• 3
  • 4
2017-01-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Det tror jag inte är helt korrekt. Jag betalar mitt CSN varje månad med ett vanligt bankkort från USA, jag betalar bara min banks kassa SEK-kurs.

Han ska ringa/emaila CSN och be om att få betala med kort, med anledning av att han bor utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Betala av en större summa varje gång så att 400 kr blir en marginell kostnad.

Varje år i januari gör jag själv en inbetalning som är större än det belopp jag ska betala in för året och behöver därför inte göra några fler inbetalningar det året.

Tack för rekommendationerna båda två. Ska säga det till honom. Han tjänar nog för att betala tillbaka, men grämer sig över administrationen.
Citera
2017-01-11, 17:06
Medlem
Motfråga: Varför skulle du INTE behöva betala tillbaka ett LÅN. Det är ett LÅN för i helvete.
Citera
2017-01-11, 22:27
Medlem
När man studerar utomlands får man ut hela terminens CSN i förskott. Så även om ts bara pluggat i 2 månader, har den ändå fått ut lån för ett halvår. Om personen står helt utan betyg borde den kunna vara återbetalningsskyldig för bidraget. Dessutom finns det väl tilläggslån för utomlandsstudier, så vi kan nog prata summor på över 50.000 i varje fall.
Citera
2017-01-13, 21:48
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vilka pengar har staten tagit av honom? Han har väl inte hunnit arbeta och betala särskilt mycket skatt ännu?

Jävla pajas, flytta med honom du så slipper vi er båda.

Jag bor inte i Sverige längre Har eget företag utomlands och har det bra.

Angående TS: Inte än ja men om han stannat i Sverige så kan han räkna med att tvingas att betala 55-60% av sin lön till staten de kommande 50 åren. Endast en korkad svensk kan tycka att det är en bra "deal." Oddsen för att han får en pension om 50 år som han betalat till varje dag i sitt liv är även extremt låg, om inte minimal.

Vem är en pajas? Jag flyttade. Jag lämnade skiten medans jag hade chansen
Citera
2017-01-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jag bor inte i Sverige längre

Skönt att höra.
Citera
2017-01-14, 13:25
Medlem
kottedelakottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ineo17
Jag tog lån från CSN för ca 4-5 år sedan, mina planer var på riktigt flytta utomlands men min dumme far ville inte så då sökte jag studier här i Sverige och hittade en dansk skola,
vi var där på studiebesök med "min far" och jag sa till honom att jag inte förstår danska och kommer aldrig klara av detta kortsagt efter studiebesöket förstod jag att jag inte skulle klara av detta och samtidigt hade jag ju en dröm- flytta utomlands- men NEJ min far gick inte med på det och sa att jag med tiden kan lära mig danska, så då tog jag det här lånet och på köpet fick jag det jag förväntade mig!
Jag trivdes inte alls osv. och nu idag söker jag aktivt jobb och har detta lån i axlarna på mig,
behöver jag betala detta lån? Jag gick bara ca 2 månader i den skolan.
Ifall jag flyttar utomlands (vilket jag kommer definitivt göra snart) behöver jag fortfarande betala detta lån? Hört att csn hittat folk som bor i Amerika och Australien som har ej betalat sina lån, men jag ska flytta till en annan land`?
Vill samtidigt inte få huvudvärk när jag är utomlands men samtidigt så vill jag inte heller betala detta j* lån det var ju inte mitt fel utan dumme fars fel

Så varför ger du inte pengar tillbaka? Om du påstår att det var bara 2 månader, så har du rest av pengar, eller det var pengar som du betalade till skolan? Fick du inte del av pengarna tillbaka, när du slutade?
Citera
2017-01-14, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ineo17
behöver jag fortfarande betala detta lån?

nej dom kanske skänker pengarna till dig iaf om du är mena invandrare...

Givetvis är du tvungen att betala lånet, vad trodde du "Låna" betydde? det är ett lån inget bidrag, du kommer ju få kronkalle efter dig om du inte pröjsar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in