Att förbjuda ett helt folkslag att resa in till ett land baserat på i princip inga som helst logiska grunder kommer gå till historien som ännu en hatisk och empatilös handling från USA.
Idag kan t.ex min kusin som är forskare inte resa till USA som han gjort många gånger tidigare i forskningssyfte. Iranier är förövrigt mer utbildade och tjänar mer pengar än inrikes födda amerikaner.
Iranian-Americans also contribute substantially to the U.S. economy By Phyllis McIntosh, Washington File Special Correspondent
Citat:
The group estimates that the actual number of Iranian-Americans may top 691,000 -- more than twice the figure of 338,000 cited in the 2000 U.S. census. According to the latest census data available, more than one in four Iranian-Americans holds a master's or doctoral degree, the highest rate among 67 ethnic groups studied.
Citat:
Iranians have achieved a high level of success in the United States because unlike many immigrants, most left their homeland for social, political, or religious reasons, rather than in search of economic opportunity, Mostashari adds.
Källa:
http://iipdigital.usembassy.gov/st/english/article/2004/01/20040113191603atarukp0.6147425.html#ixzz4XI0Q6NzC
Alla siffror och fakta tyder på att USA ironiskt nog kommer att förlora på att förbjuda iranier att resa till USA. På ett plan hoppas jag att detta kan gynna Iran, då braindrain varit ett allvarligt problem för Irans ekonomiska och vetenskapliga framgångar sedan 1979. Med detta hoppas jag fler intellektuella iranier stannar i Iran eller söker sig till Europa.
Vi iranier måste förr eller senare inse att Irans största fiende de senaste 100 åren varit USA. De störtade vår demokrati under 1950. De vände Shahen ryggen när han uttryckte kritik mot Israel och USA:s inblandning i Irans angelägenheter. De uppmanade Saddam Hussein att starta krig mot Iran år 1980, för att därefter stötta Irak militärt, teknologiskt och finansiellt för att uppehålla kriget mot Iran i hela 8 år innan Irak insåg att de kommer att förlora och därmed erbjöd vapenvila. De (USA) "råkade" skjuta ner ett iranskt passagerarflyg plan år 1988 med 290 civila passagerare, och bad aldrig om ursäkt.
Detta reseförbud mot iranier kommer gå till historien som ännu en vidrig handling från USA:s sida mot Iran och iranier.