Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 09:36
  #1
Medlem
Stones avatar
Ett reportage visas strax hur en svensk familj tar in två pojkar från Syrien. Bilden av familjen som växer med två till växer ytteriggare för nu har pojkarnas mamma och pappa + fler kommit från Syrien.
Citera
2017-01-21, 09:49
  #2
Medlem
Stones avatar
De går inte in på varifrån de kommer, vilken oroshärd de flydde ifrån. Bara att resan över var svår. De inledande bilderna visar också hur fler Syrier hemma hos familjen så jag gissar att det var familjeåterförening som lyckats. Sammanlagt minst åtta till om detta nämndes inte i intervjun.

Är jag konspiratorisk eller är det möjligt att dessa två pojkar skickades ifrån Syriens mindre problematiska områden med hjälp av människosmugglare som familjen betalar för att själva få en biljett till Sverige per flyg?

TV4 förtäljer inte den delen.
__________________
Senast redigerad av Stone 2017-01-21 kl. 09:54.
Citera
2017-01-21, 10:13
  #3
Medlem
tclaessons avatar
Som vanligt hopar sig frågan i huvudet hur i helvete man kan utsätta sina barn för det här? Även om det gick bra i det här fallet så är det en jävla risk man tar. Föräldrarna visar på otroligt dåligt ömdöme, pappan tyckte ju tydligen det var helt ok att ljuga om sin ålder. Tydligen har han inte ägnat en tanke på vilka konsekvenser det kan få att placera 20+ män i högskoleklasser eller att vi inte har en aning om vilken ålder en del av befolkningen egentligen har. Må denna idioti ta slut.
Citera
2017-01-21, 10:45
  #4
Medlem
Stakeholders avatar
Fint gjort. Nu är det bara hundra tusen familjer till som ska göra samma sak.

Tänk så lätt det går att lösa.
Citera
2017-01-21, 10:49
  #5
Medlem
mymyselfs avatar
Jesper påpekade att "det finns en del som menar att man ljuger om åldern"
Citera
2017-01-21, 10:52
  #6
Medlem
Att ställa upp som familjehem är ekonomiskt lönsamt. Alltså är det inte någon större uppoffring för familjen. Utom möjligen för deras egna barn, som inte såg riktigt lika entusiastiska ut. Men där kan jag ju ha fel förstås. De hade lärt sig "lite arabiska och annan matkultur".

Att förstå att man som familjehemspappa vill ljuga för att få egna fördelar för sig och sin familj är en sak. En annan är att offentligt berätta det i en morgonsoffa i TV. Det tyder på dåligt omdöme. Dessutom är det brottsligt. Bedrägeri.

Det tyder också på att han och frun tycker att det är helt ok att du och jag betalar för detta. Vi får betala och utan möjlighet att kunna välja, om vi hellre hade velat lägga dessa pengar på lidande barn som inte skickats hit för att vältra sig i svensk välfärd och av beräknande föräldrar.

Än en gång:
Varje ensamkommande i familjehem kostar multum. Varje ensamkommande konsumerar en icke obetydlig summa pengar på beskostnad av ett äkta barn i riktig nöd, någonstans. Någon som både är rädd, hungrig och kanske sjuk, men inte har någon möjlighet att ens komma i närheten av hjälp.

Än en gång måste jag få säga att jag tycker det är så fel, orättvist och cyniskt. Måtte jag förskonas från fler syrisk/afghanska, unga modelejon i någon mer morgonsoffa i TV. Jag mår faktiskt riktigt illa när jag tänker på de bilder som senast visats från bl.a. Aleppo, av barn som kanske istället och med våra pengar kunnat få mat, rent vatten och skolgång. Men inte får det p.g.a. dessa s.k. ensamkommande.

Istället exponeras de, som vi förväntas förse med en standard som alltför många barn inte ens kommer i närheten av. Har inga problem med att inte vilja hjälpa till, men då ska det vara där hjälpen bäst behövs. Det är jag själv tydligen mera kompetent att avgöra än våra folkvalda.
Citera
2017-01-21, 10:56
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
TV4 ägs av svinen på Bonniers. Självklart kommer inget negativt att nämnas om invandringen.

Sluta titta på denna propagandafyllda skitkanal.
Citera
2017-01-21, 11:00
  #8
Medlem
Wal1bergs avatar
Även frun i familjen förstår och försvarar att de ljuger om sin ålder...
Det där med att ärlighet varar längst osv tycks inte vara något måtto dessa människor lever efter.
De ljuger om en hel del annat också naturligtvis.
Tråkigt att de ska få propagera för en så låg moral på prime time tv tid då unga som gamla lyssnar.
Men det är väl vad man kan förvänta sig av propagandamegafonen TV4 att de ska få sprida sin dynga helt utan att bli ifrågasatta av "journalisten".
__________________
Senast redigerad av Wal1berg 2017-01-21 kl. 11:18. Anledning: tillägg
Citera
2017-01-21, 11:37
  #9
Medlem
Innerfittefetts avatar
Dessa 2 syrier gav ju nu ett ansikte på ordet skäggbarn.
Helvete vilken skäggväxt. De svenska grabbarna i familjen såg ju helt panikslagna ut?
Fan vad tragiskt med såna föräldrar. En orosanmälan till sociala borde vara rätt?
Citera
2017-01-21, 11:57
  #10
Medlem
Stones avatar
Jag funderar på varför inte TV4 nämnde att det antagligen var så att dessa två pojkar resulterade i att deras familj kom till Sverige. Vilka var de andra som slöt upp på familjesamlingen. Var det vänner eller famlijemedlemmar? Men som sagt, TV4 hade väl en checkbox att ticka av.

Jag är glad för pojkarna men jag vill veta hela bakgrunden. Min syster ser en möjlighet att göra något liknande. Barn som flyttar ut och villan blir tom.
Citera
2017-01-21, 12:07
  #11
Medlem
Tycker det är bra att sådana här insatser dokumenteras. Det kommer bli mycket viktigt som bevismaterial i rannsakningsrättegångarna som kommer hållas när folk slutligen får nog.
Citera
2017-01-21, 12:11
  #12
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Som vanligt hopar sig frågan i huvudet hur i helvete man kan utsätta sina barn för det här? Även om det gick bra i det här fallet så är det en jävla risk man tar. Föräldrarna visar på otroligt dåligt ömdöme, pappan tyckte ju tydligen det var helt ok att ljuga om sin ålder. Tydligen har han inte ägnat en tanke på vilka konsekvenser det kan få att placera 20+ män i högskoleklasser eller att vi inte har en aning om vilken ålder en del av befolkningen egentligen har. Må denna idioti ta slut.

Det beror ju på hur situationen ser ut där du befinner dig.
Är det stor risk att du och din familj omkommer om du stannar på platsen så kan ju en riskabel resa över medelhavet vara ett alternativ.
Men om du är relativt säker där du är, så är självfallet en sådan inte försvarbar med de risker som det innebär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback