2017-01-13, 16:34
Medlem
Ett privat och ett företags Visa
Ett privat och ett företags MasterCard
Ett privat Amex
Och lite US-dollar och Euro i kontanter brukar jag använda.
Har aldrig varit några problem mednågot kort och jag är utomlands 3 månader om året.
Citera
2017-01-13, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Att de ligger nere längre perioder ser jag som så osannolikt att du inte behöver oroa dig.

Jag kör med mitt kära MasterCard över hela världen.
Skulle ändå rekommendera alla att ha minst två olika kort om man reser ensam. Kortet kan fastna i en bankomat, kortet kan sluta fungera (chip/magnetremsa) eller också kan det vara strul med banken tex en överbelastningsattack. Genom att ha kort på två olika banker så har man minskat sin risk jättemycket. Att ha korten utspridda på kroppen på två olika ställen gör att man kan klara sig även vid ett rån. Eftersom bankkort är gratis så ser jag inte någon anledning till att man inte ska ha flera kort.
Citera
2017-01-13, 17:30
Medlem
knut_1s avatar
Har ett debet Visa och ett debet Mastercard. Nu skaffat ett kredit Mastercard också, som varken har valutapåslag eller uttagsavgift till svenska banken.
Citera
2017-01-13, 18:37
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Skulle ändå rekommendera alla att ha minst två olika kort om man reser ensam. Kortet kan fastna i en bankomat, kortet kan sluta fungera (chip/magnetremsa) eller också kan det vara strul med banken tex en överbelastningsattack. Genom att ha kort på två olika banker så har man minskat sin risk jättemycket. Att ha korten utspridda på kroppen på två olika ställen gör att man kan klara sig även vid ett rån. Eftersom bankkort är gratis så ser jag inte någon anledning till att man inte ska ha flera kort.

Detta är så klart alla bra argument.
Citera
2017-01-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Har ett debet Visa och ett debet Mastercard. Nu skaffat ett kredit Mastercard också, som varken har valutapåslag eller uttagsavgift till svenska banken.
Ett sådant kort har jag letat efter sedan ICA slutade med den förmånen. Vilken utgivare rör det sig om?
Citera
2017-01-14, 16:41
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Ett sådant kort har jag letat efter sedan ICA slutade med den förmånen. Vilken utgivare rör det sig om?

Santander (som köpte upp GE moneybank) högst troligt, har själv deras "mitt kort" som är helt avgiftsfritt vilket de verkar vara ganska ensamma om på svenska marknaden nu.
Citera
2017-01-15, 15:15
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo

Coop. Gratis första året, sedan kostar det någon hundring per år. Dessutom får du poäng när du använder det. Har redan fått ihop till två stekpannor och ett åttapack Lambi. Helnöjd med kortet
Citera
2017-01-16, 10:36
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
Hur gör ni som reser mycket när det gäller kreditkort?

1. Reser med ett Visa?
2. Reser med två Visa?
3. Reser med ett Mastercard?
4. Reser med två Mastercard?
5. Reser med ett Visa och ett Mastercard?

6. Reser med ett MC (kredit), ett Diners (kredit) och ett Visa (konto). Kontokortet använder jag bara för att ta ut kontanter med eller om inget av de andra korten skulle funka. Jag har heller aldrig alla tre kort på samma ställe, som i plånboken.
Citera
2017-01-16, 10:47
Medlem
ChristianXs avatar
Jag använder Amex och Visa.

En viktig aspekt när man reser är ju att använda sig av betal-/kreditkort. Det gör ju att ingen kan tömma ens konto genom t ex skimming när man är på resande fot. Det ligger ju också betydligt mer i kreditgivarens intresse att ha koll på transaktionerna eftersom det är de som får ligga ut med pengarna om någon försöker sig på någonting med ens kort.

Det är ju också viktigt att man snabbt kan få fram ersättningskort om man skulle bli av med sina kort någonstans. Det är ju inte speciellt roligt att vara på andra sidan jorden och inte ha tillgång till någonting.

Också bra att inte ha alla kort och all legitimation på samma ställe. Om man blir rånad på sin plånbok så är man rätt tacksam om man har körkort och ett annat kreditkort i en korthållare.
Citera
2017-01-22, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Coop. Gratis första året, sedan kostar det någon hundring per år. Dessutom får du poäng när du använder det. Har redan fått ihop till två stekpannor och ett åttapack Lambi. Helnöjd med kortet
Jag har också ett sådant men de skall ju sluta med en del av de saker som var bra.
Citera
2017-01-22, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Santander (som köpte upp GE moneybank) högst troligt, har själv deras "mitt kort" som är helt avgiftsfritt vilket de verkar vara ganska ensamma om på svenska marknaden nu.

Läs det finstilta. Jag orkar inte kolla exakt igen men de har tex ränta på kontantuttag eller hur det nu var.
Citera
2017-01-22, 08:41
Bannlyst
Kör alltid med två olia kort. Mitt Amex guld och Visa från banken. Funderar på att kasta Amexen då den egentligen bara inneburit problem. Känns som att färre och färre butiker/restauranger tar emot Amex runt om i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in