2017-01-26, 07:22
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Prestigevärvning av sportchefen? Aldrig bra tecken när tränaren inte känner till värvningar för 100 miljoner. Lite Ødegaard vibbar...
Citera
2017-01-26, 08:15
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Ar han med i truppen mot Mainz pa sondag tro?
Ytterst tveksamt. Men hade varit roligt. Han kanske bara är en Aubameyang-skada ifrån att få hoppa in.
Citera
2017-01-26, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
VFK finns såklart bara i den första försäljningen. Pengarna från försäljningar därefter beror i så fall på solidaritetsbonus. Där kommer AIK få 2% framöver. Alltså får vi hoppas att han gör som Zlatan, pengamässigt: bra som fan och 0 klubblojalitet.

AIK kommer inte alls att få hela solidaritetsbonusen. http://www.fotbolltransfers.com/site/news/4896.(det är hämtat från SVFFs regler, men internationellt gäller väl samma regler?) Dortmund kommer också att ha rätt att ta del av denna bonus. Det är därför många klubbar värvar yngre spelare. De får tillbaka en del av kakan vid varje försäljning i framtiden.
Citera
2017-01-26, 08:46
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
AIK kommer inte alls att få hela solidaritetsbonusen. http://www.fotbolltransfers.com/site/news/4896.(det är hämtat från SVFFs regler, men internationellt gäller väl samma regler?) Dortmund kommer också att ha rätt att ta del av denna bonus. Det är därför många klubbar värvar yngre spelare. De får tillbaka en del av kakan vid varje försäljning i framtiden.

Hela bonusen = 5 %.
2%≠5%
Citera
2017-01-26, 08:55
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Absolut men du sa att det var pengarna från vidareförsäljningen. MFF fick 82 från Ajax och det är dessa som ladd grunden för guldet 2004.

Övriga pengar efter det har mer varit bonus.

Vidareförsäljningarna måtte väl ändå ha spelat en roll? tänker att det är delvis det som gjorde att ni kunde pytsa in 25% i er Arena tex..
Citera
2017-01-26, 11:00
Medlem
Det var en lättnad att det blev Dortmund till sist, det tror jag kommer gynna hans karriär. Isak är en lirare jag kommer följa med stort intresse då jag har en känsla av att han kan bli riktigt bra. Dessutom gillar jag hans personlighet, det verkar av allt att döma vara en lugn och ödmjuk kille som låter fotbollen tala.

Önskar honom all framgång!
Citera
2017-01-26, 16:25
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Det var en lättnad att det blev Dortmund till sist, det tror jag kommer gynna hans karriär. Isak är en lirare jag kommer följa med stort intresse då jag har en känsla av att han kan bli riktigt bra. Dessutom gillar jag hans personlighet, det verkar av allt att döma vara en lugn och ödmjuk kille som låter fotbollen tala.

Önskar honom all framgång!

Han verkar ha hamnat i en konflikt mellan tränaren och sportchefen. Tränaren var väl inte nöjd med att bli av med Ramos till Kina och få Isak istället. Sportchefen var väl nöjd då de gjorde en vinst på ca 15 mille.

Citat:
Freund kritiserar nu hajpen kring ungdomarna, Ousmane Dembélé, 19, Christian Pulisic, 18, och Emre Mor, 19, i allmänhet och nyförvärvet Alexander Isak, 17, i synnerhet.

– Jag tycker inte om det, att uteslutande förlita sig på unga spelare. Mixen är det som skapar ett starkt lag, säger Freund och fortsätter om Isak:

– Om media utnämner en 17-åring till ”näste Ibrahimovic” bara för att han gjort tio mål på 24 matcher i en andra klassens liga så kommer det inte vara till någon fördel för honom.
Citera
2017-01-26, 16:52
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Han verkar ha hamnat i en konflikt mellan tränaren och sportchefen. Tränaren var väl inte nöjd med att bli av med Ramos till Kina och få Isak istället. Sportchefen var väl nöjd då de gjorde en vinst på ca 15 mille.

