Citat:
Ursprungligen postat av
King-of-Insight
Jag tycker överhuvudtaget inte man kan kritisera en familj som precis mist sin son/syskon för hur de väljer att berätta om honom. Inte så konstigt om man tänker på vad hans framtid skulle bli när man reflekterar över det som hänt, vad som inte blev.
Vad gäller olika ledtrådar från folk i hans omgivning så kan det ju finnas något. Detta verkar dock inte vara ett av de uppenbara fallen där en gängledare mördas, så därför kommer det nog, om det nu sker alls, ta lite tid innan man närmar sig någon möjlig ledtråd.
Det med Ygeman tolkade jag som att de kände sig svikna av samhället som inte tar tag i brottsligheten där, en slags frustration och också en vilja att låta det bli en väckarklocka, att det inte går att blunda för de allvarliga problemen.
Nu menade jag självklart inte vad familjen säger till media, jag har full förståelse för det. Tyckte däremot att jag uttryckte mig rätt så klart när det gäller skillnaden i att prata med media jämfört med att prata med utredare från polisen.
Jag tror att det finns en anledning till varför det är just vissa släktingar som uttalar sig i media tom och jag tror inte det har att göra med någon underlägsenhet men möjligen strukturer. Som far till en mördad son skulle jag inte vilja möta media så tidigt och det är definitivt inget jag skulle kräva någon mor, far eller syskon på. Ändå finns det där..
Du funderar aldrig på om du i din iver att försvara kanske drar diskussionen allt djupare ner i familjens sorg eller eventuella oförmåga?
Jag kan mycket väl tänka mig att ord som skrivits här på fb kan såra den som läser dom men det är inte mer än så. Ett anonymt men offentligt diskuterande kommer innehålla en väldans massa trams men säkert även en del vettiga saker med.