2017-06-06, 18:43
Medlem
Angående derbyt supportmässigt tyckte jag vi var bra innan matchen och i första halvlek där volymen samt längden på ramsorna höll riktigt bra klass. Någon växelramsa hit och dit som sattes bra från Bajens sida men annars var första halvlek vår.

Andra var solklart katastrof och den sämsta vi någonsin presterat på ett derby. Ingenting funkade och när 1-1 kom var det Bajen för hela slanten där deras sånger faktiskt ekade över hela arenan. Sittplats var mycket bättre än vad de brukar vara.

I det stora hela en halvlek var men Bajen mer dominanta än oss. Inte konstigt egentligen men Bajen har det iaf i sig. Trodde helt de hade dött efter arenaflytten.
Citera
2017-06-06, 18:55
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
De där lagen (syrianska, assyriska, dalkurd bla bla) och MFF är de största hoten mot läktare fria från politik som alla andra lag står för.

gäsp
Citera
2017-06-06, 19:07
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Att den gemene bajaren inte skulle bry sig om tabellplaceringar stämmer givetvis inte. Du förstår nog inte hur trötta vi supportrar är på misskötsel i klubben, harvande i lägre divisioner och mediokra placeringar i den allsvenska tabellen. Vi är dock vana vid det, och har därför svårt att ha samma förväntningar eller krav på våra sportsliga prestationer som man bör ha på klubbar som Malmö, Gnaget och Djurgården med fler meriter och större finansiella muskler. Med det sagt drömmer vi ändå om sportsliga framgångar, och det tror jag också att vi kommer få se inom de närmsta åren.

Sedan tycker jag vi måste hålla isär diskussionen här. Att firmascenen och till viss del ultrasscenen är smutsig vet vi alla om, och det gäller alla lag. Min kritik riktar sig till julgranssupportrar och andra gårdare. Er hybris är provocerande, och att ni fortfarande bröstar upp er inför derbyn gör att jag inte känner någon som helst sympati för er efter derbytorskarna år efter år. Givetvis vet jag hur grinigt och jobbigt det är efter ett derby, men ni förtjänar det av så många anledningar. Ni gör det hela ännu värre dessutom då ödmjukhet inte riktigt är er grej. Ni är Stockholms stolthet, ni har 11 guld, ni är störstbästvackrast och så vidare, och så vidare.

Och vad gäller smutsiga attacker på stan: kanske inte helt rätt läge med tanke på vad era firmagrabbar gjorde på Medis inatt. Jag har bekanta som bevittnade det hela, 40-50 man som fullständigt slog sönder julgranssupportrar och ultras som firade derbysegern. Tjejer som misshandlades och vanliga supportrar som hamnade på sjukhus, kanske inte en skalp man gärna skryter om? Det är ett lågvattenmärke, oavsett vad KGB gjort för 10 månader sedan. Dock ingenting jag tänker vända mot dig/er då jag vet att samma skit sker från alla håll.
Fast helt ärligt nu, det du beskriver är sedvanlig derbyhets och det förekommer hos alla supportrar. Om vi kör lite närmandemål istället: vad har du för förväntningar inför ett derby? Att vi ska säga vi är sämst på derbyn och vi kommer troligtvis inte att vinna.
Och förlorar vi så är det ni som är bättre än oss och vi är inte Stockholms Stolthet och våra 11 guld spelar ingen som helst roll
? Ska vi helt frånse från vår historia och aldrig tro på det laget vi håller på? Ska vi aldrig peppa oss själva inför derbyn utan enbart vara pessimister? Ska vi aldrig hetsa mot våra motståndare och skapa en vi mot dom-känsla? Den dagen du får som du vill och derbyhetsen försvunnit så har samtliga här fullmakt från mig att döda mig, för då vill jag inte leva längre. Och om det nu mot förmodan skulle bli så undrar jag om du skulle ändra dig och helt plötsligt få sympatier för oss som är era rivaler? Det finns bara två gånger jag haft sympatier för motståndare, det var när Ivan Turina och Tony Deogan avled eftersom att människoliv står över all rivalitet i världen. Annars gläds jag åt hur gnaget år efter år förlorar på mållinjen, hur ni åkte ur AS 2009 (nåja, jag gladdes inte så mycket jag borde gjort då situationen var väldigt kärv för oss också) och när MFF åkte på storstryk av Real.

