2017-03-19, 10:34
Medlem
mahutma_homos avatar
Jag får psykopatvibbar av denna mandelmann. Lite Sebastian Dawkins. Känns som en övervintrad 68-kommunist. Direkt från ett kollektiv på 70-talet där man bestämt att allt modernt är dåligt. Man ska leva på palsternacka och rötter. Lyssna på dålig musik och ha fula kläder. För att man ska göra allt tvärt om. Känns så typiskt Stockholmskt. Som ett desperat rop på uppmärksamhet i för tätt befolkad stad.

Vad är poängen med att klä ut sig till Pettson och prata som en pedofil i en lekstuga på ett dagis? Nej vi vill inte se dina kattungar i skogen.

http://www.hant.se/wp-content/upload...d-1200x628.png
https://secure.sfanytime.se/movieima...689f_MEDIA.jpg

Jag tänkte jag skulle se hur programmet var, då jag först trodde att det var ett satiriskt humorprogram. Jag såg ett halvt program och det var så där romantiskt tillrättalagt. Det handlade om pumpor och att det är så vackert att odla dom. Så filmar dom pumpjävlar som de antagligen gått och köpt. För de låg utplacerade i trädgården, alla olika färglada sorter för det skulle ju vara vackert i TV. De växte inte där för de satt inte på några plantor. Sedan klipper man och programmet handlar om Mandelmanns skäggbarn som hjälper till med djuren på gården, för han är ju som en trollkarl med djuren. Inte som oss dumma svenskar som egentligen inte förstår oss på djur. Nä det här skäggbarnet var rena getviskaren enligt Mandelmann. Så fantastisk och fin på alla sätt. Get a room.
Citera
2017-11-17, 23:37
Medlem
RadikalFails avatar
Till alla som vill höra om deras granne Knut som dom pratade om.
Nu dokumentären på svtplay: https://www.svtplay.se/video/158844/...to&tab=senaste
Citera
2017-12-11, 18:12
Medlem
DyslexiKungens avatar
Haha, nu är Gustav igång igen på TV 4
Citera
2017-12-19, 20:17
Bannlyst
Detta program är 10 gånger bättre än Ernst och mer äkta. Jag tycker Gustav Mandelmann är en härlig man och han och frun är mycket inspirerande.
Citera
2017-12-19, 20:18
Medlem
DyslexiKungens avatar
Va skön han är Gustav, man blir så glad bara man ser han, hans härliga skratt och hans brillor
Citera
2017-12-19, 20:43
Medlem
Man blir på bra humör när man ser programmet.
Citera
2017-12-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Tycker han verkar skum. Känns som en fasad bara, gjort för hipsters på södermalm.
Men något jag undrar över är hur de kan ha köpt 58 hektar mark på Österlen? De måste vara rätt täta.
Och kom inte bara med snack om att de är miljonärer om ni inte har källa på det.
Har han ingått i något avtal med kommunen? Det kanske är kulturmärkt landsbygd som måste tas om hand om? EU bidrag?
Eller så är han bara från en svinrik familj och vill leva sin flummiga hipsterdröm oavsett vad det kostar.

Han har inga fastigheter eller fordon registrerade på sig iaf. varken han eller hustrun. Men de står väl på företaget säkert. och var är deras skördetröska? De ska inte försöka inbilla mig att de brukar all den marken utan jordbruksmaskiner, för det är helt enkelt inte genomförbart.

Jag tycker bara det är skumt att de framställs som två enkla ekologiska bönder när de sitter på 58 hektar åkermark i Österlen. Det kan inte stämma.

