2017-02-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Vilket visar att Trump är mer intresserad av en kreativ rådgivare än att nödvändigtvis ha någon pro-rysk.
Det visar egentligen ingenting, även om valet sticker ut en del. Trump har haft Flynn som huvudalternatv (eller kanske enda alternativ, vem vet) väldigt länge och han hade garanterat inte räknat med att behöva ersätta honom. Att hitta en någorlunda meriterad general på några dagar som dessutom gillar den gamla ärkefienden och som inte riskerar att ryka lika snabbt som Flynn är nog helt enkelt omöjligt förutsatt att den ens finns någon sådan som vill ha jobbet.
2017-02-21, 10:47
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Det visar egentligen ingenting, även om valet sticker ut en del. Trump har haft Flynn som huvudalternatv (eller kanske enda alternativ, vem vet) väldigt länge och han hade garanterat inte räknat med att behöva ersätta honom. Att hitta en någorlunda meriterad general på några dagar som dessutom gillar den gamla ärkefienden och som inte riskerar att ryka lika snabbt som Flynn är nog helt enkelt omöjligt förutsatt att den ens finns någon sådan som vill ha jobbet.
Jag håller med dig här.

Men vad kan jag se är han mer pragmatisk och ser inte Ryssland som den eviga "Ärkefienden" (som t.ex. McCain). Skillnaden kan tyckas subtil, men den är väldigt stor och viktig tycker jag.
Han är dock ganska tydlig:
Citat:
Messrs. Grygiel and Mitchell identify “probing” as a key category of contemporary strategic behavior. Russia, China and Iran are using aggressive diplomacy, economic overtures and military action to test America’s willingness to defend its interests and its allies. Russia’s annexation of Crimea and invasion of Ukraine, China’s assertiveness in the South China Sea, and Iran’s support for terrorist groups and militias across the Middle East are all examples of probing.
Citat:
Historians will likely regard Russia’s 2014 invasion of Ukraine as the event that punctuated the end of the post-Cold War era. How America and its allies cope with growing threats will help determine whether the world order that has prevented great-power conflict for the seven decades since the end of World War II will survive or collapse.
2017-02-21, 10:49
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Trump behöver anställa Christie. Han kanske är en äcklig loser, men han är lojal och vet hur man stiftar lagar. Exakt vad Trump behöver.

Bannon, Flynn (McMaster??), Tillerson och Christie såg ut som ett riktigt bra lag.
Christie? Vad jag hört så var Trump mycket missnöjd med hur han ledde the transition. Christie ska ha använt sitt egna trogna följe och inte ha headhuntat alls så effektivt som Trump krävde, så han ersattes. Och han utreds nu för den där konstiga skandalen Bridgegate (om att en kommunpamp blockerat en bro för att hämnas mot grannkommunpampen??) som senaten skulle hugga på. Om 2 år har republikanerna 60% av senaten och då är det fritt fram för ett eventuellt uppdrag i kabinettet. Då räcker det inte med att McCain och Rubio (och en till) röstar emot för att ge demokraterna majoritet.

Jag tror vi kommer att få se huvuden rulla ganska regelbundet. Alla i kabinettet är inte hans vänner, utan (tillfälliga) broar till (tillfälliga!) makthavare. Så det kommer att finnas platser att tillsätta.
2017-02-21, 11:06
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Christie? Vad jag hört så var Trump mycket missnöjd med hur han ledde the transition. Christie ska ha använt sitt egna trogna följe och inte ha headhuntat alls så effektivt som Trump krävde, så han ersattes. Och han utreds nu för den där konstiga skandalen Bridgegate (om att en kommunpamp blockerat en bro för att hämnas mot grannkommunpampen??) som senaten skulle hugga på. Om 2 år har republikanerna 60% av senaten och då är det fritt fram för ett eventuellt uppdrag i kabinettet. Då räcker det inte med att McCain och Rubio (och en till) röstar emot för att ge demokraterna majoritet.

Jag tror vi kommer att få se huvuden rulla ganska regelbundet. Alla i kabinettet är inte hans vänner, utan (tillfälliga) broar till (tillfälliga!) makthavare. Så det kommer att finnas platser att tillsätta.
Jag uppfattade att han sparkades enbart pga Bridgegate. Som sagt är Christie lojal och skulle vara till hjälp att slippa skandaler omkring "Muslin Ban" till exempel.

