Citat:
Ursprungligen postat av
Repatriera
hmmm, det slog mig faktiskt också, väldigt lika, har jag fel som trodde den var genuin? Men är det inte många som befinner sig i det där åsiktsspektrat när de kommit ur PK, men inte har vett att anamma en etno-nationalistisk ståndpunkt.
Det finns en del tecken som tyder på att det inte är äkta, tyvärr. Språkbruket i svaren är ganska likt Ganmans eget. Jag har sökt på några udda ord.
Att söka på "hittepåord" ger träffar till två mer texter på Ganmans blogg.
Uttrycket "SD är djävulen" har en direkt spegel i den erkänt fejkade Avpixlatintervjuns "Trump är djävulen."
"Han har inte en susning om villkoren för vanliga människor; en utsliten städerska i norrlands inland" har sin spegel i "Är en ISIS-sympatisöres röst lika mycket värd som en hårt arbetande sjuksköterska i norrlands inland?" från hans text 100 Höjdare såväl som att uttrycket förekommer i texten En dag i Schulmans liv: "Batman & Robin (a.k.a Helin & Stjärne) vill skicka ut mig på jakt i norrlands inland efter den mytologiska ”SD-väljaren”."
"Som man ropar i skogen" förekommer även i Avpixlat-intervjun.
Finns en del uttryck som inte verkar så suspekta också som till exempel: "Bränn häxan", "paralystillstånd", "Flyg fula fluga flyg", "moralisk konvergens", "muslimska communityn", "paradexempel", "skållade råttor ", "gerillajournalistik", "heilande skinnskallar". Inget av dessa och några andra lite udda ord och uttryck har jag hittat någon mer gång på bloggen. Har dock inte kollat hans språkbruk i andra sammanhang som till exempel Facebook.
Sedan finns det vissa andra saker som inte känns helt trovärdigt, som när den avhoppade journalisten refererar till att "känna ett genuint förakt för den mediala härskarklass jag själv tillhör.". Det känns inte som ett ordval för någon som är kvar i skiten. Eller att incidenten med kollegan och risken att bli avslöjad skrivs in i artikeln, vilket borde generera en högra risk att verkligen bli avslöjad då kollegan som dök upp säkert kan dra sig till minnes vem som satt och pratade där på kafét men skyndade ut med sitt sällskap.
Nej, i efterhand känner jag mig tveksam. Jag tänker inte avfärda den rakt av, men jag tänker betrakta den med viss skepsis.