Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-17, 23:10
Medlem
Köper de saker jag vill ha, sparar resten
Citera
2017-05-17, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Sparar å sparar å sparar å sparar å sparar... Som en jävla ekorre.

Men kommer aldrig till skott att köpa sånt som jag vill ha, trots att man med god marginal har råd.

Skulle köpa en Ferrari 488 Spider förra året men så inser man hur korkat det är att bränna pengar på en biljävel som man förmodligen inte blir ett dugg lyckligare av.

Jävla i-landsproblem.
Man vet vilken jävla lång tid det har tagit att spara ihop alla pengar och det gör på något konstigt sätt att man vägrar spendera... Man blir snål... Och så sparar man ännu mer... Och då blir man ÄNNU snålare...

Ibland kan jag gå och vela i typ fem månader bara över en sån skitsak att jag måste köpa en ny dammsugare eller någon annan nyttopryl.

Nähe då går jag hellre och gnor på golvet i flera månader med en trött dammsugare där jag får hjälpa smutsen in i sugröret.

Fan! Allt kommer väl att sluta med att man dör en för tidig död med en jävla massa pengar på banken.

Är jag ensam om denna konstiga "sjukliga" spar mani?

Tror du ekorren skäms över att den sparar en massa nötter? Knappast. Så inse, även du gillar att spara, så finns inget att skämmas över.
Citera
2017-05-17, 23:16
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Sparar å sparar å sparar å sparar å sparar... Som en jävla ekorre.

Men kommer aldrig till skott att köpa sånt som jag vill ha, trots att man med god marginal har råd.

Skulle köpa en Ferrari 488 Spider förra året men så inser man hur korkat det är att bränna pengar på en biljävel som man förmodligen inte blir ett dugg lyckligare av.

Jävla i-landsproblem.
Man vet vilken jävla lång tid det har tagit att spara ihop alla pengar och det gör på något konstigt sätt att man vägrar spendera... Man blir snål... Och så sparar man ännu mer... Och då blir man ÄNNU snålare...

Ibland kan jag gå och vela i typ fem månader bara över en sån skitsak att jag måste köpa en ny dammsugare eller någon annan nyttopryl.

Nähe då går jag hellre och gnor på golvet i flera månader med en trött dammsugare där jag får hjälpa smutsen in i sugröret.

Fan! Allt kommer väl att sluta med att man dör en för tidig död med en jävla massa pengar på banken.

Tror det är rätt vanligt. När man inte har pengar så är det våta drömmen, men sedan så kommer man på sig själv stå och överväga bläck-kavajer, fast man var på jakt efter Hugo Boss för att matcha ens redan ägda par kavajbyxor.

Flytta målet istället. Satsa på förtidspension. Sätt pengarna i arbete och fortsätt gneta.
Citera
2017-05-17, 23:41
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:

Nej vi är nog många i detta delforumet som gör lika.. kommer sluta som scrooge att man dör av att jobba för mkt o vara mer rädd för fattigdom än något annat. Tycker också det är sjukt. Ska bli bättre på att räkna o planera. Kanske att jag, med mer kontroll, blir säkrare o mindre rädd för fattigdom. OnT har 4 hg guld, 500 000 kr o aktier för ca 20 000. Stör mig en del att inflationen äter upp det också..
Citera
2017-05-17, 23:45
Medlem
Jag har nyligen börjat jobba efter universitetsexamen och sparar för tillfället så mycket jag kan. Lägger undan cirka 7-8 tusen som jag placerar i fonder. Planerar att köpa mig ett fint boende inom 5-6 år, kan bli längre fram om fonderna tappar i värde när jag vill ta ut dem.. I övrigt målsparar jag ibland, t.ex. nästa månad ska jag resa till Asien en månad.
Citera
2017-05-18, 00:48
Medlem
Har 170k varav 135k i aktier, målet är att spara i runda slängar ca 10k (exklusive en-två månader om året då jag befinner mig utomlands)i månaden tills den dagen avkastningen då mina aktier täcker upp min lön i utdelningar.
När den dagen är nådd så säljer jag allt jag äger i Sverige och drar härifrån helt enkelt.

Den dagen, den lyckan!
Senast redigerad av Thesupreme 2017-05-18 kl. 00:50.
Citera
2017-05-18, 05:06
Medlem
alienfins avatar
Sparar till ett framtida liv i värmen,på god väg nu. Hus,restaurang/cafe,fiskodling är klart. Nästa projekt blir en pool för att få mer gäster.
Såfort allt är klart och omsättningen verkar gå ok med lite plus slaget över året så skiter jag i arbetslivet i Sverige
Citera
2017-05-18, 08:44
Medlem
Just nu sparar jag väl för att bygga upp sparandet igen, slängde in det mesta på bostaden jag köpte för nått år sedan för att få belåningsgrad närmare 50%, köpte även en roligare bil relativt nyligen så där gick en del pengar. Är nere på < 500k på kontona nu så det är dags att bygga upp lite igen.

Målet för 2017 är att börja spara någorlunda igen, så sparande + amortering skall uppgå till ca 3-400k per år för mig och frun tillsammans. Kan komma att justeras upp ifall fruns förväntade löneökning för i år faktiskt blir spikad.
Senast redigerad av Akt 2017-05-18 kl. 08:48.
Citera
2017-05-19, 22:41
Medlem
Har gjort flera dyra renoveringar på huset så använt mkt av vår husbuffert. Vi avsätter därför 15 k/mån för att bygga upp den till 300 k (just nu ca 190k på det kontot). Fondsparar 2000 kr/mån till oss vuxna (gemensamt) samt 1000 kr/ mån per barn. När bufferten på huset är tillbaka planerar vi att fondspara mer och ev amortera mer än de 5500 kr/mån vi amorterar idag. Behöver inte bergvärmepumpen fixas i år blir det nästa, så då får vi bygga upp bufferten igen.

Mitt sparmål handlar generell om trygghet. Att ha råd att laga trasiga saker på huset eller annat oförutsätt.
Citera
2017-05-20, 19:43
Medlem
RobinFromHoods avatar
Kontantinsats till bostadsrätt..
Citera
2017-05-20, 21:15
Medlem
Visst spara jag men inte till något särskilt utan som garant för att ta ekonomiska smällar om dom dyker upp t.ex bilreparationer eller som senast en en ny gräsklippare. Men tycker själv att jag har allt jag behöver och strävar inte efter det senaste eller det nyaste. Att leva gott har ju inte att göra med att man spenderar pengar på prylar. Själv blir jag i alla fall inte gladare av att köpa nytt, bara irriterad över utgiften.
Citera
2017-05-22, 08:05
Medlem
ekerilars avatar
Jag känner att jag behöver fylla på min buffert lite grand. Därför måste jag utöver detta spara till några planerade utgifter framöver.

Jag är för tillfället arbetslös, men börjar jobba inom kort.

När jag får ut riktig lön igen skall jag köpa mig en ny tvättmaskin.

Fiber kommer sannolikt att installeras i min by under 2018. Jag kommer att spara ihop till kostnaden då jag vet om den i mycket god tid, så att jag slipper utnyttja buffertkontot.

Eftersom jag håller på att gå ner i vikt, kommer jag sannolikt att behöva köpa en hel del nya kläder, även om jag har en hel del hängande i garderoben som av någon outgrundlig anledning råkat krympa, där de hänger i garderoben.

Om pengar finnes kommer kommer jag att inhandla ett bar vandringskängor och eventuellt en grovkalibrig studsare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in