• 6
  • 7
2006-02-18, 13:48
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddanQ
Beror givetvis på flera faktorer...

Som sagt; personer som är intelligentare brukar oftast vara mindre sociala. Nu syftar jag inte på att just Svenskar skulle vara överintelligenta, men detta lär utan tvekan ha inverkan.
Sedan kan man kolla på klimatet, man dansar ofta ute i andra kulturer, det går enbart på sommarn alltjämt...

Vi har inte riktigt tid heller att vara sociala, hårt arbeta har bidragit till asocialitet.
Jag undrar vad som beror på vad när det gäller sådana observationer. Många personer som är oerhört sociala verkar inte kunna stå ut med sig själva. Spenderar de några timmar själva så börjar hjärnan spinna igång och de tycker de inte om.
Citera
2006-02-18, 14:25
Medlem
marcarolos avatar
Asocial är definitivt fel ord. Men osociala är vi nog i högre utsträckning än övriga europa.
Det beror på att i sverige var det väldigt få som bodde i städer. Typ 95% av svenskarna bodde till för 100 år sedan mitt ute på landet. I små byar som liknade mer en familj än en stad. I europa så bodde de flesta redan för 500 år sedan i städer. Dom har haft tid på sig att lära sig hur man ska bete sig.
Om vi tittar på norditalienare som kanske är sedda som de mest sociala i europa så har dom bott i städer i typ 1500 år. Men det är samma sak där, om du åker upp i bergen eller ut på en ö där folk inte har samma erfarenhet av stadsbebyggelse (som tex sardinien men faktiskt också sicilien även om det finns några få högljudda som hörs) så är folk mycket mer reserverade, nästan som svenskar.
När det gäller att folk inte hälsar eller säger förlåt så har det bara till en viss del att göra med vår osociala historia. Här är det framför allt ouppfostran som spökar.
Citera
2006-02-18, 17:12
Medlem
Realizts avatar
Jag tycker inte alls att det är asocialt (eller osocialt) att vara individualist, vilket svenskarna är. Tvärtom innebär ju det en genuin respekt för andra. Äkta hänsynsfullhet t.s. från andra kulturers tomma artighetsfraser. Man pratar när man har något att säga. Sagt ord ska hållas. Det är gamla nordiska dygder. Man måste ju inte definiera "socialt beteende" som hysterisk TV-såpaskrikande.

Vi svenskar kan skatta oss extremt lyckliga som befriat oss från storfamiljens psykolgiska förtryck!
Citera
2006-02-18, 17:28
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jag tycker inte alls att det är asocialt (eller osocialt) att vara individualist, vilket svenskarna är. Tvärtom innebär ju det en genuin respekt för andra. Äkta hänsynsfullhet t.s. från andra kulturers tomma artighetsfraser. Man pratar när man har något att säga. Sagt ord ska hållas. Det är gamla nordiska dygder. Man måste ju inte definiera "socialt beteende" som hysterisk TV-såpaskrikande.

Vi svenskar kan skatta oss extremt lyckliga som befriat oss från storfamiljens psykolgiska förtryck!

Individualist är väl fel ord här?
Citat:
Individualism (latin individuum, odelad eller odelbar, se individ), avser i allmänt språkbruk att ge emfas åt den enskilda, och därför motsats till, och möjligen även på bekostnad av, gruppen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Individualism
Du har rätt i att andra kulturers artighetsfraser oftast är tomma. Men samtidigt är det väl ofta bättre med tomma artighetsfraser än att man behandlar folk som luft. Jag kan hålla med om att ibland är skillnaden hårfin och det beror ju på från fall till fal och hur man gör det.
Framför allt så tar du till knepet att jämföra med en ytterlighet som "hysterisk TV-såpaskrikande". Det finns ju faktiskt också väldigt många svenskar som INTE är osociala och är trevliga på ett otvunget och lagom sätt.
Citera
2006-02-27, 19:28
Medlem
jangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Det behövs inte folk ser det uppenbara ändå, dessutom så har vetenskapen fel ganska ofta.
Jag litar lite mer på vetenskapliga studier än dina personliga observationer.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in