• 1
  • 2
2017-01-10, 15:56
Bannlyst
Jag tog lån från CSN för ca 4-5 år sedan, mina planer var på riktigt flytta utomlands men min dumme far ville inte så då sökte jag studier här i Sverige och hittade en dansk skola,
vi var där på studiebesök med "min far" och jag sa till honom att jag inte förstår danska och kommer aldrig klara av detta kortsagt efter studiebesöket förstod jag att jag inte skulle klara av detta och samtidigt hade jag ju en dröm- flytta utomlands- men NEJ min far gick inte med på det och sa att jag med tiden kan lära mig danska, så då tog jag det här lånet och på köpet fick jag det jag förväntade mig!
Jag trivdes inte alls osv. och nu idag söker jag aktivt jobb och har detta lån i axlarna på mig,
behöver jag betala detta lån? Jag gick bara ca 2 månader i den skolan.
Ifall jag flyttar utomlands (vilket jag kommer definitivt göra snart) behöver jag fortfarande betala detta lån? Hört att csn hittat folk som bor i Amerika och Australien som har ej betalat sina lån, men jag ska flytta till en annan land`?
Vill samtidigt inte få huvudvärk när jag är utomlands men samtidigt så vill jag inte heller betala detta j* lån det var ju inte mitt fel utan dumme fars fel
Citera
2017-01-10, 15:58
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ja har du tagit lån måste du betala tillbaka det.
Citera
2017-01-10, 15:59
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ineo17
Jag tog lån från CSN för ca 4-5 år sedan, mina planer var på riktigt flytta utomlands men min dumme far ville inte så då sökte jag studier här i Sverige och hittade en dansk skola,
vi var där på studiebesök med "min far" och jag sa till honom att jag inte förstår danska och kommer aldrig klara av detta kortsagt efter studiebesöket förstod jag att jag inte skulle klara av detta och samtidigt hade jag ju en dröm- flytta utomlands- men NEJ min far gick inte med på det och sa att jag med tiden kan lära mig danska, så då tog jag det här lånet och på köpet fick jag det jag förväntade mig!
Jag trivdes inte alls osv. och nu idag söker jag aktivt jobb och har detta lån i axlarna på mig,
Ifall jag flyttar utomlands (vilket jag kommer definitivt göra snart) behöver jag fortfarande betala detta lån? Hört att csn hittat folk som bor i Amerika och Australien som har ej betalat sina lån, men jag ska flytta till en annan land`?
Vill samtidigt inte få huvudvärk när jag är utomlands men samtidigt så vill jag inte heller betala detta j* lån det var ju inte mitt fel utan dumme fars fel

Ja du måste betala, om du någonsin tänker besöka Sverige igen.
Citera
2017-01-10, 16:16
Medlem
flaskborstes avatar
Ja CSN har blivit mycket tuffare med att driva in skulder. Dessutom är försenings avgifter och straffkostnaderna höjda så det bästa man kan göra är att betala tillbaka. Dock kan man ex betala 500 i månaden så det behöver inte kosta skjortan. Sätt upp ett autogiro på 500-750 i månaden och låt det ha sin gilla gång.
Citera
2017-01-10, 16:40
Medlem
Citat:
Jag tog lån från CSN för ca 4-5 år sedan ...

så då tog jag det här lånet ...

men samtidigt så vill jag inte heller betala detta j* lån det var ju inte mitt fel utan dumme fars fel

Som du själv skriver. Du tog lånet. Du är vuxen och står därmed för dina egna beslut i livet.
Det är dags att växa upp och sluta skylla på andra. Din far kanske påverkade dig i valet av studier, men det var fortfarande du som tog beslutet att ta lån och börja studera.

Med ditt resonemang skulle vem som helst kunna strunta i lån;
"Jo men, jag tog det här lånet för att köpa hus, men nu trivs jag inte i huset. Måste jag betala av lånet?"
Senast redigerad av EmeraldForest 2017-01-10 kl. 16:48.
Citera
2017-01-10, 16:43
Medlem
1. kalla inte din pappa dum, din bortskämde idiot
2. ja, du ska betala tillbaka vartenda öre
Citera
2017-01-10, 17:00
Medlem
Citat:
Om det bara är för 2 månader så är det inte på någon jättesumma eller lät du lånet rulla på en hel termin eller ännu längre?

Om du fått mer pengar än för 2 månader så blir det återkrav och så ska du betala tillbaka pengarna direkt med ränta och avgifter. Då är det alltså inte en vanlig avbetalning av lån som gäller.
Senast redigerad av e7andy 2017-01-10 kl. 17:14.
Citera
2017-01-10, 17:31
Medlem
pantherTypeGs avatar
Nä du behöver inte betala tillbaka men räkna med att kronofogden tittar förbi
Citera
2017-01-10, 18:25
Medlem
Tok-Franss avatar
Skriv till CSN å förklara dom förstår dej säkert.
Citera
2017-01-10, 18:30
Medlem
MarkDamons avatar
Flytta till Norrlands inland så kan du få studieskulderna avskrivna under en tid... Men ja, annars är själva poängen med ett lån att det ska betalas tillbaka.
Citera
2017-01-10, 18:31
Medlem
Nu är du inte den förste som påbörjar en utbildning för att sedan inse att det var totalt fel. Det var ju bra att du insåg det efter endast två månader. Ditt lån bör ju vara 2x9000 kr, så svårt kan det ju inte vara att betala tillbaka dessa 18 000 kr.
Förutsätter att du direkt meddelade CSN att du inte längre studerade i och med att du hoppade av. Så, ja, du måste betala tillbaka!
Citera
2017-01-10, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
1. kalla inte din pappa dum, din bortskämde idiot
2. ja, du ska betala tillbaka vartenda öre

Jag kallar honom vad jag än vill, har förlorat mycket här i livet tack vare honom och hans sätt den jäveln du vet inte vad jag har upplevt och hur jag lever så du kan inte kalla mig bortskämd eller klaga för att jag kallar honom för dum..finns mycket mer jag kallar honom dör han så kommer jag inte ens bry mig utan den daen kommer vara bästa dagen i mitt liv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in