• 1
  • 2
2017-01-17, 14:39
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du exempelvis byter du bank och har försäkringen hos banken kan du få 70 punkter utan att någon kontorschef är inblandad.

som sagt stämmer inte.

0.49 kan personalen ge annars är det kontorschefen inblandat i beslutet. då skall bankmanen motivera varför.
undantaget är möjligtvis HB då de har annan struktur i organisationen.
Citera
2017-01-17, 14:41
Medlem
Citat:
Är du ärlig får du aldrig bolån.

Varför ska du ha en lägenhet när du ändå inte ska bo där? Känns som ett otroligt onödigt exponerande mot en fastighetsmarknad som många tror är i en bubbelfas.

Dessutom, vad gör du när räntan går upp 3-4 procentenheter och föreningen säger nej till andrahandsuthyrningen?

Har varit i samtal med en del föreningar och dem jag har varit i kontakt med säger ju att dem helst vill att man ska bo kvar i sin egna lägenhet, men studerar man så kan man få hyra ut i andra hand.

Och som du märkte så kommer inte hela uträkningen gå ihop om inte jag hyr ut i andra hand, med andra ord kan jag inte hyra ut i andra hand så kommer jag nog inte heller att ta något lån. Sedan så har jag en buffert för eventuell ränte höjning.
Citera
2017-01-17, 14:43
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbsad
Har varit i samtal med en del föreningar och dem jag har varit i kontakt med säger ju att dem helst vill att man ska bo kvar i sin egna lägenhet, men studerar man så kan man få hyra ut i andra hand.

Och som du märkte så kommer inte hela uträkningen gå ihop om inte jag hyr ut i andra hand, med andra ord kan jag inte hyra ut i andra hand så kommer jag nog inte heller att ta något lån. Sedan så har jag en buffert för eventuell ränte höjning.

innan du blir meddlem så behöver du inte säga nånting om uthyrningen. sen när du haft tillträdet så är du där en månad eller så och då skcikar du ansökan om uthyrningen. men som sagt kolla i stadgarna men jag skulle vilja säga 100% säkert.
Citera
2017-01-17, 14:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
den har bubblat nu i 50 år

räntn kommer inte hamna på över 5% bankerna räknar kalkyl på 5års räntan + 3% faller kalkylen blir ivf inga lån. klarar han det så är det safe even vid 4%

på tre år är det klockren investering. räkna in slitage för de som hyr skiter i allt.. de betalar dyra pengar och kräver att saker fungerar.. det är bra att ha koll på de och besöka lgh då och då..

Jag säger inte att det är en bubbla, men risken för att kraftig nedjustering i priserna finns. Risken finns oavsett om det är en bubbla eller inte, om räntorna kryper uppåt eller något annat händer. Varken du eller jag kan avgöra om eller när det kommer ske.

Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
som sagt stämmer inte.

0.49 kan personalen ge annars är det kontorschefen inblandat i beslutet. då skall bankmanen motivera varför.
undantaget är möjligtvis HB då de har annan struktur i organisationen.

Grabben bytte till Nordea när han köpte BR och blev erbjuden 70 punkter utan förhandling och utan kontorschef. Dock bytte han till Nordea och tog försäkringen genom Nordea. Inget fondsparande eller liknande.

Citat:
Bostadsrättsföreningar tillåter uthyrning i andra hand i vissa fall. Studier är ett utav fallen.

Citat:

Studier på annan ort är ett giltigt skäl. Men dina föräldrar kanske inte bor i Stockholm?
Citera
2017-01-17, 15:08
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Jag säger inte att det är en bubbla, men risken för att kraftig nedjustering i priserna finns. Risken finns oavsett om det är en bubbla eller inte, om räntorna kryper uppåt eller något annat händer. Varken du eller jag kan avgöra om eller när det kommer ske.

Grabben bytte till Nordea när han köpte BR och blev erbjuden 70 punkter utan förhandling och utan kontorschef. Dock bytte han till Nordea och tog försäkringen genom Nordea. Inget fondsparande eller liknande.

Studier på annan ort är ett giltigt skäl. Men dina föräldrar kanske inte bor i Stockholm?

bostads priser är volatila precis som vilka priser som helst. så länge det är brist på bostäder och befolkningen ökar så finns det inte en chans att någon bubbla spricker. bostadspriserna är höga men det finns ingen fara i det. 2008 sjönk priser upp till 20% på normala marknader, detta i några månader. man införde krav på kontant insats för att slippa ta risken för såna händelser.
det är klart att priserna kommer röra sig speciellt efter kraftiga uppgångar så faller de och sen går de upp igen. fastigheter är bland de bästa investeringar så vida man inte räknar att göra klipp på 12 månader.

om nordea ger 0.7 så är det pga att grabben köpte via mäklare de har sammarbete med, är desperata på att få in unga kunder på det kontoret eller så var rådgivare kontorschefen själv. det är extremt ovanlig dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in