Jag tänker att... Inte kan väl paret Mandelmann ställa upp gratis för den stora TV-kanalen? Och låta TV4 håva in 10-tals miljoner i reklamintäkter? Nej, tvärtom. Självklart har det äkta paret sett till att göra sig ekonomiskt oberoende med sin tv-serie. Om de nu inte redan var ekonomiskt oberoende...
Citera
2017-12-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Ja, speciellt kärringens kläder. Ser ut som ortodox bosättare. Namnet låter j-ligt judiskt också. Sen att programmet går på TV4 och att kokboken är utgiven på Bonniers minskar ju inte "ingen rök utan masugn"-vibbarna.
De har massa sjuarmade ljusstakar (som tv4 bara filmar toppen på, så det ser ut som en ljusrad), gör fårkorv samt uppträder och spelar kletzmermusik. Så det är nog inget de försöker dölja, även om tv4-produktionen gör det. Fast de firar uppenbarligen jul. Eller? Blir ju lite tomt när inte en enda julsymbol får vara med utan bara granris och äpplen s a s. De kanske firar Chanukka.

Hursomhelst, lite småmysigt. Men det känns som om de spelar en roll. Skådespelare.
Citera
2017-12-20, 17:18
Medlem
Paret Mandelmannn - och kanske framförallt, dansken Frank - visar ju det senaste sättet att bedriva jordbruk på stora gårdar. Produkterna är egentligen inte spannmål, ägg och slaktsvin mm i den stilen - det är snarare en form av biprodukter från dessa "jordbruk". Den primära produkten är TV-program.

Jag har länge följt dansken Frank och det har varit kul och intressant. Han har ju under seriens gång hunnit få två barn och byggt sig ett praktfullt korsvirkeshus enligt konstens alla regler med snäckskalsislolerad grund och vasstak.

Jag tror såväl Mandelmanns som bonden Frank är ett tecken i tiden. Fast paret Mandelmann är ju lite übermysiga, men jag hoppas de blir kvar åtminstone några säsonger till.
Citera
2017-12-20, 18:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
De har massa sjuarmade ljusstakar (som tv4 bara filmar toppen på, så det ser ut som en ljusrad), gör fårkorv samt uppträder och spelar kletzmermusik. Så det är nog inget de försöker dölja, även om tv4-produktionen gör det. Fast de firar uppenbarligen jul. Eller? Blir ju lite tomt när inte en enda julsymbol får vara med utan bara granris och äpplen s a s. De kanske firar Chanukka.

Hursomhelst, lite småmysigt. Men det känns som om de spelar en roll. Skådespelare.

Såg ett program nu i veckan, verkade vara högsommar/sensommar. -Vem har uppe juldekorationer i augusti? Sedan drar de väl in en slant från det allmänna för att inhusera afghanen, som samtidigt jobbar som "dräng".. Själv har jag en massa sjuarmade ljustakar hemma, är inte jude för det. Har för mig att troende judar har åttaarmade ljustakar faktiskt. Skit samma, gillar programmet och Mandelmanns. Även om det känns olidligt "disneyfierat"/"tv4-fierat" då och då.. (Mest hela tiden).

Någon sa i tråden att de inte hade jordbruksmaskiner, tror inte det stämmer: Såg både en traktor samt en hjullastare som Herr Mandelmann körde omkring i. Någon skördetröska såg jag dock inte. Observera att alla bönder, speciellt småbönder, inte har egen tröska, de hyr vid skördetid.
Citera
2017-12-20, 20:25
Medlem
Tagelapas avatar
Mandelmanns påminner mig om de som hängav sig åt "gröna vågen" på 70-talet. Dom klädde sig muppigt och liksom lallade sig fram i tillvaron tills pengarna tog slut och dom var tvungna att flytta tillbaka till stan och börja jobba igen.

Det kanske ingår att man måste klä sig jönsigt och prata med läskig röst och läskigt tonläge som gubben Mandelmann gör. Jag tycker faktiskt att han är jätteläbbig. Usch!

Lite om ljusstakarna. En menora, sjuarmad ljusstake används bara i templet, annars används en 8+1 i hemmet. Av judar då alltså.
Citera
2017-12-20, 20:38
Medlem
pillenottens avatar
Jag tycker det är ett über-vidrigt program, får mig att må lite lätt illa, faktiskt - vad i helvete är det med det där paret?
Skulle jag träffa sådana personer på riktigt, skulle jag nog springa för livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in