2006-01-25, 10:17
Medlem
Det är möjligt att vi blev lite mer ensamvargar rent socialt när de gamla byarna slogs sönder vid slutet av 1700-talet genom Rutger McCleans skiftesreformer.

I Europa tror jag att byarna oftare är klungbyar fortfarande.

Tror att Sverige där liknar norra USA/Kanada eller Nya Zeeland. Öppna landskap!!

Klassillnaderna är inte lika skapra som i andra länder vilket gör folk mer enkla till sinnet. Behöver inte fjäska och krångla till det så förbannat. Fjöl Av!! Pärskans!!
Citera
2006-01-28, 11:38
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Folk är avståndstagande till max. Man sätter sig inte gärna brevid någon på bussen, vissa står ju hellre har jag lagt märke till.
Som jag skrev i en annan tråd, hade jag tilltalat en person på bussen, eller posten eller någon annanstans en vanlig tisdag fm. Hade folk antingen trott att jag var full eller psykiskt sjuk. Så asociala tycker jag svenskarna är.. Om det är bra eller dåligt ja..
Citera
2006-01-28, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Folk är avståndstagande till max. Man sätter sig inte gärna brevid någon på bussen, vissa står ju hellre har jag lagt märke till.
Som jag skrev i en annan tråd, hade jag tilltalat en person på bussen, eller posten eller någon annanstans en vanlig tisdag fm. Hade folk antingen trott att jag var full eller psykiskt sjuk. Så asociala tycker jag svenskarna är.. Om det är bra eller dåligt ja..

Vissa står hellre men det är ju undantag inte regel. Är man trött och ska en bit sätter man sig nog.

I mindre städer är det vanligt att man småpratar med okända i affärn, på hållplatsen, men det kräver vissa talanger.

Som jag tydligen har har jag nu upptäckt vid 40 års ålder. Ibland. Kul att vara sur också. På längre tågsträckor vill jag INTE prata med folk mer än lite granna....
Citera
2006-01-28, 19:29
Bannlyst
Om det är någon tant a.ka. kärring som vågar sätta sig brevid en i en busskur så brukar de börja prata om man säger hej.
Fast då är det ju iofs jag som börjar vara social?

Citat:
Ursprungligen postat av Kkla
Inte numera, flyttade därifrån för ett par år sedan.

Olika i hela stockholm också

Beror ju på vart man är, men där jag har varit (Inte turisttätaste områdena) är dom betydligt mer sociala. Okända människor går fram och börjar prata med en om vad som helst. Slår vad om att ingen stött på något sånt i Sverige !
Citera
2006-01-28, 23:37
Medlem
Shuyins avatar
Ja, intressant tråd detta. Som många andra har påpekat så formar klimatet människan i allra högsta grad. Sedan så ligger det både i historia och kultur att Svenskar är lite annorlunda än andra främst Europeiska länder. Sverige har inte krigat sedan 1700-talet till exempel, och vi blir mer och mer isolerade från länder som Spanien, Italien etc.

Jag är själv en "avståndstagare" ibland, men jag försöker bättra mig och bryta mönstret, alltid kul att se folks reaktioner om inte annat!
Citera
2006-01-29, 05:31
Medlem
jangos avatar
Finns det ventenskapliga belägg bakom dessa generaliseringar?
Citera
2006-01-29, 11:56
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jango
Finns det ventenskapliga belägg bakom dessa generaliseringar?
Det behövs inte folk ser det uppenbara ändå, dessutom så har vetenskapen fel ganska ofta.
Citera
2006-01-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Det behövs inte folk ser det uppenbara ändå, dessutom så har vetenskapen fel ganska ofta.
Att vara social är betydligt mer komplext än att vara "öppen" eller lite mer tillbakadragen.

Att vara social i Sverige kan just vara det som anses som asocial i andra länder.

De som kritiserar enligt mallen "tråkiga svenskar" är enligt mig de som inte kan koderna och inte ser helheten. De fattar inte ens att de ÄR utanför.
Citera
2006-01-30, 12:54
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Att vara social är betydligt mer komplext än att vara "öppen" eller lite mer tillbakadragen.

Att vara social i Sverige kan just vara det som anses som asocial i andra länder.

De som kritiserar enligt mallen "tråkiga svenskar" är enligt mig de som inte kan koderna och inte ser helheten. De fattar inte ens att de ÄR utanför.

Håller med, att vara social genom att säga "tjena kåmpiss" till var och varannan är inte socialt enligt mig.
Citera
2006-01-30, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Håller med, att vara social genom att säga "tjena kåmpiss" till var och varannan är inte socialt enligt mig.

Att tycka om att vara ensam, åka skidor i skogen, titta på TV ensam etc etc är alltså inte osocialt beteende i Sverige.

Att TVINGAS umgås med tråkiga släktingar vad är det, det är väl respektlöst?
Citera
2006-02-14, 20:54
Medlem
[ett svar kan vara diagnosen social fobi som sprider sig som fan inte minst i sverige---börjar tamefan närma sig folksjukdomstatus!
lider av det själv---ett helvete som hittintills tacklar med xanor å dyl
Ja menar inte att de är svaret på din fråga men helt klart en del avde då man räkknar att upp mot20% av svenska befolkningen drabbas i nån form skiten nån gång i livet
Citera
2006-02-18, 00:58
Medlem
Beror givetvis på flera faktorer...

Som sagt; personer som är intelligentare brukar oftast vara mindre sociala. Nu syftar jag inte på att just Svenskar skulle vara överintelligenta, men detta lär utan tvekan ha inverkan.
Sedan kan man kolla på klimatet, man dansar ofta ute i andra kulturer, det går enbart på sommarn alltjämt...

Vi har inte riktigt tid heller att vara sociala, hårt arbeta har bidragit till asocialitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in