2017-01-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vet inte riktigt vad du svamlar om. Du får nog formulera dig bättre om du vill ha svar på något. Vad är det i ditt förvirrade sinne som anses vara "ställd mot väggen"? En massa retoriska påståenden från din sida?

Jag ska ta det riktigt sakta så att även du begriper.

1) Användaren Feodor påpekade att under Obamas presidenttid så hade jobbsituationen utvecklats negativt trots det officella narrativet om minskad arbetslöshet.

2) Du hånade Feodor om att han inte begrep statistik.

3) Feodor postade information från Shadowstats

4) Du försökte blanda bort korten genom att hänvisa till att OECD gör samma beräkningar. Sedan motsade du dig själv genom att säga att Sverige "fuskar" (trots att Sverige är medlem i OECD) och därför var inte siffrorna jämförbara.

5) Jag visade dig hur syssälsttningsgraden i USA utvecklats över tiden med en starkt negativ utveckling sedan 2008. Ditt svar på varför detta var fallet var helt plötsligt "jag vet inte".

Meddela gärna om du behöver ytterligare förtydligande. Jag hjälper dig gärna.
2017-01-21, 13:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Så sålänge en brutal diktatur är miljövänlig så är det OK att flytta våra företag dit för att tjäna mera pengar?

Du kanske kan ge oss en lista på vad du är villig att förbise när det gäller mänskliga rättigheter och organisationsfrihet tack vare miljösatsningar?

107 nedlagda kolfabriker = 107 nackskott på politiska dissidenter ?

Vidare, eftersom du valde att svara om Kina så måste jag därför fråga dig om hur EU eller Sverige ska lösa "valutan"?

Om jag ville vara elak skulle jag kalla dig för en Kina-apologet (eller kinesisk agent för att anknyta till nuvarande diskurs).
Detta för någon inte delar din åsikt, så fel det kan bli ibland.
Och jag bara antar att ondahamstern inte går på så enkla diskussionstekniker.
2017-01-21, 14:02
Medlem
Citat:
Som sagt, det är OECD som anger riktlinjer för statistikföringen, inte "Obamas administration". Du får nog sluta läsa breitbart, det verkar inte vara nyttigt för dig.

I Sverige definierar man en person som arbetslös på samma sätt:

http://www.ekonomifakta.se/globalassets/fakta-om-jobben.pdf

OECD går inte att använda rakt av på alla länder då regelverken skiljer sig markant. Obamas administration tog bort ersättningen för långtidsarbetslösa(arbetslösa i minst 6 månader) och miljontals långtidsarbetslösa är därmed formellt inte arbetslösa eftersom de ej har någon federal arbetslöshetsersättning och därmed ej är med i statistiken.

Generellt i OECD så är de långtidsarbetslösa en kraftig majoritet av de totala arbetslösa. Obama har tagit bort de långtidsarbetslösa ur statistiken genom att ta bort deras ersättning.
2017-01-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta för någon inte delar din åsikt, så fel det kan bli ibland.
Och jag bara antar att ondahamstern inte går på så enkla diskussionstekniker.

Du får kalla det vad du vill t ex "diskussionsteknik". Jag kallar det för att undvika att svara på en fråga.

Faktum kvarstår att du undviker huvudfrågan. Bara för ett land som Kina säger sig vara miljövänligt, innebär det inte en frisedel för deras andra vidrigheter.

Hamstern prisade Kinas "miljövänlighet" (vilket jag i sig finner skrattretande men det är ett ämne för en annan tråd).

http://www.zerohedge.com/news/2017-01-18/china-orders-local-weather-bureaus-stop-issuing-smog-alerts

Ni är fortfarnade svaret skyldiga. Putin och Ryssland är tydligen hotet nummer ett mot västvärlden men Kina är tydligen OK eftersom de i framtiden kommer att bli miljövänliga?!?
2017-01-21, 14:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
OECD går inte att använda rakt av på alla länder då regelverken skiljer sig markant. Obamas administration tog bort ersättningen för långtidsarbetslösa(arbetslösa i minst 6 månader) och miljontals långtidsarbetslösa är därmed formellt inte arbetslösa eftersom de ej har någon federal arbetslöshetsersättning och därmed ej är med i statistiken.

Generellt i OECD så är de långtidsarbetslösa en kraftig majoritet av de totala arbetslösa. Obama har tagit bort de långtidsarbetslösa ur statistiken genom att ta bort deras ersättning.

