Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 16:31
  #1
Medlem
Hej, nu är det såhär att jag har ett litet problem... Jag är nämligen en ung kvinna som gillar mitt singelliv. Jag älskar att leva ensam och vill fortsätta göra det i resten av mitt liv. Jag är inte alls attraherad av andra människor, jag ser inte "män som män, och kvinnor som kvinnor" utan de är alla MÄNNISKOR för mig. Jag behandlar alltså ingen människa annorlunda pga. kön. Men iallafall, jag är en väldigt "kramgo" person och väldigt kärleksfull, jag brukar röra vid människor ganska ofta(både kvinnor och män) och är rädd att det ska tolkas fel. Jag rör människor på ett väldigt moderligt sätt, exempelvis så brukar jag röra människor på övre ryggen, axlarna, huvudet och det är BARA på ett moderligt sätt. Jag gör det med både kvinnor och män. Jag var exempelvis på ett hemgruppsträff med lite vänner och en kille, som jag känner, satt bredvid mig på soffan luta huvudet snett mot mig, nästan som om han omedvetet ville att jag skulle stryka honom på huvudet. Att jag är väldigt kärleksfull av mig har blivit en del av min personlighet, men jag börjar faktiskt bli rädd att män ska översätta det fel och kanske t.o.m. börja få känslor för mig? Jag vet inte... det är därför jag frågar er: Om en kvinna skulle beröra er på ett moderligt sätt, vad skulle ni tänka då?

Åh nej, jag är inte här för att stjäla era män kvinnor. (Det är lätt hänt att även kvinnor läser detta och ser mig som ett potentiellt "hot" när jag absolut inte är det.)
Citera
2017-01-17, 16:33
  #2
Medlem
Nej jag skulle inte tro det. Jag skulle däremot kunna se förbi hela charaden och tro att du hade mentala problem, var uppmärksamhetssökande eller hade dåligt självförtroende. Du gillar att resa mycket va?
Citera
2017-01-17, 16:35
  #3
Medlem
moonclimbers avatar
Jag skulle väl tänkta ungefär "Oj, hon verkar verkligen kåt!"
Citera
2017-01-17, 16:35
  #4
Medlem
KloBengans avatar
Att fysiskt vidröra någon är generellt sett avväpnande, då det symboliserar att man har skapat ett närmre band än det man har med gemene person. Framför allt i den svenska kulturen, där fysisk beröring inte hör till vanligheterna.

Det är med bakgrund av det, inte alls osannolikt att många kommer att misstolka ditt beteende som ett sätt att visa intresse, eller försök att undermedvetet locka fram det där bandet er emellan.

Jag tycker att det är bra att du är medveten om vilka signaler ditt beteende kan sända, men jag tycker inte du ska begränsa dig i din personlighet och i ditt uttryckssätt baserat på detta.

Var istället öppen med hur du är som person, och att upphovet till ditt beteende är ett neutralt sådant. Ha även respekt för att alla människor inte vill bli vidrörda, och om du märker att någon reagerar konstigt på det, eller blir obekväm (eller för bekväm) så kanske du ska upphöra med detta gällande just den personen.

Det är ditt liv och du får bete dig hur du vill, så länge du inte gör övertramp mot andra människor. Du får dock även ansvara för eventuella konsekvenser av ditt beteende, och det kan därför vara värt för dig att fundera över om det smakar lika mycket som det kostar, att vara fysisk i bemötandet mot andra.
Citera
2017-01-17, 16:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Nej jag skulle inte tro det. Jag skulle däremot kunna se förbi hela charaden och tro att du hade mentala problem, var uppmärksamhetssökande eller hade dåligt självförtroende. Du gillar att resa mycket va?

Nej, jag reser faktiskt aldrig.
Citera
2017-01-17, 16:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wohoo257
Nej, jag reser faktiskt aldrig.
Intressant. Så jag undrar vad du är för typ av person.
Citera
2017-01-17, 16:41
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
jag hade "rört" tillbaka om jag var singel..
Citera
2017-01-17, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Att fysiskt vidröra någon är generellt sett avväpnande, då det symboliserar att man har skapat ett närmre band än det man har med gemene person. Framför allt i den svenska kulturen, där fysisk beröring inte hör till vanligheterna.

Det är med bakgrund av det, inte alls osannolikt att många kommer att misstolka ditt beteende som ett sätt att visa intresse, eller försök att undermedvetet locka fram det där bandet er emellan.

Jag tycker att det är bra att du är medveten om vilka signaler ditt beteende kan sända, men jag tycker inte du ska begränsa dig i din personlighet och i ditt uttryckssätt baserat på detta.

Var istället öppen med hur du är som person, och att upphovet till ditt beteende är ett neutralt sådant. Ha även respekt för att alla människor inte vill bli vidrörda, och om du märker att någon reagerar konstigt på det, eller blir obekväm (eller för bekväm) så kanske du ska upphöra med detta gällande just den personen.

Det är ditt liv och du får bete dig hur du vill, så länge du inte gör övertramp mot andra människor. Du får dock även ansvara för eventuella konsekvenser av ditt beteende, och det kan därför vara värt för dig att fundera över om det smakar lika mycket som det kostar, att vara fysisk i bemötandet mot andra.

Tack så mycket för din insikt! Du hade en extrem bra syn på det! Jag höll med dig om att jag faktiskt inte vill "ändra mig" eftersom detta är en del av min personlighet - men samtidigt vill jag ju inte att folk ska känna sig obekväma på något sätt. Ja... jag vet inte... vi får väl se hur det blir, man vill ju inte komplicera till det...
Citera
2017-01-17, 16:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
jag hade "rört" tillbaka om jag var singel..

Tur att du inte är det då.
Citera
2017-01-17, 16:45
  #10
Medlem
Ja, det skulle jag tro. I min värld rör man inte vid yttre bekanta bara sådär. Bara konstigt.
Citera
2017-01-17, 16:47
  #11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wohoo257
Tur att du inte är det då.

Säg inte det, jag rör bra!
Men varför är det ok om du "rör" men inte om andra "rör" dig?


Och självklart kommer många tro att du "vill nåt" om du är närgången..
Citera
2017-01-17, 16:49
  #12
Medlem
Kan relatera till att vilja bo ensam.

Jag har sagt att jag är för äventyrlig för att binda mig med en annan människa. Känner du likadant eller av andra orsaker än så?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback