2017-01-29, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Hur kommer det sig att Trump inte förbjuder folk från Saudiarabien att komma till USA, med tanke på att det var saudiska medborgare som stod för den största terroristattacken i USAs historia och dessutom är Saudierna den största sponsraren av terrorism i världen och huvudsponsor av ISIS?
Tror inte många Saudier far till USA med tanken att stanna där. Saudi är irrelevant med tanken att få ner antalet asylsökande.
2017-01-29, 03:43
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Tror inte många Saudier far till USA med tanken att stanna där. Saudi är irrelevant med tanken att få ner antalet asylsökande.

Det är ju inte asylsökande som är Trumps motiv, utan faran för terrorism och denna fara står Saudierna i högsta grad för.
2017-01-29, 03:46
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att Trump inte förbjuder folk från Saudiarabien att komma till USA, med tanke på att det var saudiska medborgare som stod för den största terroristattacken i USAs historia och dessutom är Saudierna den största sponsraren av terrorism i världen och huvudsponsor av ISIS?

Trump är ingen diktator, hade han varit det hade Saudiarabien varit en amerikansk resort vid det här laget.
Han måste ta hänsyn till kongressen och ekonomiska intressen.

Varför tror du Stefan Löfven hyllar Saudiarabien, en av Världens mest brutala regimer.
2017-01-29, 03:47
Medlem
Lista över ursprungsländer för muslimer som utfört terrorattacker i USA:

Saudiarabien
Egypten
Förenade Arabemiraten
Egypten
Libanon
Palestina
Afghanistan
Pakistan
Kuwait/Jordanien/Palestina
Kirgizistan/Ryssland
Somalia

Lista över länder för vilka presidenten infört inreserestriktioner:

Syrien
Iran
Irak
Libyen
Somalia
Sudan
Jemen

Överenstämmelsen mellan listorna förefaller mig inte stå i proportion till den eufori presidentens Executive Order orsakar. Kan någon förklara logiken för mig?

2017-01-29, 03:47
Medlem
Citat:
Det är ju inte asylsökande som är Trumps motiv, utan faran för terrorism och denna fara står Saudierna i högsta grad för.

Det är klart det är asylsökare han är emot, han har genom hela valrörelsen pekat på Sverige som ett skräckexempel, och inte är det saudiska affärsmän som drar fram i Sverige.
2017-01-29, 03:49
Medlem
Citat:
Motivet är att slippa Islam först och främst. Hmm jag är lite dåligt insatt men brukar det inte vara att Saudierna är finansiärer av terrorism, utför Saudiska medborgare däremot särskilt många attacker själva?
2017-01-29, 03:54
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawka
Det är klart det är asylsökare han är emot, han har genom hela valrörelsen pekat på Sverige som ett skräckexempel, och inte är det saudiska affärsmän som drar fram i Sverige.
Det är saudierna som stöder islamistisk terror - och det är denna terror som utgör motivet för att man ska stoppa asylsökanden. Saudierna backar ISIS i Syrien och Irak, i Afghanistan och Libyen och utgör en stor del av terroristerna. De muslimer som USA har att frukta är de som ideologiskt står nära ISIS och det är just wahhabismens Saudiarabien.

Att Iran är på listan är löjeväckande.
2017-01-29, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loggo
Lista över ursprungsländer för muslimer som utfört terrorattacker i USA:

Saudiarabien
Egypten
Förenade Arabemiraten
Egypten
Libanon
Palestina
Afghanistan
Pakistan
Kuwait/Jordanien/Palestina
Kirgizistan/Ryssland
Somalia

Lista över länder för vilka presidenten infört inreserestriktioner:

Syrien
Iran
Irak
Libyen
Somalia
Sudan
Jemen

Överenstämmelsen mellan listorna förefaller mig inte stå i proportion till den eufori presidentens Executive Order orsakar. Kan någon förklara logiken för mig?

Är listan prioriterad efter just utförda i USA? Är inte problem med inrikes terrorism och terrorism utförd i Europa minst lika högt rankad? Sen ländernas köpkraft och allmänna hållning med USA räknas säkert också in i beslut vilka länder som hamnat på listan.
2017-01-29, 03:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Varför inkluderas inte Pakistan, Saudiarabien eller Egypten i listan då. Du vet, de länder där det faktiskt kommit terrorister som skadat USA från?
ALLT Trump gör handlar om honom själv.
Trump har inga affärsintressen i Syrien, Irak, Iran, Libyen, Somalia, Sudan och Jemen.
Men han har däremot affärsintressen i tex UAE, Turkiet, KSA och Egypten. De länderna rör han inte.

https://www.bloomberg.com/graphics/2017-trump-immigration-ban-conflict-of-interest/
2017-01-29, 04:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Det är lista på länder han kan förarga utan större konsekvenser. Helst vill han nog stoppa muslimer från alla länder då han troligen är mer orolig för vad i usa bofasta muslimer kommer att göra mot landet om tio, hundra eller tusen år, än direkta terrordåd i år.
2017-01-29, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det är lista på länder han kan förarga utan större konsekvenser. Helst vill han nog stoppa muslimer från alla länder då han troligen är mer orolig för vad i usa bofasta muslimer kommer att göra mot landet om tio, hundra eller tusen år, än direkta terrordåd i år.

Så jag tänker det hela också. Massorna som vill välla in är från dom listade länderna. Det är dessutom svaga länder så det sammanfaller på ett bra sätt.
2017-01-29, 04:18
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Om Norges statsminister beskriver svenskar som våldtäktsmän och kriminella (vilket iofs är sant), bygger en mur utefter gränsen, säger att vi ska betala den och ämnar införa 20% importtullar – alltsammans kommer att rasera ekonomin, så kanske man inte kan förvänta sig att svenskarna (jo det kan man iofs, därför att svenskarna är ett mesigt folk) sitter och rullar tummarna. Köpbojkott av norsk olja skulle vara lämpligt i ett sådant läge. USA exporterar en massa skit till México som är enkelt att välja bort, Macdonalds, Starbucks etc. Finns ingen chans att jag skulle köpa USA produkter om jag kunde undvika, om jag vore Mexican.

Du menar ungefär som att Sverige gick med i EU och tog bort tullarna för alla andra. Norge gick inte med och var tvungna att smuggla margarin från Sverige. Nu har Norge sakta men säkert börjat gå med i EU.

Tullar och skatter har alltid funnits. EU beskattar t.ex Kina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in