Det är fortfarande inte "Obamas administration" som sätter reglerna för statistikföringen. I USA är det per default så att man kan bara vara inskriven som arbetssökande i max sex månader, sedan anses det som att man inte är intresserad av att skaffa jobb. Detta kan förlängas med sex månader, såsom skedde efter finanskraschen 2008 men det normala är som sagt sex månader.

Citat:
trams

Du får nog förbättra dina språkkunskaper om vi ska fortsätta den här diskussionen.
2017-01-21, 14:10
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Någonting ligger det i ditt resonemang. Oavsett utfall så får Trumps presidentskap närmast ses som ett gigantiskt socialt och politiskt experiment.

Notera dock det dubbeleggade svärdet: om Trumps presidentskap blir ett misslyckande så kommer detta att skapa en avskräckningseffekt som tar död på (höger) populistiska rörelser och partier inte bara i USA, utan hela världen, för mycket lång tid framöver.

Personligen tror jag att GOP i tyst samförstånd med den s.k Deep State tålmodigt inväntar Trumps första stora politiska debacle och därefter gör sig av med honom.

Tippar alltså på att Pence tar över presidentposten om 2019, dvs ordningen återställd.

Varför inte bara medge att du hoppas istället för tippar? Precis som din sida tidigare hoppats på att Trump inte skulle bli nominerad och därefter hoppades att han inte skulle vinna mot Clinton. Eller rättare sagt, ni kunde egentligen aldrig föreställa er att Trump skulle svära presidenteden. Ändå sprätter ni omkring som tuppar och strör "bedömningar". När ni har haft totalt fel om precis allt. Fantastiskt.

Trump vinner alltid i slutändan. Han är en vinnare och det är sånt som räknas. Han har redan fått neo-con falangen i GOP på defensiven och kommer att röka ut dem helt framöver. Neo-cons ses som losers och sådana vill inga amerikaner bli förknippade med. Flynn och Trump kommer att genomföra en total omstrukturering av underrättelsetjänsterna. Ersätta alla med kopplingar till det tidigare etablissemanget. Alla de f.d höga militärerna i Trumps administration vet vad de har att göra med. Hur man måste göra för att krossa en "deep state". Du kommer att bli besviken igen.
Senast redigerad av Endevil 2017-01-21 kl. 14:45.
2017-01-21, 14:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du får kalla det vad du vill t ex "diskussionsteknik". Jag kallar det för att undvika att svara på en fråga.

Faktum kvarstår att du undviker huvudfrågan. Bara för ett land som Kina säger sig vara miljövänligt, innebär det inte en frisedel för deras andra vidrigheter.

Hamstern prisade Kinas "miljövänlighet" (vilket jag i sig finner skrattretande men det är ett ämne för en annan tråd).

http://www.zerohedge.com/news/2017-01-18/china-orders-local-weather-bureaus-stop-issuing-smog-alerts

Ni är fortfarnade svaret skyldiga. Putin och Ryssland är tydligen hotet nummer ett mot västvärlden men Kina är tydligen OK eftersom de i framtiden kommer att bli miljövänliga?!?
Nu lägger du orden i munnen på mig, kan du inte diskutera ärligt?
Kina har svåra problem med smog, men deras arbete i området miljö kommer och kommer vara världsledande.
Där har USA inte ens gått på tåget, som bara tuffar vidare och de står dör med sin retorik än ta tag i en MILJARD industri.
Men är man köpt av fossilindustrin som de flesta presidenter är, så väljer man hellre och slicka dom i röven, än skapa 10-100-tusentals i jobb inom grön energi.
Det är därför jag tror att vi börja se fallet för imperium USA, dock inget jag kommer överleva och se det absoluta slutet på(tror inte det i alla fall).
2017-01-21, 14:31
Medlem
Citat:
Det är fortfarande inte "Obamas administration" som sätter reglerna för statistikföringen. I USA är det per default så att man kan bara vara inskriven som arbetssökande i max sex månader, sedan anses det som att man inte är intresserad av att skaffa jobb. Detta kan förlängas med sex månader, såsom skedde efter finanskraschen 2008 men det normala är som sagt sex månader.

Du bara fortsätter på ditt samma ohederliga (men väldigt underhållande) sätt som tidigare.

BLS, som sammanställer arbetsmarknadsstatistik lyder under United States Department of Labor.