Sen det där med ödmjukhet är rätt intressant. Jag tror dig när du säger att vi saknar ödmjukhet inför derbyn. Så ska det vara! Som sagt, det ingår i derbyhetsen. Men tycker du ärligt att ni bajare visar någon som helst ödmjukhet inför derbyn externt? Internt vet jag att ni är oroliga inför matcherna mot oss eftersom att ni såklart inte vill vara laget som tar kål på vårt derbyspöke. Men externt är ni knappast ödmjuka ni heller. Summa summarum så är det du beskriver något som ingår i derbyn och om du inte tål det ska du helt enkelt inte gå på derbyn. För du kommer inte undan från det!

Det andra du berättar om attacken är såklart förjävligt om det stämmer (du är den första som berättar det). Och där skulle jag vilja prata lite allvar om det här. Jag har nämligen märkt en upptrappning av sånt där och jag tycker att alla supportrar oavsett lag tydligt ska markera mot sån typ av våld eftersom den drabbar oskyldiga människor som inte vill slåss. Om några vill slåss långt bort från arenan är det helt okej för mig. Men att ge sig på helt oskyldiga människor är aldrig acceptabelt och ska fördömas av alla! Det tycker jag att alla vi supportrar, oavsett lagtillhörighet, ska markera emot på så tydligt sätt som det bara går. Jag vet hur det var i Helsingborg 2014 och det vill jag aldrig återuppleva igen.
Citera
2017-06-06, 20:00
Medlem
plousandss avatar
En fråga till alla er ovanför som bråkar och hävdar att ens egen klubb är bäst: vad håller ni på med? Vet vi inte alla redan att sånt mest är töntigt och inte leder nån vart? Framförallt tycker jag att ni ska sluta säga "vi gårdare" eller "vi bajare" eftersom alla inte delar era små åsikter på alla punkter. Låg nivå för närvarande!
Citera
2017-06-06, 20:03
Medlem
feed-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plousands
En fråga till alla er ovanför som bråkar och hävdar att ens egen klubb är bäst: vad håller ni på med? Vet vi inte alla redan att sånt mest är töntigt och inte leder nån vart? Framförallt tycker jag att ni ska sluta säga "vi gårdare" eller "vi bajare" eftersom alla inte delar era små åsikter på alla punkter. Låg nivå för närvarande!
Du har nog kommit till fel tråd om du inte vill se diskussioner mellan supportrar
Citera
2017-06-06, 20:04
Medlem
Astrorbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plousands

Håller med, vad har supporterskap med att göra när laget är sämst förutom i det när man trogen laget i sig? inte själva uselheten.

Vi sitter och beundrar och gullar med supportrar utomlands, tex England där det finns sunklag med hängivna supportrar. Då hyllar vi dom, medan här så hånar och bespottar man varandra.
Citera
2017-06-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit

Vi sitter och beundrar och gullar med supportrar utomlands, tex England där det finns sunklag med hängivna supportrar. Då hyllar vi dom, medan här så hånar och bespottar man varandra.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3AW6L/fotbollssupportern-slog-tillbaka-mot-londonterroristerna Som av en händelse hittade jag precis detta. Nästa terrorist som slår till i Stockholm kan ju göra det i närheten av nån av firmornas pubar får vi se om terroristen klarar sig
Citera
2017-06-07, 07:38
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Angående derbyt supportmässigt tyckte jag vi var bra innan matchen och i första halvlek där volymen samt längden på ramsorna höll riktigt bra klass. Någon växelramsa hit och dit som sattes bra från Bajens sida men annars var första halvlek vår.

Andra var solklart katastrof och den sämsta vi någonsin presterat på ett derby. Ingenting funkade och när 1-1 kom var det Bajen för hela slanten där deras sånger faktiskt ekade över hela arenan. Sittplats var mycket bättre än vad de brukar vara.

I det stora hela en halvlek var men Bajen mer dominanta än oss. Inte konstigt egentligen men Bajen har det iaf i sig. Trodde helt de hade dött efter arenaflytten.

