2023-10-12, 13:41
Medlem
Damn, tråden fick mycket större fokus än vad jag kunnat tro. Roligt att intresset utav glasflaska soda finns. En pizzeria jag var stamkund på hade just dessa läskar på glasflaska från de röda backarna. Kul att vissa värderar sin dryck de erbjuder istället för de galet tråkiga jävla plastflaskorna / burkarna. Så enormt tråkigt.

Finns en butik i Stockholm som har all världens läsk. Säkert 44 olika sorters cola på glasflaska med vanilj osv. Matgeek besökte butiken. Soda Nation heter den. Hade jag bott i Stockholm; ens 5 mil ifrån skulle jag köpt med mig många sorter. Helvete vilka kvalitativa glasflask drycker där fanns……

Vi snackar Cola från många olika delstater i USA som är enormt omtalade. Sedan återigen, vaniljcola också. Alltså en riktig vaniljcola. Dvs, smakar man den så förstår man att Coca Colas vanilj inte ens ska få lov att existera. Så god ska den vara.

Sådant här intresserar mig enormt.
Citera
2023-10-12, 15:16
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Mjölk i flaska? Måste nog bara finnas att hitta ute på vischan, va?
Det fanns förr och det smakade riktigt gott köpte det i Tyskland för ett antal år sedan väldigt god.

Den dagen jag hittar läsk och mjölk i glasflaska blir det köpa 😋
Citera
2023-10-12, 20:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Mjölk i flaska? Måste nog bara finnas att hitta ute på vischan, va?

Aldrig druckit det (dricker inte heller mjölk som vuxen man), men sett det utomlands i mejerihyllorna någon gång. Minns inte vilket land det var i.

Citat:
Ursprungligen postat av asdman123
Nu gör du en mycket gammal man förvirrad.

Lätt hänt!

Även jag minns inte sådant här mellan varven.

Därav att det är en fördel med den goda seden att citera relevanta delar av de inlägg som man vill replikera på.

Citat:
Var det inte du som berättade att du går runt mycket stelt med händerna full med både flaska och glas på krogen? Du sa att jag som stilar runt mycket vant och avslappnat på krogen med en glasflaska är WT?

Njae, har inte nämnt något om att det är stel att driva öl ur glas. Absolut inte. Där minns du nog fel.

Däremot så har du helt rätt i att det är extremt bonningt och WT att halsa öl direkt ur flaskorna.

Du ville imponera på brudarna, framför killarna som beställer "stor stark". Då skall du inte halsa ölen direkt ur flaskan.

Visst händer det att jag även dricker någon öl direkt ur en flaska (tex. en sämre AW på jobbet där de inte har glas, även om det är ovanligt), men finns det glas så föredrar jag alltid det.

Orsaken att jag föredrar att dricka öl på klas är dock inte för att varken ha stil/klass och därmed imponera på brudarna, utan för att ölen helt enkelt smakar mycket godare då.

Citat:
För att återigen segla (!) in på topic så undrar jag om Zingo fortfarande finns kvar?

Ingen aning. Dricker inte läskeblask som vuxen man. Du får fråga någon annan, eller googla.
Citera
2023-10-12, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Aldrig druckit det (dricker inte heller mjölk som vuxen man), men sett det utomlands i mejerihyllorna någon gång. Minns inte vilket land det var i.

Lätt hänt!

Även jag minns inte sådant här mellan varven.

Därav att det är en fördel med den goda seden att citera relevanta delar av de inlägg som man vill replikera på.

Njae, har inte nämnt något om att det är stel att driva öl ur glas. Absolut inte. Där minns du nog fel.

Däremot så har du helt rätt i att det är extremt bonningt och WT att halsa öl direkt ur flaskorna.

Du ville imponera på brudarna, framför killarna som beställer "stor stark". Då skall du inte halsa ölen direkt ur flaskan.

Visst händer det att jag även dricker någon öl direkt ur en flaska (tex. en sämre AW på jobbet där de inte har glas, även om det är ovanligt), men finns det glas så föredrar jag alltid det.

Orsaken att jag föredrar att dricka öl på klas är dock inte för att varken ha stil/klass och därmed imponera på brudarna, utan för att ölen helt enkelt smakar mycket godare då.

Ingen aning. Dricker inte läskeblask som vuxen man. Du får fråga någon annan, eller googla.

Haha, jag hade citerat dig om det inte vore för att precis alla inläggen försvann, vilket jag kan förstå för "vi" var ruskigt off.

Ikväll är jag en mycket svag och slagen man, så jag låter dig hållas. Jag står dock för att jag är WT och att jag vet vad som funkar.

Jag förstår det och kan spontant respektera att du vill dricka god öl. Själv så handlar krogen om något annat än att dricka svart IPA.

Vi möts säkert igen. Fridens.
Citera
2023-10-22, 09:20
Medlem
Det är mycket trevligare med cola från glas! Burk kan funka det med.

Cola från petflaska har en hint av plastsmak. Jag kan öppna en burk läsk och dricka ur den dagen efter och fortfarande ha lite kolsyra i även om den naturligtvis inte är lika god som dagen före. En pet-cola som lämnats öppen är vedervärdig dagen efter.
Senast redigerad av Mulver 2023-10-22 kl. 09:22.
Citera
2023-11-17, 10:00
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Frågan var väl:
Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?
Ni diskuterar miljöfrågor och glas vs plast 😂

Nå, finns de kvar öht?
Kan det finnas någon konservativ liten icahandlare kvar där ute som sitter på en back?
Citera
2023-11-17, 13:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Frågan var väl:
Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?
Ni diskuterar miljöfrågor och glas vs plast 😂

Nå, finns de kvar öht?
Kan det finnas någon konservativ liten icahandlare kvar där ute som sitter på en back?

Nu dricker jag inte läskedryck (är vuxen man), men jag handlar mycket på olika ICA-butiker och har inte sett några där.
Citera
2023-11-17, 18:33
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu dricker jag inte läskedryck (är vuxen man), men jag handlar mycket på olika ICA-butiker och har inte sett några där.

Är du för vuxen för läsk menar du?
Nått annat du är orolig för?
Citera
2023-11-17, 19:01
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Det är ingen som helst skillnad mellan burk, glas eller PET i smak. Ni som tror att det får köra ett blindtest och se hur det går. Ni inbillar er bara.
Citera
2023-11-18, 02:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Är du för vuxen för läsk menar du?

Ja. Absolut.

Men oavsett smak/avsmak för sockrat vatten så kan jag förstå känslan i en glasflaska. Gillar inte vin på boxar, utan det skall vara vin på glasflaska som man häller upp från tycker jag. Tycker även att 25cl CocaCola-flaskorna är en snygg designklassiker.
Citera
2023-11-18, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Backläskens guldålder var första hälften av 90-talet, när vinnaren av The Pepsi Challenge (Pepsi) ännu ingick i sortimentet. Därefter kom Cuba Colan, vill jag minnas, som senare ersattes av Apotekarnes hostmedicin.

Med glädje och begynnande diabetes minns jag även banan- och krusbärssodan, men på frågan om det är trevligt med ”glasflaska läsk” blir svaret nej. Motivering vägras.
Nja.. Hela min uppväxt fanns läsk bara i träbackar.. 60 talet.. dricka bilen kom hem till områdena å sålde på parkeringen.
Citera
2023-11-18, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nja.. Hela min uppväxt fanns läsk bara i träbackar.. 60 talet.. dricka bilen kom hem till områdena å sålde på parkeringen.
Plastbackar kom senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in