2017-01-29, 09:29
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Om du tycker att 3:e världskriget är en spännande tanke. Många kaxiga nazityskar såg fram emot 2:a världskriget men de fick aldrig uppleva livet efteråt. Påminner om dig Japhy. Du vill alltså dra oss in i nästa världskrig?
Världskrig? Om du inte vet om det så är USA indraget i sju väpnade konflikter efter Obama. Kriget är redan igång. Nu ska Trump avsluta det. Det låter väl bra?

Men du tror alltså att muslimerna med sina självmordsbomber utgör ett hot mot... Vad? Sig själva? Andra muslimer? Jag är helt enkelt inte lika rädd för muslimerna som du är. Du tycker ju, på fullaste allvar, att USA borde släppa in dem för att blidka dem så de inte dödar folk till höger och vänster.

Jag och de flesta andra tycker det är mycket bättre att inte släppa in folk som vill döda en om man inte lyder dem till punkt och pricka.

Varför tycker du att dina potentiella mördare och patrask ska få åka in i USA? Gillar du terrorism så mycket?
Senast redigerad av Japhy 2017-01-29 kl. 10:11.
2017-01-29, 10:15
Medlem
arbetets avatar
Nu kör vi gång utrotningskriget:

al-Qaida-ledare dödad i räd i Jemen

Citat:
En ledare för terrornätverket al-Qaida har dödats i en räd i södra Jemen som utfördes av en helikopterburen kommandostyrka. Räden tros ha genomförts av amerikaner.
/.../
Om det bekräftas att söndagens räd genomfördes av USA är det den första sedan Donald Trump blev president.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WGMEL/al-qaida-ledare-dodad-i-rad-i-jemen

Ja, håll dem kvar där och bomba skiten ur dem.
2017-01-29, 10:39
Medlem
arbetets avatar
Det här bör läsas om man har synpunkter på Trumps order att banna sju länders invånare från att komma in i USA:

Citat:
But, wait a sec. According to the reports “The order bars all people hailing from Iraq, Syria, Iran, Libya, Somalia, Sudan and Yemen.” Critics had attacked Trump for selecting these seven countries and not selecting other states “linked to his sprawling business empire.” Bloomberg and Forbes bought into this.
But, wait a sec. I read the order and*Iraq, Iran, Libya, Somalia, Sudan and Yemen are not mentioned in it.*
Go back and read it again. Do a “ctrl-f” to find “Iraq”. Where is “Iraq” in the order. It’s not there. Only Syria is there. So where are the seven nations? Where is the “Muslim ban”? It turns out this was a form of fake news, or alternative facts. Trump didn’t select seven “Muslim-majority” countries. US President Barack Obama’s administration selected these seven Muslim-majority countries.*

https://sethfrantzman.com/2017/01/28/obamas-administration-made-the-muslim-ban-possible-and-the-media-wont-tell-you/
2017-01-29, 11:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
ALLT Trump gör handlar om honom själv.
Trump har inga affärsintressen i Syrien, Irak, Iran, Libyen, Somalia, Sudan och Jemen.
Men han har däremot affärsintressen i tex UAE, Turkiet, KSA och Egypten. De länderna rör han inte.

https://www.bloomberg.com/graphics/2017-trump-immigration-ban-conflict-of-interest/

Herregud! Du har ju själv sagt att en del av Trump presidentorder skulle möta hårt motstånd i HD/senaten/kongressen. Menar du att det inte är fallet nu? Att Trump skulle kunna införa förbud mot SA utan några som helst konsekvenser?

Din ohederlighet känner inga gränser.

Det är också felaktigt att säga att förbudet endast slår mot de länder som finns med i listan. Trump skickar en tydlig signal till alla muslimska länder. Kommer att SA fördöma Trump retorik eller blir det så här?

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/donald-trump-twitter-saudi-arabia-prince-president-win-us-election-2016-a7408901.html

Citat:
“You are a disgrace not only to the GOP but to all America. Withdraw from the presidential race as you will never win,” Mr bin Talal - the 41st richest man in the world - had written on the social media platform in December 2015, after Mr Trump had called for Muslims to be temporarily banned from the US because of the Paris terror attacks.

The next day, Mr Trump retorted: “Dopey Prince @Alwaleed_Talal wants to control our U.S. politicians with daddy's money. Can't do it when I get elected.”

On Wednesday, the day after Mr Trump’s seismic victory over Democrat Hillary Clinton, the prince evidently decided to bury the hatchet.

President elect @realDonaldTrump whatever the past differences, America has spoken, congratulations & best wishes for your presidency,“ he tweeted to his 5.4 million followers.
2017-01-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency
Trumps strategi får fler muslimer att hata USA. Hur skall detta leda till att ISIS utplånas?

http://www.svd.se/trump-forstorde-mitt-liv/i/senaste

En fråga: Om alla muslimer börjar hata USA 10 ggr mer idag (med Trump som president) än de gjorde igår (med Obama som president). Hur kommer det att gå med nyrekryteringen till organisationer som vill kriga mot USA?

