Som det redan nämnt i tråden så har Trumps politiska rådgivare, Steve Bannon, gjort en intervju häromdagen. Jag har inte sett eller läst någon intervju med honom tidigare vad jag kan minnas, så jag tog och gick igen den och försökte återge den på svenska. Här är ungefär vad som sas.
Intervjun gjordes av Robert Kuttner för den politiska tidskriften The American Prospect. Intervjun skedde via telefon i tisdags på Bannons initiativ. Kuttner hade publicerat en krönika om Kina och situationen i Nordkorea strax innan vilken Bannon hade läst. Bannon kommenterar det med att säga att "vi är i ett ekonomiskt krig med Kina", för att sedan säga att det är antingen Kina eller USA som kommer vara världsledande om 25 till 30 år, om USA fortsätter den ingångna vägen vad gäller Nordkorea. Han utvecklar sitt resonemang om Nordkorea och säger att det inte finns någon militär lösning på situationen, då ett eventuellt krig skulle drabba Sydkorea nått enormt.
Bannon börjar istället prata om det ekonomiska kriget med Kina, som för honom det mest väsentliga, då det enligt honom är avgörande för USA:s framtid. Planen för Bannon är att se över ett handelsavtal med Kina, sektion 301, från 1974 som enligt honom gör att Kina kan ta över amerikansk teknik från amerikanska bolag som befinner sig i Kina. Något som kraftigt missgynnar USA enligt Bannon.
Kuttner frågar Bannon om detta inte kommer leda till en konflikt med personer inom försvarsdepartementet, utrikesdepartementet, finansdepartementet samt USA:s nationella ekonomiska råd (National Economic Council). Bannon svarar att de inte har en chans, utan att den senaste krisen i Nordkorea ledde till att allt stannade upp tillfälligt, men att planen med att se över 1974 års handelsavtal kommer återupptas om tre veckor.
Intervjun går efter ett tag in på de senaste händelserna i Charlottesville och Kuttner frågar Bannon vad han tycker om det som har hänt, samt vad han tycker om Trumps ovilja att fördöma det hela. Bannon svarar att det på yttersta högerkanten är irrelevanta, och att de så kallade etno nationalisterna är förlorare, och att det måste krossas, men att media samtidigt lägger ner för mycket tid på det. Han tillade, "dessa personer är clowner".
Vad gäller demokraterna så sade Bannon att "så länge de vill hålla på att prata om identitetspolitik, så har jag dem. Jag vill att de ska prata om rasism varje dag. Om vänstern fokuserar på ras och identitet, och vi fokuserar på ekonomisk nationalism, så kan vi krossa demokraterna".
Kuttner avslutar artikeln med att berätta att Bannon bjöd in honom till att komma till Vita Huset om några veckor, och frågar sig huruvida Bannon fortfarande kommer vara där då.
Vet att artikeln redan är länkad, men länkar den igen av praktiska skäl.
http://prospect.org/article/steve-bannon-unrepentant