2017-01-11, 00:23
Medlem
Kluffs avatar
Ja, det är väl klart? Läste du inte avtalen och reglerna innan du tog lånet?
Citera
2017-01-11, 03:20
Medlem
Linguass avatar
Om du planerar att bo i England, Australien eller ett annat europeiskt land så är det svårare att komma undan. Om du har tänkt att bosätta dig i någit annat land så kan du skippa att betala tillbaka lånet (speciellt om du planerar att ge upp ditt svenska medborgarskap).

Du är inte skyldig den svenska staten någonting. Dom tar dina pengar och betalar flera tusentals kronor i månaden till invandrare som inte behöver betala tillbaka. Bli en av dom smarta och maxa ditt lån och skippa att betala tillbaka skiten.

Skit i losersvaren i denna tråd.

[Edit] Om du behåller ditt svenska medborgarskap så kan du komma tillbaka och utnyttja välfärd som vård etc om du skulle behöva. Att ha skulder i Sverige är inte olagligt (det är tvärt om vad sveriges ekonomi består av i dagens läge).
Senast redigerad av Linguas 2017-01-11 kl. 03:26.
Citera
2017-01-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ineo17
Jag tog lån från CSN för ca 4-5 år sedan

Citat:
men samtidigt så vill jag inte heller betala detta j* lån det var ju inte mitt fel utan dumme fars fel

Du är möjligtvis inte född någon gång på 90-talet?

För i helvete lär dig ta ansvar för dina handlingar.
Citera
2017-01-11, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Du är inte skyldig den svenska staten någonting. Dom tar dina pengar och betalar flera tusentals kronor i månaden till invandrare som inte behöver betala tillbaka. Bli en av dom smarta och maxa ditt lån och skippa att betala tillbaka skiten.

Vilka pengar har staten tagit av honom? Han har väl inte hunnit arbeta och betala särskilt mycket skatt ännu?

Jävla pajas, flytta med honom du så slipper vi er båda.
Citera
2017-01-11, 07:34
Medlem
Citat:
Jag kallar honom vad jag än vill, har förlorat mycket här i livet tack vare honom och hans sätt den jäveln du vet inte vad jag har upplevt och hur jag lever så du kan inte kalla mig bortskämd eller klaga för att jag kallar honom för dum..finns mycket mer jag kallar honom dör han så kommer jag inte ens bry mig utan den daen kommer vara bästa dagen i mitt liv

och utan honom hade du inte funnits, intressant va?
Citera
2017-01-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Flytta till Norrlands inland så kan du få studieskulderna avskrivna under en tid... Men ja, annars är själva poängen med ett lån att det ska betalas tillbaka.
Hur menar du här? Beror inte det på vilken utbildning man har? Det låter ju inte ens som om TS har gått klart!?
Citera
2017-01-11, 08:49
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Även om han flyttar utomlands måste han betala.
CSN kräver in pengar från t.ex. USA numera och EU så klart.

Jo givetvis, men bosätter man sig i något märkligt land kan man komma undan. Men sen är det inget jag tycker att man bör göra, har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Citera
2017-01-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Även om han flyttar utomlands måste han betala.
CSN kräver in pengar från t.ex. USA numera och EU så klart.

En kompis betalar inte tillbaka sitt CSN lån. Han fick inkassobrev till ett land utanför EU och Nordamerika men har fortfarande inte börjat betala av. Sedan flyttade han till ett EU land men icke. Inga pengar till CSN ännu.

Det största problemet, säger han, är att betala en svensk skuld utan bankkonto i sverige. Varje transaktion kommer att kosta minimum 400kr därifrån han är bosatt. Vad gör man då?
Citera
2017-01-11, 11:39
Medlem
Vad är svårt att förstå med detta - när man lånar pengar måste man betala tillbaka dem?
Även om just du "inte trivdes". Du kanske rent av känner dig kränkt...?
Citera
2017-01-11, 12:09
Medlem
semiproffss avatar
Citat:
Jag kallar honom vad jag än vill, har förlorat mycket här i livet tack vare honom och hans sätt den jäveln du vet inte vad jag har upplevt och hur jag lever så du kan inte kalla mig bortskämd eller klaga för att jag kallar honom för dum..finns mycket mer jag kallar honom dör han så kommer jag inte ens bry mig utan den daen kommer vara bästa dagen i mitt liv

Där jag har fetstilat är en stor anledning till varför man ska lära sig skillnad på tack vare och på grund av.....
Citera
2017-01-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n
En kompis betalar inte tillbaka sitt CSN lån. Han fick inkassobrev till ett land utanför EU och Nordamerika men har fortfarande inte börjat betala av. Sedan flyttade han till ett EU land men icke. Inga pengar till CSN ännu.

Det största problemet, säger han, är att betala en svensk skuld utan bankkonto i sverige. Varje transaktion kommer att kosta minimum 400kr därifrån han är bosatt. Vad gör man då?
Betala av en större summa varje gång så att 400 kr blir en marginell kostnad.

Varje år i januari gör jag själv en inbetalning som är större än det belopp jag ska betala in för året och behöver därför inte göra några fler inbetalningar det året.
Citera
2017-01-11, 13:30
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r3450n

Det tror jag inte är helt korrekt. Jag betalar mitt CSN varje månad med ett vanligt bankkort från USA, jag betalar bara min banks kassa SEK-kurs.

Han ska ringa/emaila CSN och be om att få betala med kort, med anledning av att han bor utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in