• 1
  • 2
2017-01-12, 21:55
Medlem
Hur gör ni som reser mycket när det gäller kreditkort?

1. Reser med ett Visa?
2. Reser med två Visa?
3. Reser med ett Mastercard?
4. Reser med två Mastercard?
5. Reser med ett Visa och ett Mastercard?

Alternativ 5 låter vettigast för mig, eftersom man ha två olika kortutgivare att förlita sig på. Är Visa nere använder man sitt Mastercard eller tvärtom.

Min bank erbjuder dock bara MasterCard så om jag ska skaffa Visa så månste jag öppna konto hos ännu en bank och det känns onödigt, bara fler uppgifter och grejer att hålla koll på.

Varför kör inte bankerna längre med båda alternativen?
Citera
2017-01-12, 22:16
Medlem
visa ligger väl aldrig nere ..i så fall är det den baken som är din kortutgivare som ligger nere
Citera
2017-01-12, 22:22
Medlem
Visa / MasterCard har som regel samma clearingsposition, så det ena är värdelöst om det andra är det.

Du behöver två kort utfärdade av olika bankinstitut / kreditgivare.

Allra bäst är så klart om du kan få händerna på ett American Express eller Diners Club, det har de flesta som reser mycket
Citera
2017-01-12, 22:59
Medlem
Oavsett om man reser mycket eller lite rekommenderar jag minst ett kort från respektive kortutgivare. Man kan lätt tappa ett kort eller att det helt plötsligt slutar fungera. Jag bär inte båda korten med mig jämt utan till vardags så tycker jag att det funkar med bara ett kort, då får det andra ligga hemma. Det finns banker som ger ut gratis kort så jag ser ingen anledning till varför man inte skulle ha ett reservkort.
Senast redigerad av Mynicname 2017-01-12 kl. 23:01.
Citera
2017-01-12, 23:15
Medlem
adressandrings avatar
Jag är på resende fot 180 dagar per år. Euro/GBP/USD accepteras på de allra flesta ställen.

Tror du att en liten butik i Indonesiens skärgård tar ditt VISA? Resecheckar?
Citera
2017-01-12, 23:27
Medlem
First Card Executive är bra grejer!
Citera
2017-01-13, 00:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Tre kort just nu. Alla MasterCard. Tjejen har ett Visa om det skulle behövas.

Santander används mest när jag reser.
Citera
2017-01-13, 02:58
Medlem
Två mastercard, varav det ena är ett firmakort, samt ett AMEX. Använder inte AMEX alls till den grad som jag egentligen borde - har inte heller brytt mig om att läsa om alla förmåner och erbjudanden, vilket jag säkert hade tjänat en hel del på.
Citera
2017-01-13, 13:41
Medlem
Finans.killens avatar
Att de ligger nere längre perioder ser jag som så osannolikt att du inte behöver oroa dig.

Jag kör med mitt kära MasterCard över hela världen.
Citera
2017-01-13, 15:41
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inked
Hur gör ni som reser mycket när det gäller kreditkort?

1. Reser med ett Visa?
2. Reser med två Visa?
3. Reser med ett Mastercard?
4. Reser med två Mastercard?
5. Reser med ett Visa och ett Mastercard?

Alternativ 5 låter vettigast för mig, eftersom man ha två olika kortutgivare att förlita sig på. Är Visa nere använder man sitt Mastercard eller tvärtom.

Min bank erbjuder dock bara MasterCard så om jag ska skaffa Visa så månste jag öppna konto hos ännu en bank och det känns onödigt, bara fler uppgifter och grejer att hålla koll på.

Varför kör inte bankerna längre med båda alternativen?

Alt 5. Att skaffa ett kreditkort utöver ditt kort från den vanliga banken är extremt lätt. Du får en faktura i slutet av månaden precis som med el, internet, mobil osv. Hur jobbigt är det att betala EN extra faktura? Att skaffa själva kortet tar uppskattningsvis 5 minuter. Skärp dig
Citera
2017-01-13, 15:44
Medlem
VISA privat och ett Mastercard i tjänsten, på utlandsresor ser jag dessutom alltid till att ha lite kontanter i den lokala valutan på mig.

Oklart vad som menas med resa mycket dock, har väl 30-40 hotellnätter i tjänsten ( kanske 60% utomlands, främst USA ) per år, samt ett par veckor privata resor till utlandet.
Citera
2017-01-13, 15:52
Medlem
Diamondgrits avatar
Ett VISA från min bank plus ett Mastercard från ett litet kortföretag. Sen beroende på var jag ska lite lokal valuta eller USD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in