Annars håller jag med. Och McCain kan nog dö innan mellanvalsåret. Ett par Putinvänliga utspel och så får galningen hjärtinfarkt
2017-02-21, 11:08
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Men vad kan jag se är han mer pragmatisk och ser inte Ryssland som den eviga "Ärkefienden" (som t.ex. McCain)
Man kan ju tycka att västländerna borde vara ännu mer måna om sin relation med USA och sluta upp med anklagelserna mot Trump och istället hylla honom så att de inte blir bortkompromissade. Om Trump köper inflytande i Mellanöstern mot territorier i västländerna så är våra politiker ute på hal is.
2017-02-21, 11:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Och McCain kan nog dö innan mellanvalsåret. Ett par Putinvänliga utspel och så får galningen hjärtinfarkt
Jag läser att senatorers ersättare utses av hemstatens guvernör. McCain i Arizona har en republikansk guvernör, Doug Ducey, som varit på scen med Trump under kampanjen. Men McCain verkar vara svår att ta kål på, inte ens vietnameserna lyckades.
2017-02-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag läser att senatorers ersättare utses av hemstatens guvernör. McCain i Arizona har en republikansk guvernör, Doug Ducey, som varit på scen med Trump under kampanjen. Men McCain verkar vara svår att ta kål på, inte ens vietnameserna lyckades.

McCain är högst sannolikt den sorgligaste presidentkandidat som Republikanerna skakat fram i modern tid. Kanske någonsin. Jag kan knappt beskriva den ilska jag kände mot honom efter att han lyckats med bedriften att bli totalt överkörd av en människa med namnet Barack Obama. Om det finns en republikan som demokraterna alltid talar väl om så är det McCain. Tacka fan för det och något hedersbetyg är det knappast..

Han bedrev en fullständigt energilös kampanj som inte gjorde någon lycklig. Minns särskilt ett townhall meeting där någon ur publiken fick ordet och beskrev sin oro över hur det skulle bli om Obama vann. Öppet mål för McCain att inför kamerorna spä på oron och beskriva motståndaren som det värsta som hänt sen pesten härjade. Det är inte vackert men alla kampanjer som ligger kraftigt under i mätningarna gör det. Inte nog med att superlosern McCain klippte av frågan utan han inledde dessutom en monolog om att Obama var en fin människa och det fanns ingenting att oroa sig över. Hans kampanjfolk fick antagligen kollektiv hjärtinfarkt och alla som lever i verkligheten förstod att racet var över..

Klart att det svider brutalt för yrkesförloraren McCain att se någon som Trump dansa in på ett bananskal till en början mest på skoj och inte enbart lyckas genomföra en hostile takeover av McCains älskade herrklubb RNC utan dessutom lyckas vinna den presidentpost som McCain drömmer om varje natt..
2017-02-21, 12:05
Medlem
BertFoxs avatar
Färska detaljer om Trumps nya travel ban.
(Visserligen fake news enligt honom (CNN), men låt gå:

https://www.youtube.com/watch?v=i4nZM_h4DOg
2017-02-21, 12:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
seeeg321 skrev

NEW NATIONAL SECURITY ADVISER
Trump taps Lt. Gen. H.R. McMaster to take on role vacated by Michael Flynn

Vet inte mycket om honom men tror att det är en neocon skit gubbe och Trump verkade inte nöjd.

https://www.youtube.com/watch?v=PD4Z0jIOsmA

Lt. Gen. H.R. McMaster är samma sorts person som Secretary of Defense James Mattis.
2017-02-21, 12:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
FlashyBear skrev

Och McCain kan nog dö innan mellanvalsåret.

Senator John McCains mamma fyllde 105 år för ett par veckor sedan.

Han har röstat med President Donald Trump i 94% av röstningarna i Senaten.
2017-02-21, 12:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Senator John McCains mamma fyllde 105 år för ett par veckor sedan.

Hon är säkert pro-rysk
Citat:
Han har röstat med President Donald Trump i 94% av röstningarna i Senaten.
Ja, det stämmer, men det har inte varit så många omröstningar och de flesta varit ganska vanliga och "republikanska". Först när det handlar om "The Wall", "Muslin Ban" och "Border Tax" kan man avgöra vems sida McCain är på.
Men ja, det är utrikespolitiken som den stora vattendelaren.
2017-02-21, 12:33
Medlem
Citat:
Lt. Gen. H.R. McMaster är samma sorts person som Secretary of Defense James Mattis.

Alltså Bush light och börja gå emot allt Trump pratat om under valet.

Mattis är en bra general men inte i närheten på samma bana som Trump och det har vi sett senaste veckorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in