Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-15, 16:28
  #1
Medlem
Hej!

Utvecklar ett open source projekt där jag analyserar öppen data om svenska politiker, framförallt från
http://data.riksdagen.se/ .

Antar att folk här är intresserade av att kunna se vad politikerna gör i riksdagen,utskott samt regeringen.

Långt ifrån färdigt, men börjar bli dags att få feedback så uppskattar alla kommentarer av dem som tar sig tid att titta på det.

Exempel på vad man kan titta på i nuläget (Obs: allt är tyvärr enbart på engelska just nu)

Politiker

Partier

Departement

Utskott

Trend över vilka partier som vinner omröstningar

Går även att se alla screenshots

Skillnaden mot www.riksdagen.se är framförallt att jag visar mer meta data samt diagram.

Mvh
Citera
2017-01-15, 18:49
  #2
Medlem
Man kan verkligen undra hur det står till med den svenska demokratin. Jag har skrivit brev (trevliga sådana) till bl.a. Isabella Lövin och Jonas Sjöstedt, men ingen har ens orkat bekräfta att brevet har kommit fram. Hur jävla självupptagen är man om man inte orkar bekräfta att de har fått brevet.
Nu är samma brev på gång till fler politiker, skall bli spännade att se vem som är vår bästa representant för den svenska demokratin.
Citera
2017-01-15, 23:24
  #3
Medlem
Florencedemons avatar
Riktigt bra jobbat!
Citera
2017-01-16, 12:39
  #4
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Man kan verkligen undra hur det står till med den svenska demokratin. Jag har skrivit brev (trevliga sådana) till bl.a. Isabella Lövin och Jonas Sjöstedt, men ingen har ens orkat bekräfta att brevet har kommit fram. Hur jävla självupptagen är man om man inte orkar bekräfta att de har fått brevet.
Nu är samma brev på gång till fler politiker, skall bli spännade att se vem som är vår bästa representant för den svenska demokratin.

Beror säkert på vad du skrev. Om det ifrågasätter partiets ställningstaganden så antar de att du är en rasist, nazist, sverigedemokrat. Om du däremot skriver att du är med i deras parti får du svar men de kan tänkas kolla medlemsregistret.
Sverige är delat och partierna går i spetsen. När PK beklagar sig över det delade samhället är alltid tanken att de som tycker annorlunda ska underkuvas.

PS Förr skrev jag en del brev till politiker påpekade brister och journalister påpekade sakfel i media. Ett visst dialog kunde föras någon gång. Men jag insåg till sist det meningslösa i att kommunicera med makten.
__________________
Senast redigerad av Returpapper 2017-01-16 kl. 12:56.
Citera
2017-01-16, 12:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Beror säkert på vad du skrev. Om det ifrågasätter partiets ställningstaganden så antar de att du är en rasist, nazist, sverigedemokrat. Om du däremot skriver att du är med i deras parti får du svar men de kan tänkas kolla medlemsregistret.
Sverige är delat och partierna går i spetsen. När PK beklagar sig över det delade samhället är alltid tanken att de som tycker annorlunda ska underkuvas.
Nej då, jag skrev ett mycket trevligt brev med ett förslag till lösning på ett miljöproblem.
Därför borde man kunna förvänta sig ett trevligt bemötande. Men....nope !
Citera
2017-01-16, 12:52
  #6
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Nej då, jag skrev ett mycket trevligt brev med ett förslag till lösning på ett miljöproblem.
Därför borde man kunna förvänta sig ett trevligt bemötande. Men....nope !


Förakt för det simpla folket alltså. Jag skrev till en kommunikationsminister en gång. Efter 10-12 månader, minns inte exakt, kom svar. Men då fanns ett beslut om att bygga bort det problem jag klagade på. Hade det inte funnits ett sådant beslut hade jag nog aldrig fått svar. Tanken var naturligtvis att värva en väljare.
Citera
2017-01-16, 12:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Förakt för det simpla folket alltså. Jag skrev till en kommunikationsminister en gång. Efter 10-12 månader, minns inte exakt, kom svar. Men då fanns ett beslut om att bygga bort det problem jag klagade på. Hade det inte funnits ett sådant beslut hade jag nog aldrig fått svar. Tanken var naturligtvis att värva en väljare.
De bör ha större respekt för den så kallade demokratin. Annars...... vet je fan.
Citera
2017-01-16, 12:58
  #8
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
De bör ha större respekt för den så kallade demokratin. Annars...... vet je fan.

Förr skrev jag en del brev till politiker påpekade brister och journalister påpekade sakfel i media. Ett visst dialog kunde föras någon gång. Men jag insåg till sist det meningslösa i att kommunicera med makten
Citera
2017-01-16, 13:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Förr skrev jag en del brev till politiker påpekade brister och journalister påpekade sakfel i media. Ett visst dialog kunde föras någon gång. Men jag insåg till sist det meningslösa i att kommunicera med makten
Kan förstå det men då gör vi det för enkelt för makteliten.
Citera
2017-01-16, 15:08
  #10
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Man kan verkligen undra hur det står till med den svenska demokratin. Jag har skrivit brev (trevliga sådana) till bl.a. Isabella Lövin och Jonas Sjöstedt, men ingen har ens orkat bekräfta att brevet har kommit fram. Hur jävla självupptagen är man om man inte orkar bekräfta att de har fått brevet.
Nu är samma brev på gång till fler politiker, skall bli spännade att se vem som är vår bästa representant för den svenska demokratin.
Jag skrev en gång brev till Maud Olofsson ang blufffakturor som ställer till det för oss företagare. Efter 10 månader svarade någon tjänsteman på kanslit att frågan inte låg på deras bord.

Inte mycket till markkontakt där inte.
Citera
2017-01-16, 15:10
  #11
Avstängd
De här är grymt gjort ju
Citera
2017-01-16, 15:12
  #12
Medlem
Mr.Swedens avatar
För övrigt TS, bra initiativ. Kan bli svenska folkets läxförhör med politikerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback