• 1
  • 2
2017-01-17, 11:35
Medlem
jag funderar på att köpa min första lägenhet och undrar om bolån. har noll kunskaper om detta.

betyder detta att danske bolån är bäst eller?

https://s23.postimg.org/hkezscxmj/Sk_rmklipp.png

http://www.konsumenternas.se/lana/ol...amfor-borantor
Citera
2017-01-17, 11:45
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback
jag funderar på att köpa min första lägenhet och undrar om bolån. har noll kunskaper om detta.

Det betyder att dem har lägst ränta, men du kan ju absolut diskutera med övriga banker och få ner räntan.
Citera
2017-01-17, 12:28
Medlem
Ufojesuss avatar
SEB ger 0,5 procentenheter rabatt när man är medlem i vissa fackförbund, vilket skulle innebära 1,53% för 3 mån i skrivande stund. & det är före prutning.
Citera
2017-01-17, 12:58
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fassback

Du kan oftast få neråt 70 punkter (0,7 procentenheter) rabatt på storbankernas listräntor utan att förhandla speciellt hårt. Danske har lägre listräntor, men lämnar säkerligen mindre rabatter. Kan du vara med i SACO har Danske bra erbjudande utan förhandling: http://www.danskebank.se/sv-se/saco/Pages/saco.aspx
Citera
2017-01-17, 13:02
Medlem
Tjena. Jag hoppas ni ska kunna ge mig lite rådgivning och att jag skriver i rätt tråd nu.
Jag är 24 år gammal och funderar på att köpa bostad och behöver då ansöka om lån. Hade tänkt gå in med en kontant insats på 400 000, jobbar idag heltid. Nu kommer det svåra.

Jag har tänkt att börja studera till hösten vilket då gör att jag inte kommer kunna jobba heltid. Har dock fast anställning på 22% vilket gör att jag kommer kunna jobba på helger och dra in ca 6-7 tusen. När jag väl köpt lägenheten har jag sedan tänkt att hyra ut den med tanke på att jag inte alls har några problem med att bo hemma under studierna vilket kommer pågå i 3 år. På det sättet kan jag täcka upp, hyran, amorteringen samt räntan. Med tanke på hur mycket man kan hyra ut en bostadsrätt (1,5 eller en 2:a i Stockholm eller en närförort idag 10-12000).

Med tanke på att räntan är så pass låg idag så har jag under en period dessutom satt undan en del pengar i en buffert för just en ränteökning på ca 30 000 som jag hela tiden fyller på successivt.

Får ut i dagens läge ungefär 28 000-30 000 i lön efter skatt.

Jag antar att det största problemet är att jag inte har en fast anställning på 100% och att jag inte kan räkna med uthyrningen i kalkylen, i värsta fall kan farsan eller morsan gå in som medlåntagare men jag vill helst inte det då jag vill kunna sköta detta ensam.

Hur ser mina chanser ut att få bolån?
Citera
2017-01-17, 14:14
Medlem
Gladiuxs avatar
Ett annat problem på det är väl att bostadsrättsföreningen inte alltid godkänner uthyrning i 2:a hand?
Citera
2017-01-17, 14:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbsad
Tjena. Jag hoppas ni ska kunna ge mig lite rådgivning och att jag skriver i rätt tråd nu.
Jag är 24 år gammal och funderar på att köpa bostad och behöver då ansöka om lån. Hade tänkt gå in med en kontant insats på 400 000, jobbar idag heltid. Nu kommer det svåra.

Jag har tänkt att börja studera till hösten vilket då gör att jag inte kommer kunna jobba heltid. Har dock fast anställning på 22% vilket gör att jag kommer kunna jobba på helger och dra in ca 6-7 tusen. När jag väl köpt lägenheten har jag sedan tänkt att hyra ut den med tanke på att jag inte alls har några problem med att bo hemma under studierna vilket kommer pågå i 3 år. På det sättet kan jag täcka upp, hyran, amorteringen samt räntan. Med tanke på hur mycket man kan hyra ut en bostadsrätt (1,5 eller en 2:a i Stockholm eller en närförort idag 10-12000).

Med tanke på att räntan är så pass låg idag så har jag under en period dessutom satt undan en del pengar i en buffert för just en ränteökning på ca 30 000 som jag hela tiden fyller på successivt.

