• 1
  • 2
2017-01-10, 22:15
Medlem
Sitter här och funderar lite vad ni har för sparmål under året? Hur mycket har ni just nu, hur mycket sparar ni och vad sparar ni till? Amortering? Buffert? Renovering? Ny bostad/bil eller annat köp? Tror ni att ni kan uppnå ert mål eller inte?

Har själv 60k i aktier och 12k på sparkontot just nu. Hoppas nå över 200k iår med lite tur med aktierna (framtidsbolag). Sparar 10-15000 kr per månad beroende på hur mycket jag orkar jobba. Har låga utgifter. Sparar till en framtida bostad.

Fyll på, vad har ni för mål iår? Vi kan göra en lista men ge en motivering också!
Så får vi följa varandra och motivera varandra till att försöka uppnå våra sparmål för iår!

Sparmål 2017.
Pengar just nu - Mål - Användning
Halshuggning - 72000 - 200 000 - Kontantinsats till bostad
Citera
2017-01-10, 22:31
Medlem
Spaders avatar
Har strax över 300k i sparande som ligger i fonder, aktier och på sparkonto (1% ränta).
Utav dessa är 100k på sparkontot, varav 40k i buffert och 60k i punktsparande. Flyttar till en ny lägenhet snart och kommer köpa allting nytt (säng osv).

Mitt fond och aktiespar är långsiktigt jag-har-ingen-aning -sparande, med en sparhorizont på 5-10 år om inte mer.
Citera
2017-01-11, 02:49
Medlem
Sparmål 2017

Har just nu: 40K på mitt sparkonto. 30K på mitt privata.
Äger bostadsrätt
Ska spara 3-5K/månad detta år, sparar för framtida investeringar, det senaste är en renovering.

Men har mina pengar ligger bundna i aktier också, där har jag ca: 300K

Ska åka på en välbehövlig semester helt själv i September, lämna mobil och allt hemma. Efast läsa böcker och slappa på stranden. Första semestern som jag tar på 3år, har jobbat i princip varje dag. Iaf psykiskt och aldrig kunnat slappna av.

Långsiktigt:
Endast investeringar i projekt, pensionssparar 0kr.
Citera
2017-01-11, 11:16
Medlem
Gift husägare och egenföretagare här.

Pensionssparar 1000 kr/mån i Avanza Zero och köper aktier för årets utdelningar. 500 kr/mån går till barnens fondkonton. Amorterar 12 000 kr/mån på huslån.

Målet för 2017 är att i princip upprätthålla detta.
Citera
2017-01-11, 14:24
Medlem
victoryzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Gift husägare och egenföretagare här.

Pensionssparar 1000 kr/mån i Avanza Zero och köper aktier för årets utdelningar. 500 kr/mån går till barnens fondkonton. Amorterar 12 000 kr/mån på huslån.

Målet för 2017 är att i princip upprätthålla detta.

Snyggt. Men du har inte funderat på att minska amorteringen och istället investera pengarna? Med dagens låga ränta bör du utan problem få högre avkastning än räntekostnaden om du investerar på börsen och således göra en plusaffär. När räntan sen går upp kan du höja amorteringsbeloppet igen.
Citera
2017-01-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
Snyggt. Men du har inte funderat på att minska amorteringen och istället investera pengarna? Med dagens låga ränta bör du utan problem få högre avkastning än räntekostnaden om du investerar på börsen och således göra en plusaffär. När räntan sen går upp kan du höja amorteringsbeloppet igen.
Jag har funderat, men har gemensam ekonomi med min fru och tar inte sådana beslut på egen hand. Och att amortera är aldrig fel.

Vi har en gräns för hur stor buffert vi ska ha, och den kommer vi oftast upp till eftersom hushållets ekonomi nästan alltid går plus. När vi kommit upp dit bestämmer vi vad vi ska göra med överskottet. Just nu har vi bokat in en tvåveckors utlandsresa med hela familjen. För några år sedan köpte vi en nyare bil. Men det tenderar att bli extraamorteringar.

Det är tråkigt men tryggt att minimera risker, amortera på lån och bara använda pengar som man har. Men hade vi inte amorterat hårt hade vi inte haft råd att köpa huset vi bor i nu, så det finns andra fördelar.
Citera
2017-05-17, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Sitter här och funderar lite vad ni har för sparmål under året? Hur mycket har ni just nu, hur mycket sparar ni och vad sparar ni till? Amortering? Buffert? Renovering? Ny bostad/bil eller annat köp? Tror ni att ni kan uppnå ert mål eller inte?

Har själv 60k i aktier och 12k på sparkontot just nu. Hoppas nå över 200k iår med lite tur med aktierna (framtidsbolag). Sparar 10-15000 kr per månad beroende på hur mycket jag orkar jobba. Har låga utgifter. Sparar till en framtida bostad.

Fyll på, vad har ni för mål iår? Vi kan göra en lista men ge en motivering också!

Har just nu 120 000 kr i aktier och 5000 kr på sparkontot.
Sparar fortfarande till en framtida bostad.
Fler?
Citera
2017-05-17, 07:55
Medlem
Har cirka 100k i aktier, några förhoppningsbolag så hoppas på det bästa.

Har även cirka 5k på mitt vanliga konto samt 32k på ett annat sparkonto.

Målet för i år är att inte gå back varje månad på den ynka lön man tjänar, sänka utgifterna.
Citera
2017-05-17, 21:11
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
80 000 i aktier och fonder

25 000 på sparkontot

1500 på resekontot

Lägger undan ca 7500 i månaden.

Sparar inte till något särskilt - äger min bostad och har väldigt låga omkostnader. Funderar på att köpa en ny säng, annars så lägger jag pengarna på hög som buffert. Ev en längre resa i vinter.
Citera
2017-05-17, 21:38
Medlem
Ca 3,4milj. Siktar på att spara ca 17k/månad men ser ut att bli lite mer än så. Och målet är inställt på ekonomiskt oberoende, borde inte vara alltför långt borta
Citera
2017-05-17, 22:17
Medlem
Aktier 120000, Fonder 110000, sparkonto 170000 äger även en bostad som hyr ut värde ca 600000 belåning 40%

Sparande 8000/månad.

Inga mål med mitt sparande men siktar på miljonär innan 30
Citera
2017-05-17, 23:06
Medlem
ormbitens avatar
Sparar å sparar å sparar å sparar å sparar... Som en jävla ekorre.

Men kommer aldrig till skott att köpa sånt som jag vill ha, trots att man med god marginal har råd.

Skulle köpa en Ferrari 488 Spider förra året men så inser man hur korkat det är att bränna pengar på en biljävel som man förmodligen inte blir ett dugg lyckligare av.

Jävla i-landsproblem.
Man vet vilken jävla lång tid det har tagit att spara ihop alla pengar och det gör på något konstigt sätt att man vägrar spendera... Man blir snål... Och så sparar man ännu mer... Och då blir man ÄNNU snålare...

Ibland kan jag gå och vela i typ fem månader bara över en sån skitsak att jag måste köpa en ny dammsugare eller någon annan nyttopryl.

Nähe då går jag hellre och gnor på golvet i flera månader med en trött dammsugare där jag får hjälpa smutsen in i sugröret.

Fan! Allt kommer väl att sluta med att man dör en för tidig död med en jävla massa pengar på banken.

Är jag ensam om denna konstiga "sjukliga" spar mani?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in