• 1
  • 2
2017-01-12, 15:49
Medlem
Hej,

Jag har köpt en taklampa som har samma "färg" på ledarna (de är transparenta/silver) enligt länkad bild här.

Vet inte vilken som är fas, neutral eller om någon av dem till och med är jord.

(1) Hur gör jag för att ansluta ledarna korrekt till en trepolig taklamppropp? (Använder bara fas och neutral i proppen, men spelar det någon roll vilken av ledarna som kopplas var och kan någon av dem vara jord?)

(2) Får jag och bör jag göra detta arbete själv. Är era råd på (1) ovan så pass säkra att jag kan genomföra arbetet på ett säkert sätt?

(3) Om jag behöver anlita någon för jobbet att montera lampan, vad kostar det?

Tack ska ni ha för hjälp och svar.

/DumbassGenius
Citera
2017-01-12, 16:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Sök på taklampa i denna avdelning så ser vad svaren varit till de arméer av folk som undrat samma sak förut. Det finns ingen jordledare på bilden och fas och nolla kvittar vilken man tar till.
Citera
2017-01-12, 16:38
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbassGenius
Hej,

Jag har köpt en taklampa som har samma "färg" på ledarna (de är transparenta/silver) enligt länkad bild här.

(1) Hur gör jag för att ansluta ledarna korrekt till en trepolig taklamppropp? (Använder bara fas och neutral i proppen, men spelar det någon roll vilken av ledarna som kopplas var och kan någon av dem vara jord?)

(2) Får jag och bör jag göra detta arbete själv. Är era råd på (1) ovan så pass säkra att jag kan genomföra arbetet på ett säkert sätt?

/DumbassGenius
Med tanke på hur du formulerade slutet av fråga #1 så skulle jag rekommendera dig att låta någon annan göra det här åt dig.
Annars får du väl ta en multimeter och mäta. Mellan fas och nolla bör du ha runt 220-250 V, mellan nolla och jord ska ingen spänning förekomma, mellan fas och jord kan viss spänning finnas, eventuellt några enstaka V.

Jorden ska du inte blanda in i den där kopplingen. Du ska bara ha fas och nolla där, vanligtvis brun och blå, respektive. Kan dock även vara andra färger, kika då på vad jag skrev ovan. Det spelar ingen roll om du vänder på fas och nolla i en växelströmsapplikation.
Citera
2017-01-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Med tanke på hur du formulerade slutet av fråga #1 så skulle jag rekommendera dig att låta någon annan göra det här åt dig.
Annars får du väl ta en multimeter och mäta. Mellan fas och nolla bör du ha runt 220-250 V, mellan nolla och jord ska ingen spänning förekomma, mellan fas och jord kan viss spänning finnas, eventuellt några enstaka V.

Jorden ska du inte blanda in i den där kopplingen. Du ska bara ha fas och nolla där, vanligtvis brun och blå, respektive. Kan dock även vara andra färger, kika då på vad jag skrev ovan. Det spelar ingen roll om du vänder på fas och nolla i en växelströmsapplikation.

Va?
Mellan fas & jord, bara några enstaka volt??
Citera
2017-01-12, 17:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
(2) Får jag och bör jag göra detta arbete själv. Är era råd på (1) ovan så pass säkra att jag kan genomföra arbetet på ett säkert sätt?s

Får du: Rent juridiskt är svaret nej.

Bör du: med tanke på hur du formulerar dig så säger jag "nej" även där

Men, om du vill göra det enda: Det spelar ingen roll hur du kopplar då det är växelspänning, så lönge du ger fan i att ansluta någon ledare i den gröngula i taket.
Citera
2017-01-12, 17:43
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Får du: Rent juridiskt är svaret nej.

Bör du: med tanke på hur du formulerar dig så säger jag "nej" även där

Men, om du vill göra det enda: Det spelar ingen roll hur du kopplar då det är växelspänning, så lönge du ger fan i att ansluta någon ledare i den gröngula i taket.

Så ingen av IKEAs lampor som säljs utan annat än en sockerbit får ingen lagligen koppla in?
Citera
2017-01-12, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Så ingen av IKEAs lampor som säljs utan annat än en sockerbit får ingen lagligen koppla in?

Om man saknar nödvändig kunskap så får man inte...
Citera
2017-01-12, 17:47
Medlem
killawifes avatar
Skruva i den blåa i den ena och den bruna i den andra, isolera båda med krympslang eller eltejp. Klart.

Eller byt ut metallkopplingarna mot en sockerbit med två kopplingar så slipper du isolera.

Fasen och nollan växlar hela tiden då det spelar ingen roll hur man kopplar in dem. Endast jorden är viktig men det finns som man tidigare sagt ingen sån här. Vill du jorda och har en sån kabel i ditt uttag så kan du gjorda den till lampans chassie, det är oftast så det är gjort från fabriken.
Citera
2017-01-12, 17:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Eh, jag missade ordet "propp". Sorry.

Så okej han skulle få, om han hade nödvändig kunskap
Citera
2017-01-12, 18:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

/DumbassGenius

Det ser misstänkt ut på bilden som om du har köpt en taklampa som numera ska jordas om du kopplar in den i en jordad miljö. En bätre bild på taklampan och anslutningen av den transparenta lampsladden i taklampan vore därför önskvärd.

Att koppla in en ojordad lampa/apparat med metallhölje i en jordad miljö kan innebära livsfara vid ett fel.
Citera
2017-01-12, 18:51
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Skruva i den blåa i den ena och den bruna i den andra, isolera båda med krympslang eller eltejp. Klart.

Eller byt ut metallkopplingarna mot en sockerbit med två kopplingar så slipper du isolera.

Fasen och nollan växlar hela tiden då det spelar ingen roll hur man kopplar in dem. Endast jorden är viktig men det finns som man tidigare sagt ingen sån här. Vill du jorda och har en sån kabel i ditt uttag så kan du gjorda den till lampans chassie, det är oftast så det är gjort från fabriken.

Vad ska han med en sockerbit till? Bara att köpa en passande kontakt och skruva in ledningarna i de enda metalldelarna som finns. Det är verkligen svårt att göra fel om man är noggrann med att få in alla trådar i hålen och skala rätt längd.
Citera
2017-01-12, 19:02
Medlem
Citat:
Vad ska han med en sockerbit till? Bara att köpa en passande kontakt och skruva in ledningarna i de enda metalldelarna som finns. Det är verkligen svårt att göra fel om man är noggrann med att få in alla trådar i hålen och skala rätt längd.

Trådarna i ALLA lampor jag kopplat in har varit för korta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in