• 1
  • 2
2017-01-12, 15:49
Medlem
Hej,

Jag har kpt en taklampa som har samma "frg" p ledarna (de r transparenta/silver) enligt lnkad bild hr.

Vet inte vilken som r fas, neutral eller om ngon av dem till och med r jord.

(1) Hur gr jag fr att ansluta ledarna korrekt till en trepolig taklamppropp? (Anvnder bara fas och neutral i proppen, men spelar det ngon roll vilken av ledarna som kopplas var och kan ngon av dem vara jord?)

(2) Fr jag och br jag gra detta arbete sjlv. r era rd p (1) ovan s pass skra att jag kan genomfra arbetet p ett skert stt?

(3) Om jag behver anlita ngon fr jobbet att montera lampan, vad kostar det?

Tack ska ni ha fr hjlp och svar.

/DumbassGenius
Citera
2017-01-12, 16:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Sk p taklampa i denna avdelning s ser vad svaren varit till de armer av folk som undrat samma sak frut. Det finns ingen jordledare p bilden och fas och nolla kvittar vilken man tar till.
Citera
2017-01-12, 16:38
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbassGenius
Hej,

Jag har kpt en taklampa som har samma "frg" p ledarna (de r transparenta/silver) enligt lnkad bild hr.

(1) Hur gr jag fr att ansluta ledarna korrekt till en trepolig taklamppropp? (Anvnder bara fas och neutral i proppen, men spelar det ngon roll vilken av ledarna som kopplas var och kan ngon av dem vara jord?)

(2) Fr jag och br jag gra detta arbete sjlv. r era rd p (1) ovan s pass skra att jag kan genomfra arbetet p ett skert stt?

/DumbassGenius
Med tanke p hur du formulerade slutet av frga #1 s skulle jag rekommendera dig att lta ngon annan gra det hr t dig.
Annars fr du vl ta en multimeter och mta. Mellan fas och nolla br du ha runt 220-250 V, mellan nolla och jord ska ingen spnning frekomma, mellan fas och jord kan viss spnning finnas, eventuellt ngra enstaka V.

Jorden ska du inte blanda in i den dr kopplingen. Du ska bara ha fas och nolla dr, vanligtvis brun och bl, respektive. Kan dock ven vara andra frger, kika d p vad jag skrev ovan. Det spelar ingen roll om du vnder p fas och nolla i en vxelstrmsapplikation.
Citera
2017-01-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Med tanke p hur du formulerade slutet av frga #1 s skulle jag rekommendera dig att lta ngon annan gra det hr t dig.
Annars fr du vl ta en multimeter och mta. Mellan fas och nolla br du ha runt 220-250 V, mellan nolla och jord ska ingen spnning frekomma, mellan fas och jord kan viss spnning finnas, eventuellt ngra enstaka V.

Jorden ska du inte blanda in i den dr kopplingen. Du ska bara ha fas och nolla dr, vanligtvis brun och bl, respektive. Kan dock ven vara andra frger, kika d p vad jag skrev ovan. Det spelar ingen roll om du vnder p fas och nolla i en vxelstrmsapplikation.

Va?
Mellan fas & jord, bara ngra enstaka volt??
Citera
2017-01-12, 17:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
(2) Fr jag och br jag gra detta arbete sjlv. r era rd p (1) ovan s pass skra att jag kan genomfra arbetet p ett skert stt?s

Fr du: Rent juridiskt r svaret nej.

Br du: med tanke p hur du formulerar dig s sger jag "nej" ven dr

Men, om du vill gra det enda: Det spelar ingen roll hur du kopplar d det r vxelspnning, s lnge du ger fan i att ansluta ngon ledare i den grngula i taket.
Citera
2017-01-12, 17:43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fr du: Rent juridiskt r svaret nej.

Br du: med tanke p hur du formulerar dig s sger jag "nej" ven dr

Men, om du vill gra det enda: Det spelar ingen roll hur du kopplar d det r vxelspnning, s lnge du ger fan i att ansluta ngon ledare i den grngula i taket.

S ingen av IKEAs lampor som sljs utan annat n en sockerbit fr ingen lagligen koppla in?
Citera
2017-01-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
S ingen av IKEAs lampor som sljs utan annat n en sockerbit fr ingen lagligen koppla in?

Om man saknar ndvndig kunskap s fr man inte...
Citera
2017-01-12, 17:47
Medlem
killawifes avatar
Skruva i den bla i den ena och den bruna i den andra, isolera bda med krympslang eller eltejp. Klart.

Eller byt ut metallkopplingarna mot en sockerbit med tv kopplingar s slipper du isolera.

Fasen och nollan vxlar hela tiden d det spelar ingen roll hur man kopplar in dem. Endast jorden r viktig men det finns som man tidigare sagt ingen sn hr. Vill du jorda och har en sn kabel i ditt uttag s kan du gjorda den till lampans chassie, det r oftast s det r gjort frn fabriken.
Citera
2017-01-12, 17:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Eh, jag missade ordet "propp". Sorry.

S okej han skulle f, om han hade ndvndig kunskap
Citera
2017-01-12, 18:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

/DumbassGenius

Det ser misstnkt ut p bilden som om du har kpt en taklampa som numera ska jordas om du kopplar in den i en jordad milj. En btre bild p taklampan och anslutningen av den transparenta lampsladden i taklampan vore drfr nskvrd.

Att koppla in en ojordad lampa/apparat med metallhlje i en jordad milj kan innebra livsfara vid ett fel.
Citera
2017-01-12, 18:51
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Skruva i den bla i den ena och den bruna i den andra, isolera bda med krympslang eller eltejp. Klart.

Eller byt ut metallkopplingarna mot en sockerbit med tv kopplingar s slipper du isolera.

Fasen och nollan vxlar hela tiden d det spelar ingen roll hur man kopplar in dem. Endast jorden r viktig men det finns som man tidigare sagt ingen sn hr. Vill du jorda och har en sn kabel i ditt uttag s kan du gjorda den till lampans chassie, det r oftast s det r gjort frn fabriken.

Vad ska han med en sockerbit till? Bara att kpa en passande kontakt och skruva in ledningarna i de enda metalldelarna som finns. Det r verkligen svrt att gra fel om man r noggrann med att f in alla trdar i hlen och skala rtt lngd.
Citera
2017-01-12, 19:02
Medlem
Citat:
Vad ska han med en sockerbit till? Bara att kpa en passande kontakt och skruva in ledningarna i de enda metalldelarna som finns. Det r verkligen svrt att gra fel om man r noggrann med att f in alla trdar i hlen och skala rtt lngd.

Trdarna i ALLA lampor jag kopplat in har varit fr korta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in