Känslan över hela arenan (spelare inkluderade) efter 1-1 var nog att "fan, nu kan inte Bajen torska/Djurgården vinna detta". Det var ju såklart till vår fördel, både på plan och läktaren. Det var fan i mig nästan så att man kunde se gamnackarna på Södra läktaren ända ifrån Norra övre, det blev liksom "here we go again"
Citera
2017-06-07, 08:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ökade mest gjorde det på de andra sektionerna dock. Ståplats med ombyggnationen och priskampanjen gjorde att, om jag inte minns helt fel, slog rekord supertidigt i antalet sålda årskort.

Men VM (Kostym/Sponsor/Annat läktaren) gapade fortfarande lika ödsligt tom och Östra hade sektioner i princip helt utan folk. För att inte tala om nya familjeläktaren som ligger brevid bortastå var ingen hit alls förens efter uppehållet egentligen. Majoriteten av ökningen skedde redan från start för hemmastå.

Sen håller jag med om att man kan justera biljettpriset för att styra marginalarna som kommer för att stämningsturista eller gå billigt. Problemet då är att Norrköping är en jävligt märklig stad, folk är snea i skallen och skulle inte gå alls i stället. Vilket leder till ett slags moment 22 - Mest volym och energi när det är runt 2500-3000 på plats. Men sämre visuellt och mindre pengar till föreningen o bla bla bla.

Eller sämre energi och stämning för att folk blir dränkta som någon uttryckte det i snack, folk som springer omkring, pysslar med annat etc. Men det är 4000 på plats.

Tror man får leva med att det är som idag men sakta försöka gnaga in hur det bör fungera, men för många är detta så nytt. Med det sagt så sköter sig många exemplariskt med.

Vid slutet av dagen är det ändå bättre såhär än det var förr, däremot finns det mycket att förbättra men det krävs två för att dansa. De som buar åt pyro och sen tjurar resten av matchen eller går 5 min innan halvtid o matchslut, som hellre spelar in videos med telefonen, instagramar och Gud vet allt, som tycker det är störigt att bli påmanade av capon eller folk runt dem kan fortfarande lyckas sänka CN så pass mycket att det suger musten ur de som krigar mest.

Det finns klara fördelar med att vara färre beträffande hur det känns i klacken etc, det är ofta därför en bortaklack låter mer per person än en hemmadito. Det är liksom kärnan där och alla kan allt i ramsväg etc. Man kan "spexa till det" mer och därmed få det roligare=bättre stämning.

Att folk går på matcher (eller konserter/andra evenemang) och sedan mest står i kön för att köpa öl eller tar kort/filmar etc med mobilen är ren och skär idioti. Upplev det hela när du är där istället för att stå med din jävla telefon.
Det är inte något man kan kritisera ett enskilt lag för dock ty det där är en vidrig utveckling i samhället i stort och därmed även på allas läktare. Avstängning i två år för alla som står och glor i mobilen/filmar/fotar under matchen! Och ingen sympati för dom avstängda beträffande det inte...

Beträffande capos etc tycker jag det spelar otroligt stor roll vem/vilka som står där. Nu står jag iofs mest på klacksektion på bortaplan men att ha en capo som vrålar "sjöng då jävla idioter" gör ju inte dom som inte sjunger speciellt motiverade att sjunga medan en som säger "Det här är en klacksektion, här stödjer vi laget hela tiden, så sjung" är bättre och får med sig fler.
Citera
2017-06-07, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Känslan över hela arenan (spelare inkluderade) efter 1-1 var nog att "fan, nu kan inte Bajen torska/Djurgården vinna detta". Det var ju såklart till vår fördel, både på plan och läktaren. Det var fan i mig nästan så att man kunde se gamnackarna på Södra läktaren ända ifrån Norra övre, det blev liksom "here we go again"

