men har för många negativa betyg.
Eller bara för att de bjudit på något jag haft till salu och just då var helt sprillans nyskapade konto, vilket fick mig att misstänka att de var någon av de jag nyss blockat.

Jag kan inte komma på hur man gör för att söka upp konto som inte har aktiva annonser annars skulle jag tagit bort de nyskapade profilerna, men de är max några stycken.

Det behöver kännas om man inte sköter sig på Tradera, jag skulle gärna haft funktionen
"Hindra konto med fler negativa betyg än (valfri siffra) att bjuda på din auktion"

Tråkigt att behöva sitta och vakta sina auktioner så man kan blocka de totalt oserösa
som inte brukar stå för sina bud. Och det hjälper inte ens, för om en oseriös lägger ett högt bud första budet innan man hunnit blocka, så får hans bud ändå bjuda över andras bud med hjälp av "autobud".

Tänkte föreslå att ni skulle adda era blockade konto, men hur får man in dem i Tradera?
Och frågan är om det gör någon skillnad om vi några stycken gör en lista när det finns hur jäkla många konton som helst.. Det är Tradera som behöver göra något!
Jag har chattat med deras support och klagat på den där autobudgrejen.
Men det var som att prata med en gås..

Funderar starkt på att sluta sälja saker på Tradera just pga en ökande mängd oseriösa typer..

hibu
aljabre4040
Orcen222
12nick
mohammads
hasnat
Tinawi
Moamin.Azad
Kevork.k
Ahmad-A
Gulhat
agussalam
karvag
Azadh
Rubenloh
deicer
Anas.alchikho
Citera
2018-02-08, 08:25
Medlem
Jag tycker du gör helt rätt. Sätt åt de oseriösa budgivarna.
Citera
2018-02-09, 11:17
Medlem
PaulPaljetts avatar
Baserat på listan ovan så ser det ut som vanligt: gör inte affärer med Hassan, Mehmet och Ndolombeki...
Citera
2018-04-21, 16:27
Medlem
japanskbruds avatar
jag tycker man skulle ha rätt att dra tillbaks vinnande bud senast 24 timmar innan avslutad auktion. Ibland märker man att något är skumt eftersom ingen bjuder över.. och man är själv bara har andra budet trots att samma/liknande vara fått 30+ bud hos en annan säljare med lika högt betyg..
Senast redigerad av japanskbrud 2018-04-21 kl. 16:32.
Citera
2018-04-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
jag tycker man skulle ha rätt att dra tillbaks vinnande bud senast 24 timmar innan avslutad auktion. Ibland märker man att något är skumt eftersom ingen bjuder över.. och man är själv bara har andra budet trots att samma/liknande vara fått 30+ bud hos en annan säljare med lika högt betyg..

Gör som många andra gör. Vänta till sista minut innan du lägger ett bud.

Tycker annars att alla bud skall vara bindande. De som bjuder och vinner en auktion och sedan backar ur har inte på Tradera att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in