Jag antar att det största problemet är att jag inte har en fast anställning på 100% och att jag inte kan räkna med uthyrningen i kalkylen, i värsta fall kan farsan eller morsan gå in som medlåntagare men jag vill helst inte det då jag vill kunna sköta detta ensam.

Är du ärlig får du aldrig bolån.

Varför ska du ha en lägenhet när du ändå inte ska bo där? Känns som ett otroligt onödigt exponerande mot en fastighetsmarknad som många tror är i en bubbelfas.

Dessutom, vad gör du när räntan går upp 3-4 procentenheter och föreningen säger nej till andrahandsuthyrningen?
Citera
2017-01-17, 14:30
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du kan oftast få neråt 70 punkter (0,7 procentenheter) rabatt på storbankernas listräntor utan att förhandla speciellt hårt. Danske har lägre listräntor, men lämnar säkerligen mindre rabatter. Kan du vara med i SACO har Danske bra erbjudande utan förhandling: http://www.danskebank.se/sv-se/saco/Pages/saco.aspx

stämmer inte.
0.49% kan bankmanen ge sen måste kontorschefen vara med i beslutet.
för att få det kräver banken att kunden samlar sina affärer, sparande och pensioner samt är aktiv i detta, använder enbart denna banken dvs ha det som huvudbank, ev teckna olika försäkringar på lånen, livförsäkring. det är ganska mycket.

sen finns det vissa grupper som får lättare rabatten.. de som blir slussade till banken via mäklaren. byter bank dvs nykund. har bra sparkapital dvs runt miljonen. eller de mer samarbetsavtalen som via facket,försäkringsbolaget..

OBS rabatten ligger bara ett år på rörlig (3månader) och löptiden på bundna.
Citera
2017-01-17, 14:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
stämmer inte.
0.49% kan bankmanen ge sen måste kontorschefen vara med i beslutet.
för att få det kräver banken att kunden samlar sina affärer, sparande och pensioner samt är aktiv i detta, använder enbart denna banken dvs ha det som huvudbank, ev teckna olika försäkringar på lånen, livförsäkring. det är ganska mycket.

sen finns det vissa grupper som får lättare rabatten.. de som blir slussade till banken via mäklaren. byter bank dvs nykund. har bra sparkapital dvs runt miljonen. eller de mer samarbetsavtalen som via facket,försäkringsbolaget..

OBS rabatten ligger bara ett år på rörlig (3månader) och löptiden på bundna.

Om du exempelvis byter du bank och har försäkringen hos banken kan du få 70 punkter utan att någon kontorschef är inblandad.
Citera
2017-01-17, 14:34
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbsad

bra tänkt. säg inget om studierna till banken få då blir det inga lån. säg till att få affären innan studierna börjar oxå för sen kan de se csn på konto och då är lånelöfte förfallen eftersom vilkoren är ändrade.

att hyra ut under studietiden är inga problem hos föreningar. va noga med att skriva bra kontrakt på uthyrningen.
läs oxå föreningens stadgar innan. men studier, lumpen, arbete på annan ort samt prova på sambo är i princip 100% säkert att det går igenom. oroa dig inte.
Citera
2017-01-17, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiux
Ett annat problem på det är väl att bostadsrättsföreningen inte alltid godkänner uthyrning i 2:a hand?
Bostadsrättsföreningar tillåter uthyrning i andra hand i vissa fall. Studier är ett utav fallen.
Citera
2017-01-17, 14:38
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är du ärlig får du aldrig bolån.

Varför ska du ha en lägenhet när du ändå inte ska bo där? Känns som ett otroligt onödigt exponerande mot en fastighetsmarknad som många tror är i en bubbelfas.

Dessutom, vad gör du när räntan går upp 3-4 procentenheter och föreningen säger nej till andrahandsuthyrningen?

den har bubblat nu i 50 år

räntn kommer inte hamna på över 5% bankerna räknar kalkyl på 5års räntan + 3% faller kalkylen blir ivf inga lån. klarar han det så är det safe even vid 4%

på tre år är det klockren investering. räkna in slitage för de som hyr skiter i allt.. de betalar dyra pengar och kräver att saker fungerar.. det är bra att ha koll på de och besöka lgh då och då..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in