• 1
  • 2
2017-01-14, 08:00
Medlem
chessjamts avatar
2017 är här och denna tråd är tänkt att diskutera vilka filmer vi ser fram emot under året som kommer. Nya filmer som släpps, vilka man är mest hypade inför, någon bubblare som ser intressant ut etc.

Några av de filmer vi såg fram emot under 2016 har i sedvanlig ordning tagit lång tid på sig att få biorelease här i Sverige men väljer ändå att inte spamposta samma titlar vi redan kört med i 2016-tråden.

Är personligen inte alltför uppdaterad med vilka filmer som kommer ut iår så körde en genväg och kollade vad The Film Stage har luskat reda på och kommit fram till. Här är deras lista på 100 filmer att se fram emot under 2017 enligt dem.

https://thefilmstage.com/features/our-100-most-anticipated-films-of-2017/

Ett litet axplock, men rekommenderar att gå igenom listan då det finns väldigt mycket att läsa.

Wildlife, Paul Danos regidebut baserad på en roman av Richard Ford. Ska tydligen vara en slags skilsmässodrama med Jake Gyllenhaal och Carey Mulligan i huvudrollerna.

En annan skådis-gör-regi-debut är Brie Larsons Unicorn Store. Verkar vara en film som handlar om en ung kvinna som flyttar tillbaka till sina föräldrar och börjar arbeta på affären Unicorn Store som tydligen ska ”utmana hennes idéer vad det innebär att växa upp”. I rollerna syns Samuel L. Jackson, Joan Cusack och Bradley Whitford.

George Clooney kan också göra film bakom kameran och denna gång blir det efter ett manus av Coen-bröderna, Suburbicon. Med i filmen syns Matt Damon, Julianne Moore, Josh Brolin och Oscar Isaac. Synopsis: “A home invasion that turns deadly and the darkly comical aftermath.”

Alicia Vikander kan ses I Wim Wenders nästa film Submergence tillsammans med James McAvoy. Synopsis: "The story runs across the globe and shifts focus between James More, an English reporter, as he’s held captive by jiahdists in Somalia, and Danielle Flinders, a 'biomathematician' exploring life on the ocean floor. As former lovers in their own perilous situations, they both remember better times spent at a French hotel on the Atlantic coast."

Forumfavoriten Joachim Trier kommer ut med en ny film iår, nämligen Thelma. Verkar dock vara en övernaturlig thriller om “a young woman unaware of the fact that she has been blessed with terrifying powers”. Låter ganska annorlunda från det han tidigare har gjort.

Christopher Nolans WWII-film Dunkirk lär väl inte gå många förbi. Kan väl tycka krigsfilmer och just andra världskriget börjar bli uttjatat såhär 70 år efter att det tog slut, men Nolan gör inga slafsverk utan nästan bara proffsiga storbudgetproduktioner. Helt klart en starkt kandidat till att bli en av toppfilmerna under 2017.

Tomas Alfredsson verkar komma ut med en ny film, The Snowman. Baserad på en roman av Jo Nesbö med Micael Fassbender i huvudrollen. Verkar vara en klassisk deckare där man ska försöka spåra en seriemördare, blandat med lite mörk humor.

Sa att jag inte skulle spamposta från förra tråden men verkar som att ”Weightless” av Terrence Malick har bytt namn till Song to Song, med Ryan Gosling och Michael Fassbender i huvudrollerna. Han verkar försöka ta igen hela frånvaron från filmscenen på 80-talet med att konstat göra film hela tiden nu, den där Malick. Väntar dock fortfarande på att få se Voyage of Time-dokumentären.

Uppföljare finns det gott om i dagens filmindustri. Här är några stycken som kanske kan räknas till årets stora höjdpunkter för vissa.

Star Wars: Episode VIII regisserad av Rian Johnson ska komma ut i december och lär väl mest troligen ta vid där den senaste episod sju slutade.

Blade Runner 2049 kommer ut iår. En uppföljare till Ridley Scotts 80-talsklassiker men med Denis Villeneuve i regissörsstolen denna gång. Ryan Gosling i huvudrollen och Harrison Ford ska tydligen också vara med, replikera (höhö) sin gamla roll Rick Deckard. Filmfotografen Roger Deakins kanske får sin efterlängtade oscar med denna?

Ridley Scott själv verkar fokusera på att istället göra Alien: Covenant som ska komma ut iår. Antar att det är en slags uppföljare till Prometheus? I rollerna ser vi Michael Fassbender, James Franco, Katherine Waterston, Noomi Rapace och Guy Pearce.

John Wick: Chapter Two med Keanu Reeves framför kameran och regissören Chad Stahelski bakom kameran. Kan vara av intresse för de som har sett första filmen som tydligen fick närapå kultstatus?

Har tyvärr inte så bra koll på DC, MCU och andra superhjältefilmer som kommer ut iår men där kanske andra kan fylla i mer utförligt.
Senast redigerad av chessjamt 2017-01-14 kl. 08:05.
Citera
2017-01-14, 17:08
Medlem
Samizdats avatar
Jag gillar Nolan och har ingenting emot krigsfilm som en del andra har, men Dunkirk tror jag inte alls på. Jag blir dock gärna positivt överraskad!

Wildlife kanske inte låter så intressant men Dano & Gyllenhaal i samarbete är desto mer intressant. Aronofsky är väl ganska ojämn men kanske Mother kan vara något? Bardem m fl medverkar.

Lanthimos som regissör med Farrell i huvudrollen återkommer tydligen i The Killing of a Sacred Deer; om man gillade The Lobster kanske den kan vara värd att ha i åtanke (och återigen ett djur i filmtiteln!).

Bong Joon-hos Okja hoppas jag lite på. Jag fastnade inte riktigt för The Host även om det fanns en del som var bra. Här medverkar bl a Gyllenhaal & Dano tydligen. Netflix-producerad.

Om man gillar del Toro kommer The Shape of Water. Nästan så att jag vill se den enbart för att Michael Shannon verkar spela huvudrollen. I och med att det är del Toro så medverkar naturligtvis Doug Jones!

Nummer ett på listan du länkade till:
Citat:
Untitled Paul Thomas Anderson Film

We learned late last year that Focus Features had picked up the distribution rights to Paul Thomas Anderson and Daniel Day-Lewis’ first collaboration in the decade since There Will Be Blood.
Oklart om den kommer ut redan i år men PTA + DDL tillsammans var ju magiskt senast (i There Will Be Blood).

Sedan har vi Alien-kopian (kolla trailern) Life. Floppvarning? Svensk regissör i vilket fall. Och ännu en King Kong-film, med bl a Samuel L. Jackson, Brie Larson & John Goodman: Kong: Skull Island.
Citera
2017-01-14, 17:38
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag gillar Nolan och har ingenting emot krigsfilm som en del andra har, men Dunkirk tror jag inte alls på. Jag blir dock gärna positivt överraskad!

Ja, alltså det var svårt att fatta vad sjutton filmen handlar om. Fick läsa om den aktuella händelsen på Wikipedia och verkar i stort sett vara en stor grupp allierade soldater som på stranden i Dunkirk måste evakueras när de blir omringade av fiendesoldater. Känns på förhand sådär att se en film om en massa soldater som bara evakuerar, men antagligen kan Nolan skapa en slags filmmagi ur det.

Citat:
Wildlife kanske inte låter så intressant men Dano & Gyllenhaal i samarbete är desto mer intressant. Aronofsky är väl ganska ojämn men kanske Mother kan vara något? Bardem m fl medverkar.

Nah, håller med om att skilsmässodrama inte riktigt är det jag går upp på morgon för att titta på det första jag gör. Men just när skådisar går över till att regissera tycker jag att de som oftast gör väldigt intressanta filmer. Sean Penn och Mel Gibson är två tydliga exempel på det. Ska bli intressant att se vad Dano kan göra bakom kameran då han ger ett väldigt intelligent intryck när jag sett honom i intervjusammanhang.

Citat:
Nummer ett på listan du länkade till:

Oklart om den kommer ut redan i år men PTA + DDL tillsammans var ju magiskt senast (i There Will Be Blood).

Mm, helt klart prio ett när den filmen kommer ut. Men tyckte det kändes så osäkert om det ens blir av iår att jag valde att inte ta med den.

På samma ämne kan Ruben Östlund nämnas då han också håller på och gör sin nästa film i dagsläget, The Square. Ska tydligen handla om en ruta på marken där allting som görs inom den rutan är lagligt. Tanken svindlar! Han verkar ha en otrolig fascination för samhällsfrågor, typ ta pulsen på våra moraliska samveten och dissekera detta i sina filmer. Osäkert dock om den kommer ut iår då han verkar hålla på och filma den just nu och valde därför att inte ta med den.

Citat:
Och ännu en King Kong-film, med bl a Samuel L. Jackson, Brie Larson & John Goodman: Kong: Skull Island.

Har inte så stora förväntningar på filmen, men just det fetstilade namnet är ju speciellt. Michael Fassbender och Sam Jackson verkar vara sjukt produktiva just nu.
Citera
2017-01-14, 23:03
samtliga marvel filmer som kommer även wonder woman. Split, lego batman resident evil john wick 2 för att nämna några
Citera
2017-01-14, 23:13
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
John Wick: Chapter Two med Keanu Reeves framför kameran och regissören Chad Stahelski bakom kameran. Kan vara av intresse för de som har sett första filmen som tydligen fick närapå kultstatus?

Upplevde det mer som en blek kopia av The Man From Nowhere. Svag regi dessutom.

Bongs Okja är den jag ser fram mest emot tror jag. En av mina absoluta favoriter. Trailern har verkligen låtit vänta på sig.
Citera
2017-01-15, 03:57
Är jag ensam om att längta efter Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge?
Även Dumma mej 3 och Annabelle 2 är några jag ser framemot också.
Citera
2017-01-15, 05:02
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Är jag ensam om att längta efter Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge?

