2017-01-09, 17:02
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Men... är den på riktigt?
Satirironiker Herr Ganman har skojat till det förr.
Denna artikel liknar upplägget för Avpixlat-intervjun:
https://jensganman.wordpress.com/201...xlatintervjun/

Tanken har också slagit mig. Journalistens uppfattningar är väldigt lika Ganmans egna så vitt jag kan bedöma.
Citera
2017-01-09, 17:03
Medlem
Martin Aagård fick uppdraget att försvara Aftonbladet Kultur (då Linderborg säkert fortfarande är måndagsbakis) efter att Utrikespolitiska institutet till alla dumliberalers stora förtjusning utsett ovan nämnda redaktion till "en hub för Kremlvänliga desinformationskampanjer".

Aagård klagar över häxjakter, postsanning, guilt by association, meningar tagna ur sin kontext med mera. Med andra ord, allt sådant som Aftonbladet Kultur under lång tid gjort till sin specialitet. Insikten är noll. Underhållningsvärdet desto större! Kriga på!
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/K...te-fa-ett-slut

Angående Jens Ganmans intervju tror jag inte en sekund på att den är verklig. Om man med verklig menar att han intervjuat någon riktig person. Men det är egentligen ointressant, som han själv är inne på i början, spelar ingen roll längre, narrativet är det enda som spelar någon roll och detta har vi etablissemanget själva att tacka för.
Senast redigerad av fitzcarraldo 2017-01-09 kl. 17:06.
Citera
2017-01-09, 17:10
Medlem
Repatrieras avatar
Artikeln har stora förtjänster och man får väl t o m säga att det var modigt av journalisten att gå ut anonymt. Typiskt var dock att han å ena sidan inte kan tänka säg att rösta SD därför att de låter Kent Ekeroth hållas å andra sidan förutspår att massinvandringen från MENA kommer att leda till ett inbördeskrig. Helt otroliga prioriteringar journalistpack (även ångerfulla sådana) gör! Med tanke på att inget annat parti varnade för massinvandringen så lyder frågan: Vad är värst liksom, Kent Ekeroth eller inbördeskrig?
Citera
2017-01-09, 17:14
Medlem
gato12s avatar
Vad säger att inte Ganman totat ihop "intervjun" själv...? På tal om påhittade nyheter.

Känns ju lite som "journalisten" får med alla käpphästar som bloggaren själv förfäktar. Slump?

Och han kunde ju skippat de övertydliga meme;n som bara fördummar och förgrovar framställningen.

Edit; möjligen är det hela satir. Typ "om etblerade media kan använda sig av anonyma källor, Littorin-affären, så kan väl jag också".
Senast redigerad av gato12 2017-01-09 kl. 17:26.
Citera
2017-01-09, 17:15
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Tanken har också slagit mig. Journalistens uppfattningar är väldigt lika Ganmans egna så vitt jag kan bedöma.
hmmm, det slog mig faktiskt också, väldigt lika, har jag fel som trodde den var genuin? Men är det inte många som befinner sig i det där åsiktsspektrat när de kommit ur PK, men inte har vett att anamma en etno-nationalistisk ståndpunkt.
Citera
2017-01-09, 17:23
Medlem
de.Montforts avatar
Det blir till att sätta mig in i intervjun Det förklarar en del som när hen säger att journalister i stort är outbildade, saknar basala kunskaper om hur samhället fungerar. Därför en som Virtanen, Lindberg, Schulman, Lars Lindström och så vidare framstår som klappträn. Även om Ganman fått ihop en fejkad intervju förklarar den det svenska medias tillstånd. Alternativ media hoppas jag sprider intervjun Ganman anklagas för att vara ett ryskt troll som jobbar direkt för Putin Om Trump och Putin fått ett barn tada Ganman är resultatet.
Citera
2017-01-09, 17:41
Medlem
Lost-Souls avatar
Att Ganman skulle ha fejkat ihop intervjun är uteslutet, har följt honom ett bra tag på Facebook och det verkar vara en genuin människa som dessutom är fantastiskt rolig och inte minst intelligent.

Rekommenderar att läsa allt han skrivit på FB samt detta hyllade reportage där han följer en väktares vardag: https://jensganman.wordpress.com/201...n-underjorden/

Någon som vill spekulera i vilken journalist som intervjuas och vilken blaska det gäller? Spontant kom Aftonbladet upp i mitt sinne då vänstervridningen, åsiktskorridoren och SD-hatet tycks ha astronomiska proportioner på denna redaktion - lite som man föreställer sig just AB.
Citera
2017-01-09, 17:43
Medlem
GoEks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
Jag tänkte jag skulle vilja puffa lite för nedanstående artikel...

Klart läsvärd. Om det faktiskt är en riktig intervju är det extra intressant men ändå en väldigt bra sammanfattning av MSM:s pågående självmord.

Några intressanta citat ur texten:

"Bland Stockholmsjournalister finns det ett enormt förakt för befolkningen utanför tullarna, och bitvis en ganska bottenlös okunskap… jag tror på allvar att många av mina kollegor tror att alla SD:s väljare – en och en halv miljon eller vad det kan vara just nu – bor i Borlänge och Haparanda."

" Antalet människor som ruttnar på såna som Jonas Gardells och Malena Ernmans mästrande i sociala medier växer dag för dag. De växer i tysthet."

