Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Du är trettio år för sent ute om du önskade livet ur kommunisten Skytte. Han dog på nittiotalet. Den Skytte som dog nu var råkapitalist. Han var skribent på Privata Affärer och låt mig citera Herr Skytte:
"
Genom korta affärer har min aktieportfölj i år ökat i värde med 60 procent. Det är bra. Men om jag hade behållit de aktier jag ägde den 1 januari i år, och inte gjort några affärer alls, då hade portföljen fram till i dag ökat med cirka 100 procent."
"
Mitt mål är att kunna försörja mig på aktieaffärer. Då måste jag också kunna visa att jag uthålligt, både i uppgång och nedgång, kan tjäna ihop till hyra, mat, kläder, goda viner, och allt det andra."
https://www.privataaffarer.se/alla-n...terklok-21072/
Att leva på kapitalet och andras arbete. Exakta motsatsen till en kommunist.
Att leva på andras arbete är väl just vad kommunister gör, fast genom tvång istället för frivilligt..
Citat:
Ursprungligen postat av
Tedrom
Varför är det så att ungdomlig idealism ofta med tiden övergår till motsatsen, dvs kommunister blir kapitalister. Och varför hör man sällan eller aldrig om någon som gör en motsatt resa? Kan det vara så att ju äldre man blir desto mer tänker man på sig själv i första hand? Ekonomiskt men också själsligt. När fan blir gammal blir han religiös som det brukar heta.
Och kommunister "tänker på andra"?

tar ifrån dem äganderätt, religionsfrihet, all form av individualism och allt som återstår är en kugge i maskineriet. Unga är mer radikala, saknar konskvenstänk vad kommunism egentligen leder till. Därför de gärna går med i sekter t.ex.
Citat:
Ursprungligen postat av
kronblom10
Om du inte är röd när du är ung har du inget hjärta, om du inte är blå när du är gammal har du ingen hjärna. Vissa är unga hela livet, vissa blir gamla redan när de är unga.
Antagligen myntat av en gammal kommunist. Kommunism har inget med hjärta och godhet att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vrevis
Helt ärligt tror jag det är för att man fan inte orkar hålla på och riva runt med olika slagord och stå och hålla brandtal med megafon på torget när man närmar sig medelåldern. Man får andra prioriteringar än politisk kamp, typ familjeliv och lugn och ro. Man blir kort och gott tråkigare börjat föredra en ”tråkigare” politik
Man växer upp, hjärnan färdigutvecklas. Sen har ju ungdomlig brist på rädsla och konsekvenstänk sina stora fördelar ä, man vågar satsa (har heller inte så mycket att förlora), ingen slump att alla stora techbolag startas av snorvalpar. Delvis ork också helt klart.
Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Fast religiös och kapitalist rimmar illa
Kan man tro, dock mött så oerhört många giriga/affärsdrivna/pengakåta friteligiösa. Märkligt kan tyckas, om de verkligen är girigare eller bara vågar hoppa ut i högre grad är frågan. Frireligiösa är väl i Sverige vanligast i smålandstrakten, väldigt företagsamma. Samma sak USA. Sen var det kanske snarare de karga markerna som skapade gudstron och ekonomiska strävan.