2017-01-12, 19:32
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Misstankarna mot Dano är inte längre kvar i Sverige. Så hur sköt han sig i foten? berätta det för mig är du snäll.

De drog in hans permanenta uppehållstillstånd .
http://www.expressen.se/gt/og-ledare...allstillstand/
Han kom undan åtalet men får snällt stanna kvar i Turkiet. Jag tror inte planen var att stanna kvar i Turkiet för alltid.
Citera
2017-01-12, 19:35
Medlem
staticages avatar
Hot mot rikets säkerhet=Etnisk svensk

Hade det varit en utlänning hade det hetat "planerat terrorattack"

Eller så svamlar jag bara.
Citera
2017-01-12, 19:40
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
De drog in hans permanenta uppehållstillstånd .
http://www.expressen.se/gt/og-ledare...allstillstand/
Han kom undan åtalet men får snällt stanna kvar i Turkiet. Jag tror inte planen var att stanna kvar i Turkiet för alltid.

Men tror du planen var att få 15-18 års fängelse då? Jag menar att han är oskyldig men oavsett vad kan du inte jämföra att de lagt med ärendet och befinner sig utomlands med att sitta på kåken en massa år. Han kommer att kunna återvända om han önskar det, dessutom.
Citera
2017-01-12, 19:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det är inte ovanligt att asylsökande utgör hot mot rikets säkerhet
Under 2014 skickade migrationsverket 120 misstänkta fall till SÄPO.
Under första halvåret 2015 var det 130 fall.

Läs mer:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mig...kets-sakerhet/

Som artikeln är skriven kan det tolkas som att gränserna mellan terrorism, krigsförbrytelser och brott mot rikets säkerhet kan vara lite otydliga.

En tanke slår mig när jag läser BrB 19 kap. 1§ är:
Om någon, med utländskt bistånd, försöker införa eller tillämpa sharialagar i Sverige, är det då ett brott mot Sveriges säkerhet?

Som jag förstår är det inte avgjort om sharialagar får tillämpas i Sverige eller inte:

http://www.gp.se/ledare/iransk-lag-s...sverige-1.3555

Är man asylsökande i Sverige är man ju inte svensk?
Citera
2017-01-12, 19:47
Medlem
Lustigt; en person som är internationellt efterlyst av svenska myndigheter torde finnas i ett register vilket också tycks varit fallet iom att de misstänkta brotten bekräftats innan gripandet. När man sedan kommit så långt i processen glider allt in i dimman. Kul om vi får veta vad detta handlar om.
Citera
2017-01-12, 19:48
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Men tror du planen var att få 15-18 års fängelse då? Jag menar att han är oskyldig men oavsett vad kan du inte jämföra att de lagt med ärendet och befinner sig utomlands med att sitta på kåken en massa år. Han kommer att kunna återvända om han önskar det, dessutom.

Om han är oskyldig så var det snyggt att låta sig i praktiken bli utvisad
Citera
2017-01-12, 19:51
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Om han är oskyldig så var det snyggt att låta sig i praktiken bli utvisad

Han skulle bli dömd för det. Det är det jag pratar om.
Citera
2017-01-12, 19:55
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Turkar får inte asyl i Sverige. Det krävs dessutom visum för turkar att resa till Sverige. Jag tror inte att han får nåt visum.
Citera
2017-01-12, 20:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Är man asylsökande i Sverige är man ju inte svensk?

Jag vet inte hur långt tid det tar, men från ankomst som flykting till PUT till medborgarskap är väl ca 3-4 år?

Om migrationsverket hittade 130 misstänkta fall av hot mot rikets säkerhet som dom skickade till SÄPO under första halvåret 2015 så är min gissning att det var betydligt fler som borde skickats till SÄPO men som slank igenom. Kanske underskattar jag migrationsverkets förmåga att hitta terrorister bland de som kommer. Åldersfördelning och könsfördelning bland flyktingar kan dock betyda motsatsen.

Citera
2017-01-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Turkar får inte asyl i Sverige. Det krävs dessutom visum för turkar att resa till Sverige. Jag tror inte att han får nåt visum.

Han får väll hålla tummarna för ett EU inträde då.. bara att kliva in med familj och crew
Citera
2017-01-12, 23:55
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2016-10-07
Vad är det exakt hen har gjort?

Då det enligt uppgifterna rör sig om en man skrives det han och ingenting annat.
Citera
2017-01-13, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenshield
Då det enligt uppgifterna rör sig om en man skrives det han och ingenting annat.

Okej sorry. Vad är det HAN har gjort? Har lätt form av dyselexi så inte så lätt att hänga med i allt som skrivits å länkats.

Var så nyfiken på "brottet" därav min raka fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in