2017-01-12, 09:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Denho Acar?

Han tyckte väl att det blev väl trist i Turkiet och bestämde sig för att ta en tripp till Kanarieöarna men Interpol har långa armar, även FRA. De avlyssnar väl hans kompisar så han kan ju inte räkna med att tala klartext med någon i Sverige.

Verksamhet i gangstersyndikat kan absolut sorteras in under brottslighet som hotar rikets säkerhet. Det sprider sig snart till varje förort och krafttag måste tas om riket inte ska bryta samman av inre strider. Jag tycker det är en klockren efterlysning.
Citera
2017-01-12, 09:43
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Kan det vara så att den Svenska polisen, för en gångs skull, lägger ribban så högt som möjligt vad det gäller brottsrubriceringen enbart av skälet att myndigheterna skall erhålla maximalt med befogenheter?

Annars så har ju det Nya Sverige fått vänja sig med att polisen gör tvärtom, våldtäktsförsök blir ofredande, för att snygga till brottsstatistiken och för att det skall bli lättare att skriva av ärenden.

Man skulle gärna ha bekräftat brottsrubriceringen från svenskt rättsväsende. Det finna alla möjligheter till betydelseglidningar när det hela översatts från svenska till spanska och sedan tillbaka igen.

Här är ett exempel på en utlänning som greps av spansk polis eftersom han var efterlyst för "un delito contra el orden público y la seguridad del Estado", dvs samma brottsrubricerimg som svensken.

http://ecodiario.eleconomista.es/esp...el-Estado.html

Denne engelske medborgare av iranskt ursprung hade dömts till 6 månaders fängelse för bedrägeri och innehav av "otillåtet material". Visst skulle det kunna finnas något slags koppling till terrorism men 6 månaders fängelse låter inte som något jätteallvarligt.

Med tanke på att de svenska myndigheter AB kontaktat inte spontant verkar ha en susning om mannen som nu gripits så är mitt förslag att det kanske är mindre dramatiskt än spioneri eller terrorism.
Citera
2017-01-12, 09:49
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Man skulle gärna ha bekräftat brottsrubriceringen från svenskt rättsväsende. Det finna alla möjligheter till betydelseglidningar när det hela översatts från svenska till spanska och sedan tillbaka igen.

Här är ett exempel på en utlänning som greps av spansk polis eftersom han var efterlyst för "un delito contra el orden público y la seguridad del Estado", dvs samma brottsrubricerimg som svensken.

http://ecodiario.eleconomista.es/esp...el-Estado.html

Denne engelske medborgare av iranskt ursprung hade dömts till 6 månaders fängelse för bedrägeri och innehav av "otillåtet material". Visst skulle det kunna finnas något slags koppling till terrorism men 6 månaders fängelse låter inte som något jätteallvarligt.

Med tanke på att de svenska myndigheter AB kontaktat inte spontant verkar ha en susning om mannen som nu gripits så är mitt förslag att det kanske är mindre dramatiskt än spioneri eller terrorism.

Tack för den informationen, verkligen intressant!

Och 6 månader i UK då de dömer hårdare än Sverige är ju en bra signal på att det kan vara något enklare?

Läste i tråden ett förslag på att det kunde vara någon "hackare" som snurrat runt i den Svenska cyberrymden, ett förslag som man kanske skulle hänga hatten på?
Citera
2017-01-12, 09:51
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarrn
Min första tanke också när jag hörde det på nyheterna i morse. Självklart kan det vara någon spion eller annat saftigt, men lättare att få tag på någon för polisen och att få internationell hjälp om man slår på stora trumman.

Spännande hur som, bra jobbat av spanska polisen!

Sedan så har ju Spanien, särskilt vissa regioner, varit kända gömställen för efterlysta tack vare korruptionen inom polisen.

Jag undrar om det fortfarande är så illa?
Citera
2017-01-12, 10:42
Medlem
Sam.Boyds avatar
Skulle gissa på att det är någon som hackat försvaret, polisen, sjukvården, skatteverket.

En anony hackare på vänsterkanten....
Citera
2017-01-12, 12:11
Medlem
ApolloGrekens avatar
Man ska inte övertolka "seguridad del estado"
Mina kunskaper i spanska är begränsade, men utöver att betyda spioner, terrorismi mm kan det också beteckna mildare brott. Jag tror att ordnande av olaglig demonstration, grafitti på statlig byggnad och misshandel av polis hör dit.

Därmed naturligtvis inte sagt att det inte kan gälla terrorism
Citera
2017-01-12, 12:18
Medlem
DickeFixs avatar
Här är en spansk artikel. Inte mycket mer information vad jag kan se men bekräftar i.a.f. att G.C. som i vissa medier rapporterats som den misstänktes initialer, uppenbart är en misstolkad förkortning av Gran Canaria:

http://www.laprovincia.es/sucesos/20...do/898252.html
Citera
2017-01-12, 12:23
Medlem
"Svensk" medborgare som kartlägger andra "svenska" medborgare?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fly...-for-spionage/
http://aktuelltfokus.se/turkiska-reg...are-i-sverige/

Olovlig underättelseverksamhet
http://www.regeringen.se/rattsdokume...02/sou-201295/
Citera
2017-01-12, 12:35
Medlem
malmobons avatar
Den 43-årige mannen har enligt uppgifter från polisen på Kanarieöarna svenskt medborgarskap

http://www.canariajournalen.no/Nyhet...a-Gran-Canaria
Citera
2017-01-12, 13:10
Medlem
Ett långskott skulle kunna vara snutens nemesis Jonas Falk då dom fuckade upp det förra åtalet så det bara sjöng om det och nu försöker dom med något om " rikets säkerhet " etc. Åldern stämmer och han är väl tvingad till att vara i Spanien vilket GC tillhör.

Ett långskott jag vet...
Citera
2017-01-12, 13:41
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Man ska inte övertolka "seguridad del estado"
Mina kunskaper i spanska är begränsade, men utöver att betyda spioner, terrorismi mm kan det också beteckna mildare brott. Jag tror att ordnande av olaglig demonstration, grafitti på statlig byggnad och misshandel av polis hör dit.

Därmed naturligtvis inte sagt att det inte kan gälla terrorism

Omöjligt att veta säkert. Någon har fyllt i en europeisk arresterimgsorder i Sverige och där finns 32 kategorier att välja mellan såsom exvis mord, bedrägeri, terrorism, penningtvätt osv.
Man kan också ge en egen beskrivning av brottet/brotten om ingen av kategorierna passar

Sedan har någon talesman för Policia Nacional givit en allmän beskrivning till spansk press.

I spansk lag finns en avdelning som heter "Delitos contra el orden publico" - "brott mot allmän ordning".

Förut fanns det också en avdelning som hette "Delitos contra la seguridad del estado" - "brott mot rikets säkerhet" men den finns inte kvar. De brott som fanns där finns nu istället bl a i Avdelningarna "brott mot allmän ordning"och "brott mot konstitutionen" m fl.

Det finns många tolkningsmöjligheter av vad uttalandet från spansk polis kan avse. Det skulle kunna röra sig om vapenbrott, organiserad brottslighet och mycket annat om man går på "brott mot allmän ordning"".
Citera
2017-01-12, 13:49
Medlem
langaocbs avatar
Konstig kombination. Någon idiot som varit inne och härjat på något skyddsområde?

Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Kan det vara Denho Acar? Åldern stämmer ju iaf.

Han är inte svensk medborgare. Faktum är att han inte ens har PUT. Han sköt sig rejält i foten när han trodde han kunde chilla ett tag i Turkiet för att komma undan straff i Sverige .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in