Tror inte mycket om den. Första filmen i serien som inte skrivs av Rossio och Elliott.
Citera
2017-01-15, 07:42
Medlem
HejAntons avatar
Oklart om jag kommer ha möjligheten att se den i år men har höga förväntningar på Andrej Zyvagintsevs nya film Loveless. Skilsmässodrama låter väl sådär lagom spännande men har gillat allt jag har sett av honom hittills och både Elena och The Return låter väl inte superlockande på papper men funkar genialiskt på duken.

Ruben Östlund ska ju också ha något nytt på gång. Torget har jag för mig att titeln är. Har väl ett lagom ambivalent förhållande till Östlunds filmer men tycker att han ofta bygger sina filmer på intressanta koncept. Roy Andersson jobbar ju också på sitt nästa projekt, Om Ändligheten tror jag titeln var? Men med tanke på hans långsamma tempo gissar jag att det nog inte är aktuellt för i år.

Även Michael Haneke ska ha något nytt på gång. Nu har jag faktiskt inte tagit mig tid att se en enda av hans filmer men han har hyllats en hel del genom åren och det låter ju alltid lovande.

Sen är det tekniskt sett inte en egentlig film men tredje säsongen av Twin Peaks landar i maj och det låter som mer eller mindre 18 timmar Lynch-material i en av mina absoluta favoritmiljöer.

Ser även nu att Sean Baker som gjorde fantastiska Tangerine har en ny film på gång, The Florida Project. Vet absolut ingenting om filmen men med bara kvalitén på Tangerine att gå på är jag intresserad.

Även om jag gillade Dogtooth en hel del så var jag något besviken på Lanthimos senaste och har rätt låga förväntningar på hans nästkommande. Är väl inte supersugen på att stirra mig blind på Colin Farrell i huvudrollen heller.

Det vore ju också kul att få se nytt från Malick. Knight Of Cups dög men funkade inte riktigt lika bra som jag hade hoppats. Förhoppningsvis hittar jag mer i Weightless/vad-den-nu-heter. Det vore också trevligt att få se något från Lav Diaz på stora skärmen. Är väl tre eller kanske till och med fyra relativt nya Diaz-filmer som cirkulerat på festivaler och dylikt.

Övriga som är på min radar är bland annat Lucrecia Martiels nya Zama, förhoppningsvis nytt från Steve McQueen och den nya Paul Thomas Anderson, enbart för Daniel Day-Lewis. Hong Sang-Soo är definitivt värd ett biobesök, Laszlo Nemes som gjorde den fantastiska Son Of Saul jobbar på något under titeln Sunset som kanske är färdigt till slutet av året och sen har jag också hört något om nytt från Jean-Luc Godard vilket alltid har mitt intresse.
Citera
2017-01-15, 08:57
Medlem
Kurosawas nya film, som gjordes i Frankrike (med bland annat Olivier Gourmet och Mathieu Amalric), kommer ju ut nu i år även om den visades på festivaler under 2016.

Hong Sang Soo ska ha två filmer ute under 2017. Också något som jag måste se.

Arnaud Desplechin har en ny film på gång, som säkert blir bra.

Linklater har ju också en ny film (Last Flag Flying) som nog blir intressant, även om hans senaste var ganska meningslös utan att vara dålig.

Claire Denis med en ny film
Senast redigerad av dickpUmp 2017-01-15 kl. 09:07.
Citera
2017-01-15, 18:09
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Tror inte mycket om den. Första filmen i serien som inte skrivs av Rossio och Elliott.
Okej.
Jag tyckte förvisso inte fyran var överdrivet bra men jag har saknat dessa filmerna och oavsett vem som skrivit manus ser jag fram emot att få återse mr sparrow. Savy!?
Citera
2017-01-15, 18:19
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Kommande Star Wars-filmen är det enda jag säkert vet med mig att jag kommer se. Premiär 15 december 2017.

Alla andra releaser och premiärer får bli överraskningar.
Citera
2017-01-16, 00:04
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Ja, alltså det var svårt att fatta vad sjutton filmen handlar om. Fick läsa om den aktuella händelsen på Wikipedia och verkar i stort sett vara en stor grupp allierade soldater som på stranden i Dunkirk måste evakueras när de blir omringade av fiendesoldater. Känns på förhand sådär att se en film om en massa soldater som bara evakuerar, men antagligen kan Nolan skapa en slags filmmagi ur det.
Jag är ju en sån där person som har gett såväl Inception som Interstellar 9/10, men Dunkirk verkar så otroligt intetsägande. En hel del referenser till olika krigsfilmer är väl att vänta.
Citat:
Mm, helt klart prio ett när den filmen kommer ut. Men tyckte det kändes så osäkert om det ens blir av iår att jag valde att inte ta med den.
De båda bekännelsescenerna i TWBB är bland det bästa jag sett i filmväg någonsin, så PTA+DDL kommer man ha minst sagt höga förväntningar på.
Citat:
Har inte så stora förväntningar på filmen, men just det fetstilade namnet är ju speciellt. Michael Fassbender och Sam Jackson verkar vara sjukt produktiva just nu.
Haha, ja, Fassbender & Jackson är med i otroligt många produktioner nu. Även om Kong: Skull Island kanske inte blir något mästerverk kan jag tänka mig att den ändå blir någorlunda sevärd tack vare Goodman & Jackson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in