Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Jag talar i generella termer. Givetvis kommer det alltid finnas fattiga och det kommer alltid finnas skitjobb men det går också att göra situationen bättre som innan energikrisen på 70-talet. Just nu lever inte USA upp till sin potential p g a Wall Street-globalisterna har outsourcat miljontals enkla jobb till asien.
Ja, det är en fantasi att alla ska ha det gott ställt. Det går inte. Däremot kan fler i USA få det bättre ställt, speciellt de som har det dåligt ställt idag.
Vad har Kina att komma med? Billiga tofflor, dåliga leksaker, tungstensfyllda guldtackor? Vad?
Men historier i hur man alla får ett ekonomiskt bra liv, går inte förklaras med generella termer.
Ja, det är en fantasi, och det var det jag kände först du kom med.
Men nu inte lika mycket.
Sen ser man desto mer brutalt rika de rikaste blir, desto fattigare blir folket.
Svårt och ignorera att det möjligtvis finns en korrelation där.
Det är faktiskt rätt patetiskt att folk blir tvingade in i 2-3 jobb, bara för det är så sjukt dåligt betalt vissa jobb.
Medans andra är lika obscena åt andra hållet, men visst skoj för de som tjänar såna pengar, så det säger jag inget om.
Kina är idag en ekonomisk stormakt, vill dom sätta käpparna i hjulet för USA, så har dom noll problem att göra detta.
Och blanka skulder, ja det är som gräva sin egen grav för USA.
För vad som händer är att Kina stoppar all utlåning som kan tänkas vara till fördel för USA(dvs andra länder än USA).
Och visats kan Kina sluta exportera tofflor till USA, men även här blir påverkan stor då det är en stor marknad.
Och den ersätter man inte med en knäppning med fingrarna.
Så tro Kina lägger sig platt och inte kan jävlas tillbaka, det är rätt naivt och tro.