Det knepiga är att det inte går att utplåna IS med militära medel. Oberoende av hur kraftfull den militära insatsen är. Det finns inte ett enda historiskt exempel på att det lyckats. Personligen skulle jag gärna se att USA för en gångs skull höll tassarna borta från Mellanöstern. Vilket inte kommer ske av en rad kända skäl. Problemet för oss i Europa är att vi kommer vara det mjuka målen för IS när US stänger gränserna.

Amerikansk inrikespolitik är deras buisness. Trump vann valet på ett antal vallöften han tänker genomföra. Det månde vara murar, stängda gränser osv. Det går att ha åsikter men det är inrikespolitiska beslut i ett (tja hyfsat) demokratiskt val.

Utrikespolitiskt är det en annan femma. Det som för stunden oroar mig mest är utplåningen av IS och effekterna på Europa. Vi har inte möjlighet/medel att stänga gränser som US kan. Vi kommer att vara IS enklaste mjuka mål när den militära upptrappningen sker.

Det andra är att radikaliseringen bland muslimer i Mellanöstern lär nå nya oanade höjder.
Ett försök till utplåning kommer att resultera i en stora mängder civila offer. Som stärker IS och banar väg för en riktigt obehaglig framtid. Krig och stora mängder civila offer skapar hat. Riktigt hat.

Vardagsrasism gör det inte. Det finns inte heller någon självklar rätt att leva i ett annat land och hävda rätt till särbehandling utifrån specifika religiösa föreställningar. Religionsfrihet innebär att du har rätt att praktisera din religion. Privat. Så länge den inte riskerar att bryta mot landets lagar.

Drömmer du om Sharia så är det bara att ta sitt pack o lämna. Du lever i fel land och hävda
att dina trosuppfattningar inte accepteras på grund av rasism är en felaktig analys.

Om jag som svensk lever i valfritt Afrikanskt land så kommer jag utsättas för ett visst mått av rasism och jag kommer att vara tvungen att följa landets system. Oberoende av vad jag tycker. Same goes for i princip alla jordens länder.

Jag anser att vi (resten av världen) har rätt att ha åsikter och mer än så om amerikansk utrikespolitik.
2017-01-29, 15:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här bör läsas om man har synpunkter på Trumps order att banna sju länders invånare från att komma in i USA:

https://sethfrantzman.com/2017/01/28/obamas-administration-made-the-muslim-ban-possible-and-the-media-wont-tell-you/
Jag noterar att Saudiarabien inte är på listan.
2017-01-29, 15:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag noterar att Saudiarabien inte är på listan.
Nej, Obama glömde bort att föra upp dem på den.
2017-01-29, 15:41
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Nu kör vi gång utrotningskriget:

al-Qaida-ledare dödad i räd i Jemen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WGMEL/al-qaida-ledare-dodad-i-rad-i-jemen

Ja, håll dem kvar där och bomba skiten ur dem.

Verkar ha varit en tuff fight:

Citat:
WASHINGTON — One American commando was killed and three others injured in a fierce firefight overnight with Qaeda militants in central Yemen, the military said Sunday morning. The raid was the first counterterrorism operation approved by President Trump since he took office nine days ago.
https://mobile.nytimes.com/2017/01/29/world/middleeast/american-commando-killed-in-yemen-in-trumps-first-counterterror-operation.html?emc=edit_na_20170129&nl=breaking-news&nlid=59334722&ref=headline&referer=

Citat:

Det är Trump som är president nu, så han står ansvarig för alla beslut han tar.
2017-01-29, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Verkar ha varit en tuff fight:

https://mobile.nytimes.com/2017/01/29/world/middleeast/american-commando-killed-in-yemen-in-trumps-first-counterterror-operation.html?emc=edit_na_20170129&nl=breaking-news&nlid=59334722&ref=headline&referer=

Det är Trump som är president nu, så han står ansvarig för alla beslut han tar.
Det är dock under Obamas tid listan sammanställdes och det är den de har gått efter av juridiska skäl. Varför det blev just sju muslimska länder som svartlistades var för att Cuba och Nordkorea som en gång var med på listan hade tagits bort. Vad jag förstår iaf.
2017-01-29, 16:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Obamas stabsfolk som sitter kvar för att Trumps inte hunnit tillträda menar du väl?! Hur vågar han köra på så hårt med en massa "Barak Billys" sabotörer i administrationen.
2017-01-29, 16:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Obamas stabsfolk som sitter kvar för att Trumps inte hunnit tillträda menar du väl?! Hur vågar han köra på så hårt med en massa "Barak Billys" sabotörer i administrationen.
Listan på länder är från våren 2016.
2017-01-29, 16:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Listan på länder är från våren 2016.

Okey det visst jag inte det var ju utmärkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in