Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-19, 11:39
  #25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappytimes
Förstår väl också att det inte alltid kommer att vara såhär men jag är så himla rädd för att förstöra magen nu också. Vill inte ha mer fel på kroppen än de jag har nu.

Har du läst mina tips om hur du kan klara magen? (FB) Tar jag för många mediciner?

Du skulle kunna be att få testa Voltaren stolpiller eller kanske salva som andra föreslår.
Citera
2017-01-19, 14:01
  #26
Medlem
Jag tror också på Pronaxen alternativt Gemadol.
Citera
2017-01-20, 06:28
  #27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Pronaxen kan förstöra magen vilket kan ligga bakom omeprazol, 10mg melatonin är så hög dosering att det kan strula till kroppens endokrina system 0.3-1mg är mer lagom dos.

Alvedon går hårt åt levern
http://www.svd.se/paracetamol-hade-inte-godkants-i-dag
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-01-20 kl. 06:30.
Citera
2017-01-21, 19:54
  #28
Medlem
svantejerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
De är ju ingen hälsokost de där medicinerna, men det som står ut för mig är alvedonen. NSAID-preparat är förknippade med rätt brutala negativa hälsoeffekter, bla. när det kommer till hjärt och kärsjukdom och stroke. Är en dubblerad risk vid relativt blygsam konsumtion har jag för mig, så de där mängderna lär ej vara hälsosamma. Känns även som att levern inte borde må sa bra av att ständigt marineras i detta.

Nu får du bakläxa!
NSAID's förhindrar hjärtinfakrt och stroke, det är i formen trombyl npgot man ger väldigt många som ligger i riskzonen.

DÄREMOT så kan tex acetylsalicylsyra (en NSAID) påverka magslemhinnor så det kan under längre användning ge magsår.
Citera
2017-01-21, 19:59
  #29
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Nu får du bakläxa!
NSAID's förhindrar hjärtinfakrt och stroke, det är i formen trombyl npgot man ger väldigt många som ligger i riskzonen.

DÄREMOT så kan tex acetylsalicylsyra (en NSAID) påverka magslemhinnor så det kan under längre användning ge magsår.

Du har fel: http://www.bmj.com/content/354/bmj.i4857
Citera
2017-01-21, 20:28
  #30
Medlem
svantejerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Du har fel: http://www.bmj.com/content/354/bmj.i4857

Jag borde klargjort att jag menade i mindre doser.
Det du har rätt om dock är att angående OP så är det nog mer kopplat till risk än hälsobringande.

Angående länken: Den studien hade jag inte läst, intressant men jag tror inte den är relevant för OT.
Studien är gjord på folk som är 77år +/-10 och då har man ju som du säkert redan har koll andra förutsättningar. Att COX-2 Hämmare ökar risken för CVD och IHD är känt, förklarat och vedertaget men att COX-1 i små mängder skulle vara kopplat till ökad risker är ju basen för i princip 90% av alla riskpatienter idag. Jag känner knappt en 65+ som inte käkar trombyl.
Citera
2017-01-21, 21:36
  #31
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantejerling
Jag borde klargjort att jag menade i mindre doser.
Det du har rätt om dock är att angående OP så är det nog mer kopplat till risk än hälsobringande.

Angående länken: Den studien hade jag inte läst, intressant men jag tror inte den är relevant för OT.
Studien är gjord på folk som är 77år +/-10 och då har man ju som du säkert redan har koll andra förutsättningar. Att COX-2 Hämmare ökar risken för CVD och IHD är känt, förklarat och vedertaget men att COX-1 i små mängder skulle vara kopplat till ökad risker är ju basen för i princip 90% av alla riskpatienter idag. Jag känner knappt en 65+ som inte käkar trombyl.

4 gram per dag är en mindre dos menar du? Det var ju naturligvis avseende OPs monsterdos som jag varnade. Men som sagt, även normaldoser är förmodligen inte bra alls. Dr. Rhonda patrick gick igenom mekanismen bakom detta väldigt bra i en Joe Rogan podcast, men har tyvärr inte tid/möjlighet just nu att gräva fram vilken det var (och när under podcasten). Kan försöka göra det imorgon.

http://www.dailymail.co.uk/health/ar...long-time.html
__________________
Senast redigerad av silberstein 2017-01-21 kl. 21:55.
Citera
2017-01-23, 18:32
  #32
Medlem
Okej!

För det första så ska jag prata med min läkare på vårdcentralen imorgon, för det andra så är en remiss skickad till smärt/rehab av min kirurg.

Nu har jag börjat få så fruktansvärt ont i vänster sida magen precis bredvid naveln i ett par dagar. Min mamma har haft infekterade tarmfickor. Eller kan det vara en tarmblödning eller något? Har ju ingen aning om hur ont sånt här gör.
Vill verkligen inte behöva tänka på att jag har råkat bli sjuk någon mer stans än min jävla käke.
Citera
2017-01-25, 20:46
  #33
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Har bara läst din trådstart TS!
Jag har själv bara erfarenhet av en av de mediciner du räknar upp o det är den starkare Alvedonvarianten o den anses ju va skonsam mot magen jämfört med andra smärtstillande.

Jag tycker att du ska läsa bipacksedeln för dina andra mediciner o om det står att de bör tas i samband med måltid så va noga med att göra det.

Se till att käka mat som har bra enzymer för magen tex ananas, naturell yoghurt, honung, oliver, kanel, kamomillte osv.

Jag antar att den oro du känner inför operationen ställer till det för din lilla mage med - se till att försöka få lite avkoppling o vila emellanåt.
Citera
2017-01-26, 00:22
  #34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du kanske skulle prova Norspan plåster? Byta ut tramadolen, som är en helvetesmedicin.

Med plåster får man en jämn fin smärtlindring över dygnet, inga toppar och dalar, inget väntande på att tiden ska gå så man får ta nästa tablett. Man kan bli nervös för mindre.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback