Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 13:58
  #73
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Man undrar också vem som tipsat polisen. Det låter snarare som någon enskild person som tjallat än internationellt spaningsarbete av SÄPO. Vore det det så skulle väl UD och polisens talesman informerats så att de var förberedda.

Svenska myndigheter utfärdar väl ett par hundra europeiska arresteringsorder årligen så det är inte konstigt att ingen direkt vet vem det gäller.
Citera
2017-01-12, 15:32
  #74
Medlem
Tror inte SÄPO jagar AFA-ligister utomlands, det verkar som ett slöseri med resurser.

Det rör sig nog snarare om någon som kartlagt landsmän som motarbetat regimen i t.ex. Iran, Eritrea, eller några andra nationer som brukar ägna sig åt sådant.
Citera
2017-01-12, 15:39
  #75
Medlem
Vad är det exakt hen har gjort?
Citera
2017-01-12, 15:55
  #76
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D123
Tror inte SÄPO jagar AFA-ligister utomlands, det verkar som ett slöseri med resurser.

Det rör sig nog snarare om någon som kartlagt landsmän som motarbetat regimen i t.ex. Iran, Eritrea, eller några andra nationer som brukar ägna sig åt sådant.

Nu vet jag inte om översättningen från spansk media faktiskt överensstämmer med de riktiga brottsmisstankarna men skulle något sådant kunna klassas som hot mot rikets säkerhet?

Citat:
Hot mot rikets säkerhet är sådana hot som anses riskera rikets fortsatta existens och dess grundläggandes institutioner, samt viktiga principer vilken grundlagen vilar på. I Sverige är Säkerhetspolisen den myndighet som i första hand har till uppgift att bekämpa dessa hot men även MUST har ansvar för detta om hotet kommer från utlandet.
Citera
2017-01-12, 16:40
  #77
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Vad är det exakt hen har gjort?

Prova att fråga här: (FB) Hobby
Brynstenar används för flera ändamål.

Åter till ämnet. Jag tror också på "olovlig underrättelseverksamhet mot person" och vad mer det kan röra sig om när blattarna spionerar på varandra. Det torde väl numera vara bland de vanligaste brotten som sorteras under brott mot rikets säkerhet?
Citera
2017-01-12, 17:58
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_ordning

Sök och du skola finna.

Så sant, den som söker han letar.
Citera
2017-01-12, 18:00
  #79
Medlem
”internationellt efterlyst av svenska myndigheter”
”När hans identitet fastställts och uppgifterna om de misstänkta brotten bekräftats ska mannen ha gripits på sitt rum.”
”Polisens Nationella operativa avdelning i Sverige, Noa, har inga uppgifter om fallet.”
”svenska UD har inte heller någon kännedom om händelsen”

Hal som en ål, skön lirare.
Citera
2017-01-12, 18:19
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Prova att fråga här: (FB) Hobby
Brynstenar används för flera ändamål.

Åter till ämnet. Jag tror också på "olovlig underrättelseverksamhet mot person" och vad mer det kan röra sig om när blattarna spionerar på varandra. Det torde väl numera vara bland de vanligaste brotten som sorteras under brott mot rikets säkerhet?

Frågade på den tråden men inte fått något svar ännu, skulle inte du kunna ta dig tid å förklara?
Citera
2017-01-12, 18:25
  #81
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Konstig kombination. Någon idiot som varit inne och härjat på något skyddsområde?



Han är inte svensk medborgare. Faktum är att han inte ens har PUT. Han sköt sig rejält i foten när han trodde han kunde chilla ett tag i Turkiet för att komma undan straff i Sverige .

Misstankarna mot Dano är inte längre kvar i Sverige. Så hur sköt han sig i foten? berätta det för mig är du snäll.
Citera
2017-01-12, 19:02
  #82
Medlem
lasternassummas avatar
Det är inte ovanligt att asylsökande utgör hot mot rikets säkerhet
Under 2014 skickade migrationsverket 120 misstänkta fall till SÄPO.
Under första halvåret 2015 var det 130 fall.

Läs mer:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mig...kets-sakerhet/

Som artikeln är skriven kan det tolkas som att gränserna mellan terrorism, krigsförbrytelser och brott mot rikets säkerhet kan vara lite otydliga.

En tanke slår mig när jag läser BrB 19 kap. 1§ är:
Om någon, med utländskt bistånd, försöker införa eller tillämpa sharialagar i Sverige, är det då ett brott mot Sveriges säkerhet?

Som jag förstår är det inte avgjort om sharialagar får tillämpas i Sverige eller inte:

http://www.gp.se/ledare/iransk-lag-s...sverige-1.3555

Citera
2017-01-12, 19:23
  #83
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
”internationellt efterlyst av svenska myndigheter”
”När hans identitet fastställts och uppgifterna om de misstänkta brotten bekräftats ska mannen ha gripits på sitt rum.”
”Polisens Nationella operativa avdelning i Sverige, Noa, har inga uppgifter om fallet.”
”svenska UD har inte heller någon kännedom om händelsen”

Hal som en ål, skön lirare.

Ett par hundra sådana europeiska arresteringsordrar utfärdas i Sverige årligen. Det behöver inte finnas någon information om i vilket land personen befinner sig. I de flesta fallen lär ingen sitta som på nålar i väntan på att det skall hända något.

Jag tror snarare att fredagskompet brinner inne för någon besviken åklagare som mentalt lagt det här på hyllan sedan länge.

Citera
2017-01-12, 19:24
  #84
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Man undrar också vem som tipsat polisen. Det låter snarare som någon enskild person som tjallat än internationellt spaningsarbete av SÄPO. Vore det det så skulle väl UD och polisens talesman informerats så att de var förberedda.

Svenska myndigheter utfärdar väl ett par hundra europeiska arresteringsorder årligen så det är inte konstigt att ingen direkt vet vem det gäller.

Kan det vara så enkelt att han visat sitt pass på hotellet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback