Citat:
Ursprungligen postat av
CounterInsurgency
Trumps strategi får fler muslimer att hata USA. Hur skall detta leda till att
ISIS utplånas?
http://www.svd.se/trump-forstorde-mitt-liv/i/senaste
En fråga: Om alla muslimer börjar hata USA 10 ggr mer idag (med Trump som president) än de gjorde igår (med Obama som president). Hur kommer det att gå med nyrekryteringen till organisationer som vill kriga mot USA?
Det knepiga är att det inte går att utplåna IS med militära medel. Oberoende av hur kraftfull den militära insatsen är. Det finns inte ett enda historiskt exempel på att det lyckats. Personligen skulle jag gärna se att USA för en gångs skull höll tassarna borta från Mellanöstern. Vilket inte kommer ske av en rad kända skäl. Problemet för oss i Europa är att vi kommer vara det mjuka målen för IS när US stänger gränserna.
Amerikansk inrikespolitik är deras buisness. Trump vann valet på ett antal vallöften han tänker genomföra. Det månde vara murar, stängda gränser osv. Det går att ha åsikter men det är inrikespolitiska beslut i ett (tja hyfsat) demokratiskt val.
Utrikespolitiskt är det en annan femma. Det som för stunden oroar mig mest är utplåningen av IS och effekterna på Europa. Vi har inte möjlighet/medel att stänga gränser som US kan. Vi kommer att vara IS enklaste mjuka mål när den militära upptrappningen sker.
Det andra är att radikaliseringen bland muslimer i Mellanöstern lär nå nya oanade höjder.
Ett försök till utplåning kommer att resultera i en stora mängder civila offer. Som stärker IS och banar väg för en riktigt obehaglig framtid. Krig och stora mängder civila offer skapar hat. Riktigt hat.
Vardagsrasism gör det inte. Det finns inte heller någon självklar rätt att leva i ett annat land och hävda rätt till särbehandling utifrån specifika religiösa föreställningar. Religionsfrihet innebär att du har rätt att praktisera din religion. Privat. Så länge den inte riskerar att bryta mot landets lagar.
Drömmer du om Sharia så är det bara att ta sitt pack o lämna. Du lever i fel land och hävda
att dina trosuppfattningar inte accepteras på grund av rasism är en felaktig analys.
Om jag som svensk lever i valfritt Afrikanskt land så kommer jag utsättas för ett visst mått av rasism och jag kommer att vara tvungen att följa landets system. Oberoende av vad jag tycker. Same goes for i princip alla jordens länder.
Jag anser att vi (resten av världen) har rätt att ha åsikter och mer än så om amerikansk
utrikespolitik.