2017-01-14, 23:43
Medlem
Kille på 19 år 175 cm och 67 kg. Har länge skjutit på att börja träna men nu är det dags på riktigt.
Som ni kanske förstår av vikt och längd så är jag relativt spinkig och vill till att börja med bygga lite styrka, volym och kanske gå upp i vikt. Planerar även på att mönstra för GMU i höst/vinter.

Det jag undrar är helt enkelt var börjar jag?
Vill till en början undvika att skaffa gymkort, så förslag på övningar med kroppsvikten eller med enklare redskap som kan köpas. Vad bör jag undvika? Vad bör jag satsa på först?

Kost och sömnmässigt har jag en relativt bra grund där jag sover 8-9 h om dagen, äter 3 måltider med 2 mellanmål och går sakta upp i vikt

Begär självklart inte ett färdigt träningsschema, alla tips mottages
Citera
2017-01-14, 23:57
Bannlyst
(FB) Min träningsdagbok. 167 cm och 134 kg. Ska ner 34 kg till sommaren.

Där delar jag med mig om min kunskap inom träning.

You're welcome!
Citera
2017-01-15, 00:07
Medlem
olasvenssons avatar
Träna basövningare i början.
Citera
2017-01-15, 00:08
Medlem
Katans avatar
Om du är nybörjare så brukar ofta basprogram vara lämpliga. Kolla upp dessa:

https://stronglifts.com/5x5/
(Långsam viktökning, träning med barbell)

https://www.reddit.com/r/bodyweightf...mended_routine
(Kroppsviktsträning, basprogram)
Citera
2017-01-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIFsthlm
(FB) Min träningsdagbok. 167 cm och 134 kg. Ska ner 34 kg till sommaren.

Där delar jag med mig om min kunskap inom träning.

You're welcome!
Fast nu ska grabben upp i vikt. Inte ner.

Att inte börja på gymmet direkt är slös på tid. Visst kan du komma långt med kroppen som motvikt men jag har själv sett kompisar försöka med sådana projekt och det blir inte riktigt samma sak som när man avsätter tid för att faktiskt gå till ett ställe och träna.

Det finns en riktigt simpel och effektiv träningsmetod som heter 5x5 stronglifts. Denna metod rekomenderar jag alla nybörjare för att den är väldigt simpel att följa, du går inte ut för hårt i början och tröttnar, och den viktigaste anledningen av alla är att resultaten kommer snabbt. Något som är viktigt för att man ska hitta glöden att fortsätta längre än några veckor.

Här har du exakt all info : https://stronglifts.com/5x5/

Guiden täcker alla övningar, vilka vikter du börjar på och hur ofta och när du ska träna.

Som total nybörjare kan man knäböja 100kg 5x5 gånger på 12 veckor. Inte fy skam på den tidsperioden.
Citera
2017-01-15, 02:23
Bannlyst
Börja med situps och armhävningar och käka upp dig.
Citera
2017-01-15, 10:29
Medlem
elmerengues avatar
Tangentbordstestot i den här tråden

Börja med de mest grundläggande kroppsövningarna som vanliga och smala armhävningar, situps, chins, plankan, upphopp. Investera i två hantlar med på - och avskruvbara vikter. Där har du en bra grund som du kan arbeta med under några månader. Sen kommer resultat och du blir starkare. Då kanske du är såpass motiverad och igång att du varierar med skivstänger och maskiner nere på gymmet.

Om du tröttnar på gymmet tränar du troligen av fel anledning eller på fel sätt.
Citera
2017-01-15, 11:51
Medlem
jsson98s avatar
Detta verkar vara en bra grund att börja på:
https://www.reddit.com/r/bodyweightf...mended_routine

Ska prova detta schemat i ett par veckor och se hur de känns.

Tack för alla snabba svar
Citera
2017-01-15, 13:21
Medlem
Hemmaträning är fint. Men investera iaf 5000kr i så fall så du får lite grejer. Nu kommer du säkert vilja ha minst 10-15k för att komma ifrån en riktig budgetlösning .
Att köra plankan, armhävningar osv tycker du nog är kul i några veckor. Sen lockar nog övningar som man kör på ett gym och som ger fina resultat. Då får du investera i bänk och några par hantlar. Gärna en stång på 20kg med 90kg i vikter till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in