"Here we go again" var verkligen det man tänkte. Det värsta är ändå inte att ni vann utan hur ni gjorde det. Ställde upp med ert b-lag och ändå skapar vi inte mer än er i andra. Jag brukar inte vika ner mig men 1-1 målet är nog säsongens jobbigaste mål vi fått emot oss.
Citera
2017-06-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
"Here we go again" var verkligen det man tänkte. Det värsta är ändå inte att ni vann utan hur ni gjorde det. Ställde upp med ert b-lag och ändå skapar vi inte mer än er i andra. Jag brukar inte vika ner mig men 1-1 målet är nog säsongens jobbigaste mål vi fått emot oss.
Visst är det så att det känns lite som att derbyna är cupmatcher för er del? Det räcker liksom inte med ett oavgjort med tanke på hur långt er negativa trend sträcker sig. Det måste till en seger.
Citera
2017-06-07, 12:27
Medlem
BertilEnstoerings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöqa
Din länk visar att ni ökade massor i årskortsförsäljning inför säsongen när ni försökte kopiera Pekings koncept men att ni är för kassa och har för obefintlig supporterkultur för att behålla publiken, i övrigt vet jag inte var du vill komma?
Kopiera Pekings koncept är väl att ta i då vi inte skänkte bort årskorten på samma sätt som ni. Dessutom hade vi ingen nybyggd klackläktare i toppklass att locka med. För övrigt ska väl en Pekingsupporter hålla rätt låg profil när det gäller att anklaga andra för att kopiera

Citat:
Ursprungligen postat av Sjöqa
Ang. storleken på vår klack nu kontra förr så är det klart att framgång har en del i det men det är lite oärligt när folk försöker låtsas som att framgången är enda faktorn. CN skapades inför säsongen 2015 efter otaliga år av att klubben aktivt motarbetat supporterkulturen kring klubben. Helt plötsligt skapades ett publikdrag redan inför säsongen, och många gamla klackrävar återvände mm, långt innan någon ens kunde drömma om framgång. Klacken var bättre än på länge redan i premiären, och därefter drar som ni kanske vet folk folk. CN blev större och större hela våren trots att det inte var förrän sent på hösten som folk i staden började se IFK som ett reellt topplag.

Sen är det väl iofs också en styrka att växa i medgång också. ÖSK eller HeIF hade ju exempelvis aldrig klarat växa på samma sätt under samma förutsättningar.
Jag tror er publikutveckling till 95% förklaras med sportslig framgång. Curva Nordahl var på inget sätt en omedelbar succé, jag var på plats i er premiär 2015 och visst hade ni en betydligt större klack än på mycket länge och det var mer tryck än vid tidigare möten men inget exceptionellt. Kommande matcher var ni flera gånger nere under 6000 åskådare och curvan fylld knappt till hälften. Våren -15 är väl enda perioden efter "nystarten" ni har haft en tuffare period och det märktes direkt på publiksiffrorna och klackstorleken. Hade ni fortsatt som 2014 under resten av året har jag svårt att se någon annan utveckling än en stagnering av hypen på Curva Nordahl.

Det är bara att kolla på vårsäsongens siffror kontra höstsäsongens det året för att se hur mycket guldstriden skapade er publikboom. Borträknat derbyn och storlagen (sthlm, malmö, gbg) snittade ni 6 300 på första halvan av serien och 11 400 på andra halvan. Tror du själv ni hade haft över 10 000 och en full klacksektion mot Häcken i oktober om ni legat på 9-10 plats? Givetvis inte, vi snackar under 5000.

Curva Nordahl var en grymt lyckad kampanj för er, men det var den sportsliga framgången som gjorde att hypen kunde hålla i sig. Återstår att se hur er nya klack tål en långvarig sportslig motgång då ni inte haft någon än. Men jag gissar att det inte skulle bli lika illa som 2014 när ni hade viktiga matcher med under 4000 åskådare och en klack man faktiskt trodde var på väg att dö ut. Nu tror jag ändå ni har byggt upp en lite större kärna som faktiskt hänger kvar även i tuffare tider.

Att vi i ÖSK inte hade växt liknande under samma förutsättningar är ju omöjligt att säga med tanke på att vi aldrig haft sportslig framgång. Min gissning om vi fått en liknande ökning i Örebro med löjligt billiga årskort, en nybyggd klackläktare i allsvensk toppklass och en av sveriges bästa arenor i övrigt, samtidigt som som vi tar ett sm-guld från att ha varit en nedflyttningskandidat året innan? Ja, jag tror vi hade fått se en markant ökning på både publiksnitt och klackens styrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in