2023-10-11, 08:26
Medlem
fjollciggs avatar
Backläskens guldålder var första hälften av 90-talet, när vinnaren av The Pepsi Challenge (Pepsi) ännu ingick i sortimentet. Därefter kom Cuba Colan, vill jag minnas, som senare ersattes av Apotekarnes hostmedicin.

Med glädje och begynnande diabetes minns jag även banan- och krusbärssodan, men på frågan om det är trevligt med ”glasflaska läsk” blir svaret nej. Motivering vägras.
Citera
2023-10-11, 08:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
Något utav det bästa jag vet när det gäller läsk är i sådana backar. Det är inte många butiker kvar som har en röd back med annat än vatten i dag. Införskaffade igår champis, trocadero, cuba cola, fruktsoda, sockerdricka, m.m på back och det är fantastiskt gott. Är starkt emot plast. Det är as dåligt, förstör smaken och kan inte mäta sig med läsk på glasflaska.

Vad tycker ni? Har era butiker kvar de röda backarna med riktigt svensk läsk?

Du glömde lättöl i de bruna flaskorna.
Citera
2023-10-11, 09:54
Medlem
grungewhores avatar
Jag föredrar faktiskt cola på burk, 9 av 10 gånger, men de där klassiska flaskorna iskalla en sommardag är oslagbara.

De var ju jävligt opraktiska, backarna, men något jag saknar är lättöl på flaska.

Sen har väl burk bättre hållbarhet, åtminstone vet jag att ölbryggare argumenterat för det, men vet inte om det stämmer för industriell buteljering.

En av de sämsta sakerna med flaskornas försvinnande är att många smaker nu bara går att köpa på 1,5 litersflaska. Grappo är ett typexempel.
Citera
2023-10-11, 09:57
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Läskedryck är en gudasänd gåva och sätter en för jävla trevlig guldkant på tillvaron, och precis som du säger, det är för jävla gott i glasflaska!

Har en butik som säljer coca-cola zero i glasflaska, i gammal stil med så tjockt glas att den knappt går att ta sönder, för jävla fint!

Får jag vara så ofin och fråga hur gammal du är?

Som barn och i ungdomen så älskade jag CC, men som vuxen hatar jag all läskeblask/sockerdryck.
Citera
2023-10-11, 10:49
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
I Asien finns cola fortfarande i glasflaskor, tyvärr bara sockervarianten.

Även här i välsorterade mataffärer, både vanlig och zero.

Glasflaskor är klart godast att dricka ur.
Citera
2023-10-11, 11:03
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
läsk e för små barn. dock håller ja med om att öl o sprit o vin e godare på glas flaska än plast. tror de e dels psykologiskt att glaset känns mer premium samt att plasten släpper ifrån sig kemikalier o bi smak :P

Håller med, likadant med energidryck, fast det är för tjocka vuxna som inte fattar att de beter sig som barn.
Citera
2023-10-11, 11:09
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Håller med, likadant med energidryck, fast det är för tjocka vuxna som inte fattar att de beter sig som barn.

Jo, instämmer. Ser mest förvuxna barn som dricker både "energidrycker" och vanliga sockrade läskedrickor. Samt naturligtvis ännu vanligare att dricka detta bland ungdomar och barn.
Citera
2023-10-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
läsk e för små barn. dock håller ja med om att öl o sprit o vin e godare på glas flaska än plast. tror de e dels psykologiskt att glaset känns mer premium samt att plasten släpper ifrån sig kemikalier o bi smak :P

"Läsk e för små barn"

Kan inte skriva korrekt samt använder sig av ":P"

Vad ska man säga?

Ont. Ja, glasflaskor är väldigt trevliga en varm sommardag.
Citera
2023-10-11, 11:15
Medlem
godboys avatar
Nu dricker inte jag knappt läsk, blir typ två läsk om året 33 cl. Men när jag var liten på 80 talet så kom drickabilen en gång i veckan eller varannan vecka och då köpte vi en eller två backar därifrån som stod i källaren.

Idag så dricker jag öl, och då ska det helst vara på glasflaska. Plastflaska går bort helt.
Citera
2023-10-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det beror på att aluminumburkarna är fodrade med plast som påverkar smaken. Helt klart smakar de bättre och håller längre i glas, men miljö nissarna vägrar ge med sig.
Varför skulle de miljömedvetna vilja ha plast menar du?
Citera
2023-10-11, 11:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu dricker inte jag knappt läsk, blir typ två läsk om året 33 cl. Men när jag var liten på 80 talet så kom drickabilen en gång i veckan eller varannan vecka och då köpte vi en eller två backar därifrån som stod i källaren.

Idag så dricker jag öl, och då ska det helst vara på glasflaska. Plastflaska går bort helt.

Instämmer helt. Öl och vin är trevligast att servera från glasflaska, även om man helst häller upp det i riktiga ölglas respektive vinglas.

Även jag har slutat dricka CC (bälgade i mig av det i ungdomen), men den klassiska 25cl CC-flaskan är ju en riktigt snygg designikon.
Citera
2023-10-11, 11:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Instämmer helt. Öl och vin är trevligast att servera från glasflaska, även om man helst häller upp det i riktiga ölglas respektive vinglas.

Även jag har slutat dricka CC (bälgade i mig av det i ungdomen), men den klassiska 25cl CC-flaskan är ju en riktigt snygg designikon.
Håller med dig. Öl ska komma på glasflaska och hälles upp i ett ölglas på fot, eller i värsta fall i ett vinglas. Det är så jag vill avnjuta öl i alla fall.

Läsk och saft bälgade jag också i mig i min ungdom, men smaken har väl mognat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in