"Man kan se det så här: för trettio år sen fanns det några dussin människor i hela Sverige som var bra på att klippa ljud och bild. Det var ett exklusivt hantverk. Och tekniken fanns inlåst på SVT och SR och en handfull kommersiella företag som Polar, SF etcetera… Idag redigerar vilken unge som helst ihop ett reportage i telefonen medan de åker skateboard… och sen är det ute på YouTube och Facebook inom några minuter. Det är lite som när prästerna slutade att läsa högmässan på latin…"

"Folket har tagit makten över nyhetsmakandet och sociala medier är alltid snabbare än vi. Vi kan inte tävla med dem. Det är kört. Vi har inte ensamrätt på sanningen, vilket är bra."

"Speciellt när det gäller rapporteringen kring asylfrågan och den politik som förts under regeringen Reinfeldt, och även, nu av Löfven och MP. Den är ett enda stort social engineering-experiment. Facit saknas helt och hållet. Det är trial and error för hela slanten. Och effekterna av de misstag som begått är tyvärr irreversibla."
Citera
2017-01-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repatriera
hmmm, det slog mig faktiskt också, väldigt lika, har jag fel som trodde den var genuin? Men är det inte många som befinner sig i det där åsiktsspektrat när de kommit ur PK, men inte har vett att anamma en etno-nationalistisk ståndpunkt.

Det finns en del tecken som tyder på att det inte är äkta, tyvärr. Språkbruket i svaren är ganska likt Ganmans eget. Jag har sökt på några udda ord.

Att söka på "hittepåord" ger träffar till två mer texter på Ganmans blogg.

Uttrycket "SD är djävulen" har en direkt spegel i den erkänt fejkade Avpixlatintervjuns "Trump är djävulen."

"Han har inte en susning om villkoren för vanliga människor; en utsliten städerska i norrlands inland" har sin spegel i "Är en ISIS-sympatisöres röst lika mycket värd som en hårt arbetande sjuksköterska i norrlands inland?" från hans text 100 Höjdare såväl som att uttrycket förekommer i texten En dag i Schulmans liv: "Batman & Robin (a.k.a Helin & Stjärne) vill skicka ut mig på jakt i norrlands inland efter den mytologiska ”SD-väljaren”."

"Som man ropar i skogen" förekommer även i Avpixlat-intervjun.

Finns en del uttryck som inte verkar så suspekta också som till exempel: "Bränn häxan", "paralystillstånd", "Flyg fula fluga flyg", "moralisk konvergens", "muslimska communityn", "paradexempel", "skållade råttor ", "gerillajournalistik", "heilande skinnskallar". Inget av dessa och några andra lite udda ord och uttryck har jag hittat någon mer gång på bloggen. Har dock inte kollat hans språkbruk i andra sammanhang som till exempel Facebook.

Sedan finns det vissa andra saker som inte känns helt trovärdigt, som när den avhoppade journalisten refererar till att "känna ett genuint förakt för den mediala härskarklass jag själv tillhör.". Det känns inte som ett ordval för någon som är kvar i skiten. Eller att incidenten med kollegan och risken att bli avslöjad skrivs in i artikeln, vilket borde generera en högra risk att verkligen bli avslöjad då kollegan som dök upp säkert kan dra sig till minnes vem som satt och pratade där på kafét men skyndade ut med sitt sällskap.

Nej, i efterhand känner jag mig tveksam. Jag tänker inte avfärda den rakt av, men jag tänker betrakta den med viss skepsis.
Citera
2017-01-09, 18:11
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldGimp
Någon som kan berätta vem denne Jens Ganman är?

Läste hans inlägg och det tar inte lång tid innan man ser det röda tråden.

1. Syriska rebeller är terrorister.
2. Misstänkliggör MSM
3. Förneka betydelsen av fejknyheter.
4. Prisa SD.
5. Prisa Trump, dissa Clinton.
6. Så splitt

Tydligt exempel på rysspropaganda.

De där ryssarna verkar riktigt vettiga. Säker på att han är ryss eller sprider du bara rysspropaganda?

Vad gäller ämnet så kommer givetvis även journalister att vakna upp. De är djupt hjärntvättade alternativt förtryckta men jag vill ändå sticka ut hakan och säga att de flesta trots allt är människor innerst inne och de kommer inte kunna ljuga för sitt samvete hur länge som helst, i synnerhet nu när förändringarnas vindar börjat blåsa i nästan okontrollerad stormstyrka i och med valet av Trump.
Citera
2017-01-09, 18:17
Medlem
UT64s avatar
Intressant. Särskilt nedanstående som låter som en klockren beskrivning av
hur MSMs redaktioner fungerar:

"SD är värre än nazister. De är värre än ISIS. De är värre än den mest extrema religiösa fundamentalism du kan tänka dig. SD är djävulen själv och allt går ut på att misskreditera dem och på nåt sätt–… man ska liksom spegla sig själv i deras ondska. Så att man själv framstår som god och att man–… uhm…"
Citera
2017-01-09, 18:32
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Eller att incidenten med kollegan och risken att bli avslöjad skrivs in i artikeln, vilket borde generera en högra risk att verkligen bli avslöjad då kollegan som dök upp säkert kan dra sig till minnes vem som satt och pratade där på kafét men skyndade ut med sitt sällskap.
Detta är det mest misstänkta, om kollegan kände igen Ganman vilket det insinuerades att han gjorde måste journalistens identitet helt enkel bli röjd (ifall kollegan vill göra detta). Vad som dock talar för att vi har att göra med ett genuint journalistas är följande:

Å ena sidan tror han att massinvandringen från MENA kommer att leda till ett för alltid splittrat samhälle och inbördeskrig.

Å andra sidan kan han aldrig tänka sig att rösta på det enda partiet som försökt hejda denna invandring eftersom dessa låter Kent Ekroth hållas.

Härliga prioriteringar de har, våra små journalister!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in