Den som styr United States Department of Labor är Secretary of Labour som utses av USA:s president.

Obama utsåg först Hilda Solis och därefter Thomas Perez till den positionen (men ingen som heter Per Default).

Om du skulle vilja sätta dig in i de många tveksamheterna när det gäller BLS rapportering så rekommenderar jag nedanstånde länk som en början (betvivlar dock att du är villig att läsa något som skulle ifrågasätta din befintliga syn på världen).

http://www.zerohedge.com/news/2016-04-25/there-problem-bls-employment-reports

Citat:
Du får nog förbättra dina språkkunskaper om vi ska fortsätta den här diskussionen.

Det finns ingen anledning att fortsätta diskussionen innan du svarat på min fråga. Eftersom du inte kan/vill göra detta så finns det ingen anledning att fortsätta.
2017-01-21, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
//

Alla de f.d höga militärerna i Trumps administration vet vad de har att göra med. Hur man måste göra för att krossa en "deep state". Du kommer att bli besviken igen.

Det man måste göra är något som Trump inte är villig att göra: sluta ge en fruktansvärt massa pengar till militären och säkerhets- och underrättelsetjänsterna. Tvärtom så har han skrutit om att han tänker ge ännu mer pengar till dem och dessutom avskaffa de få regler som hindrar fat cats på Wall Street från att suga ut nationen ännu mer. Det är knappast så man krossar deep state.
2017-01-21, 14:40
Medlem
Citat:
Kina har svåra problem med smog, men deras arbete i området miljö kommer och kommer vara världsledande.
Där har USA inte ens gått på tåget, som bara tuffar vidare och de står dör med sin retorik än ta tag i en MILJARD industri.

Vilka belägg har du för att Kina av alla länder kommer att vara världsledande inom miljöteknik?

Jag är faktiskt allvarlig. Upplys mig om varför Kina kommer att slå EU eller USA?

Citat:
Det är därför jag tror att vi börja se fallet för imperium USA, dock inget jag kommer överleva och se det absoluta slutet på(tror inte det i alla fall).

Jag förstår inte detta heller men jag är uppriktig om att jag vill att du ska upplysa mig.

Kommer USA att falla för att de kommer att i framtiden få smog i sina städer (som Kina redan har)?

Är det energikostnaden som kommer att sänka USA dvs att förnyelsebar energi kommer att konkurrera ut fossil energi pga lägre pris?

Eller är det något annat?
2017-01-21, 14:51
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Det man måste göra är något som Trump inte är villig att göra: sluta ge en fruktansvärt massa pengar till militären och säkerhets- och underrättelsetjänsterna. Tvärtom så har han skrutit om att han tänker ge ännu mer pengar till dem och dessutom avskaffa de få regler som hindrar fat cats på Wall Street från att suga ut nationen ännu mer. Det är knappast så man krossar deep state.

Jag förstår att du tänker på "det militärindustriella komplexet". Men min uppfattning är att det inte är det som utgör "deep state" i USA. Pentagon och CIA är INTE samma sak. Långt därifrån. CIA ingår i "deep state" men de som drar i trådarna är kretsen kring Federal Reserve. Det är de senare Trump måste komma åt och han var den ende presidentkandiaten som ville ha "full audit of Fed". Federal Reserve och banksystemet är alltså nyckeln och inom den amerikanska militären är detta allmänt känt.
2017-01-21, 14:52
Medlem
heiss avatar
Citat:
Men är man köpt av fossilindustrin som de flesta presidenter är, så väljer man hellre och slicka dom i röven, än skapa 10-100-tusentals i jobb inom grön energi.
Tack vare Trump du lär se ett fall för imperialistisk manér för USA framöver. Knappast kommer "imperiumet USA" falla för att Kina möjligtvis i framtiden, skulle komma ikapp på miljöteknik området vilket är hypotetiskt och säkert felaktigt, och lika fel är det när Gustav Fridolin pratar om hypotetiska "100 000-tals jobb inom grön energi" o.s.v, kvacksalveri som vanligt och med subventioner av staten. Det borde vara själva motsatsen till favorit-ordet "hållbart". Manhattan skulle sjunka under vatten när som helst om Al Gores alarmistiska propaganda (till nytta för Kina) skulle vara sannolik.
Och skövla regnskog för att ge plats åt "miljöbränslen", dra åt helvete.
Senast redigerad av heis 2017-01-21 kl. 14:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in