För de ingen som helst diskussion med tränaren innan de värvar spelare, eller är det här den klassiska, ägaren/sportchefen gör som de vill och tränaren gör som den vill och i slutet av säsongen försvinner sportchefen eller tränaren.
Citera
2017-01-26, 16:54
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Han verkar ha hamnat i en konflikt mellan tränaren och sportchefen.
Hur lyckas du alltid tolka in saker som inte alls framgår?
Citat:
Tränaren var väl inte nöjd med att bli av med Ramos till Kina och få Isak istället.
Ramos har spelat runt 500 minuter totalt i Dortmund den här säsongen, tränaren lär knappast sakna honom.

Freund är för övrigt en stor tönt:
Citat:
– Dembélé, Pulisic, Mor och nu Isak är definitivt stora talanger inom den europeiska fotbollen men de har vid sin unga ålder ännu inte uppnått det Mario Götze har, säger Freund.
Men det gick tydligen bra att låta Götze spela när han var 18 år (spelade över 80 % av all speltid i Bundesliga för Dortmund säsongen 2010/2011).
Citera
2017-01-26, 17:20
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Tuchel uppges dock ha varit emot försäljningen av Adrian Ramos och ville helst av allt se ett köp av Leverkusens försvarare Ömer Toprak redan i januari. Allt för att hjälpa honom att uppnå målet att nå en tredjeplats i Bundesliga. Istället blev Tuchel av med Ramos, kan räkna in Toprak tidigast till sommaren och får istället en 17-åring som Bild menar kanske inte kan hjälpa honom alls under våren.

Han verkar ju inte vara nöjd med affärerna men han måste ändå knipa käft om han är rädd om jobbet. Det räcker kanske ändå inte om han inte blir bland de tre bästa.

Vad som är sant kan jag inte bedöma men ingen rök utan eld.
Citera
2017-01-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Freund är för övrigt en stor tönt:

Men det gick tydligen bra att låta Götze spela när han var 18 år (spelade över 80 % av all speltid i Bundesliga för Dortmund säsongen 2010/2011).
Ja, så Götze hade uppnått mer i den åldern och idag än dessa spelare. Han säger att det som gör ett starkt lag är en mix av unga och äldre spelare. Vad är problemet med det? 2010/2011 kanske den mixen var bättre, så att det inte förstörde balansen mellan gammalt och ungt att slänga in en så ung spelare som Götze. Nu kanske det istället har blivit för många unga spelare.
Citera
2017-01-26, 17:37
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Han verkar ju inte vara nöjd med affärerna men han måste ändå knipa käft om han är rädd om jobbet. Det räcker kanske ändå inte om han inte blir bland de tre bästa.

Vad som är sant kan jag inte bedöma men ingen rök utan eld.
Ja, den delen kan man citera om man vill, eller så läser man hela artikeln och får en mer nyanserad bild. "Ingen rök utan eld" är inte heller alltid sant när det kommer till 1) silly season, 2) journalister.
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Ja, så Götze hade uppnått mer i den åldern och idag än dessa spelare. Han säger att det som gör ett starkt lag är en mix av unga och äldre spelare. Vad är problemet med det? 2010/2011 kanske den mixen var bättre, så att det inte förstörde balansen mellan gammalt och ungt att slänga in en så ung spelare som Götze. Nu kanske det istället har blivit för många unga spelare.
Isak är 17 år och 4 månader gammal. Götze hade inte ens debuterat då.

Bedöm balansen själv, jag skulle nog säga att den är bättre nu, klart står i alla fall att laget inte är purungt.

Ålder på de 11 spelare (dock exkl. målvakter) med flest spelade matcher 10/11 (åldern är åldern vid årsskiftet 2010/2011): 18, 21, 22, 22, 22, 22, 22, 22, 25, 25, 26

Samma sak fast nu (årsskiftet 2016/2017): 18, 19, 21, 22, 25, 26, 28, 27, 28, 29, 31
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in